۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
نمایشگر‌های لمسی برای خودرو‌ها خطرناک هستند
آژانس ایمنی اروپا می‌گوید، نمایشگر‌های لمسی باعث حواس‌پرتی می‌شوند و ایمنی باید اولویت قرار گیرد، نه فقط فناوری؛ بنابراین توصیه می‌شود به استفاده از دکمه‌ها بازگردیم.
کد خبر: ۲۱۳۶

به گزارش کارنا، با تکامل خودروها، آن‌ها ویژگی‌های جدیدی از رانندگی خودکار (فناوری خودران) گرفته تا حذف کامل سوخت و استفاده از نیروی الکتریسیته را به دست آورده‌اند. یکی از این نوآوری‌های جدید، استفاده از نمایشگر لمسی در داشبورد خودرو است.

اکنون آژانس ایمنی اروپا اعلام کرده است که صفحه نمایش لمسی در خودرو‌ها خطر قابل توجهی برای رانندگان است. این آژانس همچنین بازگشت به دکمه‌های فیزیکی را برای برخی از کنترل‌های ضروری توصیه کرده است.

این اعلان در واکنش به ترویج روزافزون نمایشگر‌های لمسی بزرگ روی داشبورد خودرو‌های مدرن منتشر شده است.

در این اعلامیه آمده است: به عنوان مثال یک خودروی Volvo EX۳۰ اقتصادی را در نظر بگیرید. هیچ دکمه‌ای فراتر از چند دکمه روی خود فرمان وجود ندارد که این مرکز حواس‌پرتی است.

آژانس ایمنی اروپا مسئول انجام آزمایش‌های تصادف و ایمنی خودرو‌های جدید در اروپا است که بررسی می‌کند که آیا خودرو از بازرسی‌ها و بررسی‌های ایمنی به سلامت عبور می‌کند یا خیر و راه‌حل‌هایی را برای خودرو‌هایی که مجوز نمی‌گیرند، توصیه می‌کند.

این آژانس اصرار دارد که ویژگی‌های خاصی مانند چراغ‌های راهنما، چراغ‌های خطر و موارد دیگر باید با دکمه‌های فیزیکی به جای نمایشگر‌های لمسی جایگزین شوند تا یک وسیله نقلیه امتیاز پنج ستاره در آزمایش تصادف دریافت کند.

این بیانیه حول محور حواس‌پرتی‌های بالقوه و خطرات ایمنی ناشی از رابط‌های لمسی، به ویژه موقعیت‌های بحرانی است که نیاز به اقدام سریع دارند.

شرکت تسلا در میان سایر شرکت‌ها، در جایگزینی کنترلگر‌های فیزیکی سنتی با رابط‌های صفحه لمسی پیشرو بوده است.

یک مشکل در صنعت خودرو

متیو اوری مدیر توسعه استراتژیک آژانس ایمنی اروپا مشکل استفاده بیش از حد از نمایشگر‌های لمسی در صنعت خودرو را برجسته کرد.

وی گفت: استفاده بیش از حد از صفحات لمسی یک مشکل در سطح صنعت خودرو است. تقریباً همه خودروسازان، در حال انتقال کنترل‌گر‌های کلیدی و دکمه‌ای به روی نمایشگر‌های لمسی مرکزی است که رانندگان را ملزم می‌کند که چشمان خود را از جاده بردارند و خطر حواس‌پرتی و تصادف را افزایش می‌دهند.

در حالی که آژانس ایمنی اروپا فاقد اختیارات نظارتی است، تأثیر آن بر رتبه‌بندی ایمنی خودرو‌ها می‌تواند خودروسازان را وادار کند تا در اتکای خود به کنترل‌های صفحه لمسی تجدید نظر کنند.

توصیه جدی آن‌ها تمام رابط‌های فناوری در یک وسیله نقلیه را پوشش می‌دهد و انتظار می‌رود که این توصیه‌ها به عاملی برای دستیابی به رتبه‌های ایمنی مطلوب تبدیل شود.

اوری می‌گوید: آزمایش‌های جدید که قرار است در سال ۲۰۲۶ انجام شود، تولیدکنندگان را تشویق می‌کند تا از کنترل‌های فیزیکی مجزا برای عملکرد‌های اساسی به شیوه‌ای شهودی استفاده کنند که زمان چشم برداشتن از جاده را محدود می‌کند و بنابراین رانندگی ایمن‌تر را ترویج می‌کند.

در ایالات متحده، کمپین‌های حواس‌پرتی در رانندگی معمولاً بر استفاده از تلفن همراه تمرکز می‌کنند. در نتیجه، ایالت‌هایی مانند میشیگان استفاده از تلفن‌های همراه پشت فرمان را ممنوع کرده‌اند. همچنین از دوربین‌های کنار جاده به عنوان ابزاری برای مجازات رانندگان حواس‌پرت استفاده می‌شوند.

با این حال، نگرانی‌های بیشتری در مورد ایمنی عابران پیاده و افزایش حوادث رانندگی توسط رانندگان حواس‌پرت وجود دارد.

در هر حال ما باید انتظار داشته باشیم که حرکتی به سمت بررسی دقیق استفاده از نمایشگر‌های لمسی در وسایل نقلیه صورت گیرد.
منبع: ایسنا

ارسال نظر