۰۲ خرداد ۱۴۰۵ - ۰۵:۰۰
اختصاصی

صرفه جویی در مصرف بنزین را کمبود سوخت تعبیر نکنیم

صرفه جویی در مصرف بنزین را کمبود سوخت تعبیر نکنیم
اظهارات اخیر رییس جمهوری مبنی بر ضرورت صرفه جویی در مصرف بنزین، این روز‌ها گمانه زنی‌ها نسبت به کمبود سوخت در کشور را تقویت کرده است.
کد خبر: ۲۳۰۵۲

به گزارش کارنا، اظهارات اخیر رییس جمهوری مبنی بر ضرورت صرفه جویی در مصرف بنزین، این روز‌ها گمانه زنی‌ها نسبت به کمبود سوخت در کشور را تقویت کرده است.

ناترازی سوخت در کشور که به سبب رشد بی رویه مصرف و عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته ایجاد شده با آسیب‌های واردشده به بخشی از زیرساخت‌های انرژی در جریان جنگ اخیر به اوج خود رسیده است؛ در شرایطی که ظرفیت تولید ۱۱۵‌میلیون لیتر در روز است، مصرف روزانه بنزین کشور به ۱۳۰‌میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد این ناترازی حداقل ۱۵ میلیون لیتری در روز در شرایط فعلی که دولت با محدودیت واردات بنزین مواجه است، ضرورت مدیریت مصرف از سوی مردم را بیش از پیش کرده است.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف بنزین را نباید به معنای کمبود سوخت تعبیر کرد، اظهار داشت: اگرچه پیش از جنگ نیز با ناترازی سوخت مواجه بودیم، اما اکنون خسارات جنگ، حجم ناترازی را گسترده‌تر کرده است. مضاف بر اینکه این ناترازی نه تنها در بنزین، بلکه سایر بخش‌های انرژی از جمله برق و گاز را نیز شامل می‌شود.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا با اشاره به اینکه کشور در شرایط جنگی است و ممکن است این ناترازی در آینده نزدیک تشدید شود، افزود: از این رو در کنار سیاست‌هایی که دولت در راستای بهینه سازی مصرف سوخت به کار گرفته لازم است مردم، صنعتگران و سیستم اداری کشور که همواره همگام و همراه دولت بوده‌اند با کنترل مصرف، دولت را در این مسیر یاری کنند.

نماینده مردم آق قلا و گرگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم همواره نشان داده‌اند در میدان عمل حضور دارند، ادامه داد: مصداق بارز این همراهی را در پویش کاهش دو درجه‌ای دما در فصل زمستان که به توصیه رییس جمهور راه اندازی شد، شاهد بودیم که در نهایت موجب شد ۵۰ میلیون متر مکعب و معادل دو فاز پارس جنوبی در مصرف گاز صرفه جویی شود؛ لذا در شرایط حساس فعلی نیز انتظار می‌رود مردم با صرفه جویی در مصرف بنزین به رفع ناترازی سوخت در کشور کمک کنند.

سنگدوینی ضمن قدردانی از عملکرد وزارت نفت در مدیریت شرایط و تامین پایدار سوخت تاکید کرد: همان طور که تلاش‌های شبانه روزی مجموعه وزارت نفت در جریان جنگ موجب شد با کمبودی در تامین فرآورده‌های نفتی مواجه نشویم، اکنون نیز با همراهی مردم از این مرحله عبور خواهیم کرد.

ارسال نظر

captcha