۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
دلایل مختلف جوش‌آوردن خودرو
جوش‌آوردن خودرو یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که احتمالاً در هنگام رانندگی با آن مواجه می‌شوید. اما دلیل این اتفاق چیست و چگونه می‌توانیم آن را برطرف کنیم؟ در پاسخ به این سؤال مهم باید گفت که عوامل مختلفی باعث جوش‌آوردن خودروها می‌شوند که شما به‌عنوان راننده باید با تمام آن‌ها آشنایی داشته باشید.
کد خبر: ۲۵۸۷

به گزارش کارنا، در ادامه این مطلب به طور کامل دلایل مختلف جوش‌آوردن خودرو را معرفی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که در زمان مواجهه با این مشکل چه اقداماتی انجام دهید.

مهم‌ترین دلایل جوش‌آوردن خودرو
دلایل زیادی برای جوش‌آوردن خودرو وجود دارد، اما برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری دارند و بیشتر از بقیه شما را با این اتفاق مهم روبه‌رو می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل اشاره می‌کنیم:

کم‌بودن آب و ضدیخ در رادیاتور خودرو
بدون شک مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که باعث جوش‌آوردن ماشین می‌شود، کاهش میزان مایع خنک‌کننده خودرو است. ازآنجایی‌که لوله آب رادیاتور به همراه مایع خنک‌کننده، وظیفه خنک‌کردن موتور ماشین را بر عهده دارند، برای جلوگیری از جوش‌آوردن ماشین خود باید همواره توجه خاصی به میزان مایع و سلامت لوله رادیاتور داشته باشید.

در مواقعی که شاهد پایین‌آمدن مایع هستید؛ بنابراین باید مخزن را با مخلوط ضدیخ و آب رادیاتور پر کنید. اگر بعد از انجام این کار همچنان سطح مایع خنک‌کننده پایین آمد، باید شیلنگ‌های رابط رادیاتور و موتور، پمپ آب، نشتی رادیاتور و درپوش آن را بررسی کنید.

خرابی ترموستات
ترموستات یکی دیگر از قطعات بسیار مهم برای خنک‌کردن موتور خودرو و جلوگیری از افزایش دمای آن است. درصورتی‌که ترموستات خودروی شما خراب شود و اجازه ورود مایع خنک‌کننده به سمت موتور را ندهد، به احتمال زیاد با جوش‌آوردن خودرو مواجه می‌شوید.

معمولاً بسیاری از افراد با این سؤال مواجه می‌شوند که چگونه متوجه قفل‌شدن ترموستات و خرابی آن شویم؟ برای تشخیص خرابی ترموستات باید سوار ماشین خود شوید و آن را روشن کنید. بعد از مدت کوتاهی که موتور ماشین گرم شد، اگر رادیاتور سرد و آمپر بالا بود، باید برای تعویض ترموستات خودرو اقدام کنید.

خرابی فن رادیاتور
هنگامی که فن رادیاتور به‌خوبی نچرخد، امکان خنک‌کردن موتور ماشین وجود ندارد. طبیعتاً با ایجاد مشکل در فن رادیاتور و اختلال در کاهش دمای موتور باید شاهد جوش‌آوردن خودرو باشید.

اختلال در عملکرد واترپمپ
اختلال در عملکرد واترپمپ و خرابی آن باعث می‌شود که خودروی شما جوش بیاورد؛ بنابراین باید در بازه‌های زمانی مشخص وضعیت آن را چک کنید. برای انجام این کار کافی است که کاهش آب خودرو را مورد بررسی قرار دهید. درصورتی‌که بعد از بررسی با کاهش آب مواجه شدید، به‌احتمال زیاد واترپمپ خراب شده است و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

خرابی واشر سرسیلندر
خرابی واشر سرسیلندر می‌تواند موجب جوش‌آوردن خودروی شما شود، اما سؤال اینجاست که چگونه باید خرابی این قطعه مهم را تشخیص دهیم؟ بهتر است بدانید که تشخیص دقیق خرابی واشر سرسیلندر توسط متخصص‌های این حوزه انجام می‌شود؛ بنابراین باید برای اطمینان از سالم‌بودن آن ماشین خود را نزد مکانیک‌های حرفه‌ای ببرید. البته باید بدانید که ریختن آب معمولی و یا ضدیخ خالی در داخل رادیاتور به‌جای مخلوط آب مقطر و ضدیخ، امکان خرابی واشر سرسیلندر را افزایش می‌دهد.

