به گزارش کارنا، توزیع بنزین بی کیفیت چند سالی است که به یکی از دغدغههای اصلی مالکان خودرو تبدیل شده است، چراکه در سالهای اخیر دولت تمام تمرکز خود را بر مدیریت مصرف بنزین معطوف کرده و توجهی به ارتقای کیفیت سوخت نداشته است.
این در حالی است که کیفیت بنزین نقش به سزایی در عملکرد فنی خودرو، مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد، اما شنیدهها از این موضوع حکایت دارد که همچنان استاندارد سوخت تولیدی در کلان شهرهای کشور یورو ۴ و در شهرهای کوچک یورو ۳ میباشد.
حال اینکه چرا تولید سوخت با استاندارد یورو ۵ در سالهای اخیر در دستور کار دولت قرار نگرفته است، سوالی است که برای پاسخ به آن با حمیدرضا صالحی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به گفتوگو پرداختیم.
وی معتقد است عدم ارتقای کیفیت سوخت در این سالها در اقتصاد دستوری حاملهای انرژی ریشه دارد، چراکه قیمت سوخت در ایران به جای اینکه تابع عرضه و تقاضا باشد بر اساس سیاستهای دستوری تعیین میشود.
صالحی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه کیفیت در اقتصاد دستوری جایگاهی ندارد، عنوان کرد: عدم حرکت به سمت واقعی سازی قیمت سوخت در سالهای گذشته امروز به نارضایتی مردم از کیفیت سوخت منجر شده است.
رییس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با اشاره به اینکه حضور دولت در هر حوزهای بازدهی در آن بخش را تحت تاثیر قرار داده و به کاهش کیفیت منجر شده است، یادآور شد: متاسفانه اقتصاد دستوری نه تنها در حوزه سوخت، بلکه در حوزه برق نیز تامین پایدار برق در کشور را با چالش مواجه کرده است.
صالحی افزود: از سوی دیگر، تعیین دستوری قیمت سوخت امکان سرمایه گذاری جهت اصلاح فرآیند تولید سوخت و اجرای برنامههای کیفی سازی را از پالایشگاهها سلب کرده و در نهایت موجب اختلال در عملکرد موتور خودروها و افزایش آلودگی هوا در کشور شده است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پایان بیان کرد: واقعیت این است مادامی که قیمت حاملهای انرژی تابع عرضه و تقاضا نباشد، ارتقای کیفیت سوخت نیز دور از انتظار خواهد؛ لذا امیدواریم شرایطی در کشور فراهم شود که قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده و امکان پرداخت بهای سوخت باکیفیت از سوی مصرف کننده وجود داشته باشد.
ارسال نظر