۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
خودرو‌های برقی به سرنشینان دیگر خودرو‌ها آسیب می‌رسانند
یک استاد «دانشگاه میشیگان» هشدار داد که خودرو‌های برقی به دلیل وزن زیاد خود، هنگام برخورد با خودرو‌های معمولی ممکن است به خودرو و سرنشینان آن آسیب برسانند.
کد خبر: ۳۱۷۶

به گزارش کارنا، کارشناسان هشدار داده‌اند که خودرو‌های برقی ممکن است رتبه ایمنی بالایی را برای سرنشینان خود داشته باشند، اما مسافران خودرو‌های دیگر هنگام تصادف در خطر هستند.

به نقل از دیلی میل، یک استاد «دانشگاه میشیگان» (UMich) می‌گوید به دلیل وزن خودرو‌های الکتریکی که ۳۰ درصد سنگین‌تر از همتایان خود هستند، سایر وسایل نقلیه انرژی بیشتری را در تصادف جذب می‌کنند.

«جینگون هو» (Jingwen Hu) استاد مهندسی مکانیک دانشگاه میشیگان خاطرنشان کرد که تصادف بین یک خودروی الکتریکی و یک وسیله نقلیه گازسوز، نتیجه مشابه برخورد یک کامیون سنگین و خودروی سواری کوچک را خواهد داشت و دومی احتمالا خرد خواهد شد.

وزن نقش مهمی را در سالم ماندن یک خودروی الکتریکی دارد، زیرا سرعت آن به صورت ناگهانی کاهش نمی‌یابد و با میزان واژگونی کمتری همراه است. افزایش ناگهانی سرعت و واژگونی، هر دو با افزایش جراحات و تلفات مرتبط هستند.

خودرو‌های برقی از سوی «مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه آمریکا» (IIHS) به عنوان برترین انتخاب‌های ایمن در نظر گرفته می‌شوند که میزان جراحات آن‌ها از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ تقریبا ۴۰ درصد کمتر از خودرو‌های گازسوز بوده است، اما این ایمنی فقط برای سرنشینان خودرو‌های برقی صدق می‌کند. هو گفت: اگرچه وزن ذاتی خودرو‌های برقی یک مزیت طبیعی را در محافظت از سرنشینان ارائه می‌دهد، اما به این معناست که سایر وسایل نقلیه بار جذب انرژی بیشتری را در برخورد با خودرو‌های الکتریکی سنگین‌تر تحمل می‌کنند.

وزن خودرو‌های برقی به طور میانگین ۲۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از خودرو‌های گازسوز است، زیرا باتری آن‌ها به تنهایی می‌تواند تقریبا به اندازه یک خودروی استاندارد کوچک وزن داشته باشد. «هیئت ملی ایمنی ترابری آمریکا» (NTSB) اخیرا تأکید کرده است که بسته باتری داخل یک خودروی برقی «هامر» (Hummer) شرکت «جی‌ام‌سی» (GMC) به تنهایی ۲۹۰۰ پوند وزن دارد. این تقریبا با وزن متوسط ​​خودروی «هوندا سیویک» (Honda Civic) یکسان است.

«رائول آربلائز» (Raul Arbelaez) نایب‌رئیس مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه آمریکا گفت: وزن وسایل نقلیه رو به افزایش است و وقتی جرم باتری اضافی مورد نیاز برای وسایل نقلیه الکتریکی به آن اضافه می‌شود، اختلاف وزن قابل توجهی بین وسایل نقلیه بزرگ‌تر و وسایل نقلیه کوچک‌تر پدید می‌آید. هرچه جسم برخورد کرده با شما سنگین‌تر باشد، با فشار شدیدتری روبه‌رو خواهید شد.

پژوهش منتشر شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که به دلیل اختلاف ۱۰۰۰ پوندی بین خودرو‌های برقی و خودرو‌های استاندارد، احتمال مرگ ۵۰ درصدی در تصادف بیشتر است. با وجود این، برخی از خودرو‌های برقی امروزی چندین هزار پوند بیشتر وزن دارند.

همانطور که وسایل نقلیه الکتریکی رایج‌تر می‌شوند، نگرانی‌ها درباره ایمنی آن‌ها نه فقط برای رانندگان، بلکه برای سایر افراد حاضر در جاده نیز افزایش می‌یابد. خودرو‌های برقی به دلیل وزن سنگین‌تر، در تصادفات ناگهانی به اندازه خودرو‌های گازسوز سرعت خود را کاهش نمی‌دهند و این بدان معناست که آسیب بیشتری را به سرنشینان خودرو‌هایی دیگر وارد می‌کنند.

همچنین، این بدان معناست که وسیله نقلیه دیگر هنگام برخورد با خودروی الکتریکی سنگین، انرژی حاصل از برخورد را جذب می‌کند و شدت جراحات وارده را هنگام برخورد افزایش می‌دهد.

خودرو‌های برقی، خطرات بیشتری را نیز برای دوچرخه‌سواران و عابران پیاده به همراه دارند، زیرا به دلیل رانندگی با سرعت پایین، بی‌صداتر از خودرو‌های معمولی هستند و شنیدن صدای نزدیک شدن خودرو را برای عابران پیاده دشوار می‌سازند.

«جنیفر هومندی» (Jennifer Homendy) رئیس هیئت ملی ایمنی ترابری آمریکا سال گذشته گفت: من معتقدم که این امر، چالش‌های مهمی را برای ایمنی ایجاد می‌کند. تصادف یک وسیله نقلیه سبک‌تر با عابر پیاده یا دوچرخه‌سوار یا موتورسوار، نتیجه بسیار متفاوتی را به همراه خواهد داشت، اما تصادف خودروی برقی به طور وحشتناکی تراژیک است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که نرده‌های محافظ ممکن است خودرو‌های برقی را هنگام تصادف متوقف نکنند، زیرا برای مقاومت کردن در برابر نیروی اضافی ناشی از وزن خودرو طراحی نشده‌اند.

خودروسازان باید اقداماتی را انجام دهند تا مشکلات ایمنی ناشی از خودرو‌های برقی را برای سایر وسایل نقلیه جاده جبران کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به تولید باتری‌ها و مواد سبک‌تر و افزودن فناوری جلوگیری از برخورد و ترمز خودکار به همه خودرو‌های استاندارد جدید اشاره کرد.

خودرو‌های برقی هنوز تنها کسری از خودرو‌های فروخته‌شده در آمریکا و تنها ۶.۵ درصد از کل خودرو‌های فروخته‌شده در ماه فوریه را تشکیل می‌دهند. این آمار برای خودرو‌های بنزین سوز ۸۳.۱ درصد است.
منبع: ایسنا

ارسال نظر