به گزارش کارنا، در هفتههای اخیر، انتقادات گستردهای نسبت به میزان مصرف سوخت خودروها و نقش آن در آلودگی هوای کلانشهرها مطرح شده است، اما به رغم اینکه بسیاری از کارشناسان خودروهای سواری نو را عامل اصلی آلودگی عنوان میکنند، سلمان ابراهیمی نژاد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران بر نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوای کلان شهرها تاکید دارد.
ابرهیمی نژاد با اشاره به اینکه سهم ناوگان خودرویی در آلودگی هوا نسبت به سهم نیروگاهها و صنایع محل مناقشه است، عنوان کرد: این روزها در حالی صنعت خودرو مقصر اصلی آلودگی هوا جلوه داده میشود که در حال حاضر خودروهای فرسوده با حداقل عمر ۲۰ سال در ناوگان خودرویی کشور در حال تردد هستند و عمر بعضی از آنها به ۴۰ سال نیز میرسد.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: این در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا عمر مفید هر خودرو به طور استاندارد بین ۵ سال تا ۱۰ سال است و سپس این خودروها با خودروهای جدید که بر اساس تکنولوژی روز تولید شده و مصرف سوخت و آلایندگی ناشی از آنها مانند ذرات معلق ناشی از لنتهای ترمز کاهش پیدا کرده جایگزین شده و این جایگزینی سطح آلایندگی ناشی از خودروها در دنیا را کاهش داده است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه خودروسازان در راستای کاهش آلایندگی خودرو اقداماتی را از قبیل بهینه سازی سیستمهای موتور، اگزوز و ترمز در دستور کار خود قرار دادهاند، یادآور شد: واقعیت این است این اقدامات تا زمانی که نوسازی ناوگان فرسوده متوقف است، اثربخشی لازم را در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا نخواهد داشت.
ابراهیمی نژاد با اشاره به عدم مطابقت استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی با کیفیت سوخت در کشور اذعان داشت: الزام خودروسازان به ارتقای استاندارد آلایندگی در حالی که پالایشگاههای کشور بر مبنای تکنولوژی ۳۰ سال پیش بنزین تولید میکنند و به دلیل تحریمهای نفتی و سرمایه گذاریهای هنگفت امکان بهینه سازی کیفیت سوخت را ندارند میتواند عملکرد سیستم سوخت رسانی خودرو را دچار اختلال کند.
وی اذعان داشت: بنابراین اصرار بر ارتقای کیفیت موتور خودرو با تکنولوژیهای بسیار گران قیمت که در شرایط فعلی امکان پیاده سازی آن در کشور ما وجود ندارد و ارتقای کیفیت سوخت تولیدی نیز خارج از کنترل سیاست گذار است و قوانین موجود در این زمینه نیز اجرایی نمیشوند، رویه منطقی نیست.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: از این رو بهتر است با دیدگاهی واقع بینانه نسبت به الزام خودروسازان به ارتقای استاندارد آلایندگی و کیفیت موتورها اقدام کنیم و از طرفی با الزام پالایشگاهها به ارتقای کیفیت سوخت و ایجاد مطابقت بین استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی با کیفیت سوخت به نتایج مطلوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.
ارسال نظر