کثیفی پره‌های رادیاتور و بسته‌شدن مجرا‌های عبور آب
با گذشت زمان پره‌های رادیاتور و مجرا‌های عبور آب دچار مشکل می‌شوند و همین امر باعث جوش‌آوردن خودرو خواهد شد. هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، احتمال کثیف‌شدن پره‌های رادیاتور و تمام شبکه آن توسط گل و لای، حشرات و کاغذ بیشتر می‌شود. همچنین استفاده از آب‌هایی با جرم بالا باعث مسدودشدن مجرا‌های عبور آب خواهد شد. این اتفاقات مهم، عملکرد رادیاتور را با مشکل مواجه می‌کنند؛ بنابراین باید برای جلوگیری از جوش‌آوردن خودرو، پره‌های رادیاتور را تمیز و در صورت نیاز مجرا‌های عبور آب را تعویض کنید.

تنظیم‌نبودن تسمه دینام و یا پارگی آن
برای اینکه مایع خنک‌کننده با سرعت مناسبی در سیستم به گردش در بیاید، باید تسمه دینام به‌خوبی کار کند. درصورتی‌که این قطعه مهم دچار اختلال شود، سرعت انتقال مایع خنک‌کننده با مشکل مواجه می‌شود و در نهایت خودروی شما جوش می‌آورد. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، عوض‌کردن تسمه دینام است.

بسته‌شدن مسیر اگزوز
در برخی از مواقع اگزوز ماشین به دلیل فرورفتگی، شکستگی و یا هر عامل دیگری بسته می‌شود. هنگامی‌که این اتفاق برای ماشین شما رخ دهد، دود به‌راحتی خارج نمی‌شود و موتور فشار زیادی را تحمل خواهد کرد. طبیعتاً ایجاد فشار به موتور از سوی اگزوز باعث می‌شود که ماشین جوش بیاورد؛ بنابراین هر چند مدت یک‌بار وضعیت اگزوز را چک کنید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

سطح پایین روغن موتور
روغن موتور باعث ایجاد اصطکاک بهتر میان قطعات مختلف می‌شود. هنگامی که سطح روغن‌موتور کاهش پیدا کند، میزان اصطکاک در بین قطعات موتور کم می‌شود و در نهایت گرمای بیشتری تولید خواهد شد. همچنین روغن موتور می‌تواند انتقال گرما از موتور را انجام دهد و در خنک‌کردن آن نقش مهمی را ایفا کند. عملکرد و کارایی روغن موتور به‌گونه‌ای است که اگر مقدار آن کاهش پیدا کند، گرمای موتور افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، با افزایش گرمای موتور، ماشین جوش خواهد آورد؛ بنابراین باید به‌صورت روزانه و یا هفتگی میزان روغن موتور را چک کنید.

بارزدن بیش از حد مجاز
یکی دیگر از دلایل جوش‌آوردن خودرو این است که بار ماشین شما بیش از حد مجاز باشد. در چنین حالتی فشار زیادی به موتور خودرو وارد می‌شود و طبیعتاً بعد از مدتی جوش می‌آورد. همچنین کار‌های دیگری مانند یدک‌کشیدن بیش از حد مجاز، همین فشار را به موتور خواهد آورد. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، کسب اطلاعات دقیق درباره توان خودرو و عدم حمل بار سنگین مخصوصاً در فصل تابستان است.

استفاده طولانی از دنده‌سنگین
استفاده طولانی از دنده‌سنگین در میان دلایل مختلف جوش‌آوردن خودرو بسیار نادر است، اما راننده‌هایی که تجربه زیادی دارند، به احتمال زیاد از این طریق باعث جوش‌آوردن ماشین خود می‌شوند.

جمع‌بندی
جوش‌آوردن خودرو یکی از بدترین اتفاقاتی است که احتمالاً در جاده با آن مواجه می‌شوید. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث وقوع این اتفاق می‌شوند که تمامی راننده‌ها باید آن‌ها را بشناسند. در این مطلب به طور کامل دلایل مختلف جوش‌آوردن خودرو را مورد بررسی قرار دادیم و به شما گفتیم که در هنگام مواجه با هرکدام چه اقداماتی انجام دهید.
منبع: هم‌میهن

ارسال نظر