۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
اختصاصی
چرا سایپا مجبور به ترک روسیه شد؟
شرکت خودروسازی سایپا بدون چشم‌اندازی برای خودروهای ایرانی در روسیه، تجارت خود را تعطیل کرد .
کد خبر: ۴۰۵

به گزارش کارنا، شرکت توزیع کننده انحصاری محصولات شرکت خودروسازی ایرانی سایپا در روسیه به دلیل تغییر شرایط اقتصادی از فروش در روسیه خودداری کرده است.

کارشناسان مطمئن هستند که بدون سرمایه گذاری های کلان و به دلیل افزایش هزینه ها، برند ایرانی در روسیه شانسی نداشت.

خبرگزاری گازتا اعلام کرد که شرکت بست موتورز ، توزیع کننده رسمی برند خودروسازی ایرانی سایپا در روسیه،که از عرضه این برند در بازار روسیه در بهار سال 2023 خبر داده بود، در مرحله انحلال قرار دارد.

همانطور که الکساندر استپانوف، مدیر کل بست موتورز گفت، او و شرکای خود تصمیم گرفتند به دلیل تغییر وضعیت اقتصادی در کشور، از واردات خودروهای سایپا به روسیه خودداری کنند.

وی گفت: وضعیت اقتصادی کمی تغییر کرده است. در آن زمان این برند در قیمت گذاری و هر چیز دیگری جالب بود و بعد غیر جالب شد، از نظر اقتصادی بی‌سود، همین.»

به گفته استپانوف ، بست موتورز متوجه شد که نمی تواند خودروهای سایپا را با قیمتی که از ابتدا پیش بینی شده بود به فروش برساند.

بست موتورز در اسفند ماه سال جاری از تحویل اولین سری از سدان های سایپا ساینا و شاهین و همچنین هاچ بک های کوییک در خرداد ماه به روسیه خبر داد؛ در زمان شروع فروش، قیمت آن ها قرار بود ۱ تا ۱.۷ میلیون روبل باشد. در ماه آوریل، این شرکت مشخصات و تجهیزات ماشین آلات را در وب سایت منتشر کرد اما فروش خودروهای ایرانی هرگز آغاز نشدو سایت سایپا روسیه از کار افتاد.

به دلیل شرایط خاص، از نرخ دلار گرفته تا هزینه بازیافت، قیمت تمام خودروها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. الکساندر استپانوف، رئیس شرکت بست موتورز در گفتگو با گازتا گفت: قیمت خودروی ایرانی باید ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از چینی باشد، آن وقت جالب است.

چشم انداز سایپا برای ایفای هر نقشی در بازار روسیه در ابتدا کم بود، زیرا محصولات آن رقیب مستقیم AvtoVAZ  (آفتوواز) تحت حمایت دولت روسیه هستند و نکته کلیدی این است که از نظر قیمت، خودروهای سایپا رقیب مستقیم لادا هستند.

ایگور مورژارتو، شریک آژانس تحلیلی  Autostat گفت: به طور رسمی، خودروهای ایرانی باید با لادا وستا رقابت کنند، اما با در نظر گرفتن مالیات و کارمزدهای بالای ما، قیمت آنها بالاتر است و مشخص نیست که چرا چنین خودروهایی در روسیه مورد نیاز است. ما این ماشین ها را نمی شناسیم. مشخص نیست چه اتفاقی برای خدمات آنها می افتد و چگونه با قرار گرفتن در معرض زمستان کنار می آیند.

ارسال نظر