به گزارش کارنا، دبیر انجمن واردکنندگان تایر با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در فرآیند واردات تایر بیان کرد: عدم همکاری دفتر تخصصی وزارت صمت به خصوص در شرایط جنگی و بحرانی میتواند تبعات سنگینی برای بازار تایرهای وارداتی به دنبال داشته باشد.
محمدرضا میرعابدینی با اشاره به چالشهای واردکنندگان تایر در تامین نیاز بازار اظهار داشت: علیرغم تاکید وزارت صمت بر رفع محدودیتهای ثبت سفارش و واردات در شرایط خاص فعلی، اما واردکنندگان تایر همچنان به دلیل مشکلات ناشی از سامانه جامع تجارت و سیاست بهینه سازی مصرف ارز با محدودیتهایی در فرآیند واردات مواجه هستند.
وی همچنین درباره وضعیت تایرهای وارداتی موجود در گمرکات بیان کرد: آن بخش از تایرهای وارداتی که نیاز به ویرایش و یا تمدید ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ندارند امکان ترخیص از گمرکات را داشته، اما عمده تایرهای وارداتی که ترخیص آنها نیازمند تمدید و ویرایش ثبت سفارش است، به دلیل عدم همکاری وزارت صمت هنوز از گمرکات خارج نشدهاند.
دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفتوگو با خبرنگار کارنا با انتقاد از سیاست بهینه سازی مصرف ارز تصریح کرد: متاسفانه سهمیه ارزی بسیاری از واردکنندگان به سبب این سیاست ارزی به یک دهم کاهش پیدا کرده و وزارت صمت نیز نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی میکند.
میرعابدینی ادامه داد: در شرایطی که فرآیند ثبت سفارش تا تخصیص ارز و ارسال کالا در بهترین حالت چهار ماه به طول میانجامد، عدم همکاری دفتر تخصصی وزارت صمت به خصوص در شرایط جنگی و بحرانی میتواند تبعات سنگینی برای بازار تایرهای وارداتی به دنبال داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه سیاستهای دفتر تخصصی وزارت صمت در سالهای اخیر اغلب در جهت حمایت از تولیدات داخل بوده و درک درستی از تنطیم گری بازار لاستیک از محل واردات نداشته است.
دبیر انجمن واردکنندگان تایر اذعان داشت:ممکن است بازار لاستیک در شرایط کنونی به دلیل شوک ناشی از جنگ و کاهش تقاضا، کمبودی احساس نکند، اما با توجه بلاتکلیفی واردکنندگان در تعیین سهمیه ارزی و انجام ثبت سفارشها قطعا در ماههای آینده در تامین نیاز بازار با چالشهایی رو به رو خواهیم شد.
ارسال نظر