۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۰

تولیدی: آیا مصرف کنندگان از کیفیت موتورسیکلت های تولیدی رضایت دارند؟

کد خبر: ۱۸۱۴۲

به گزارش کارنا، در سال‌های اخیر، افزایش هزینه‌های زندگی و ترافیک شهری، تقاضا برای موتورسیکلت را در ایران افزایش داده است. از این رو در سنوات گذشته شاهد تقویت تولیدات داخل و واردات موتورسیکلت‌های خارجی به کشور هستیم. 

با این حال، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب موتورسیکلت برای مصرف‌کنندگان، کیفیت است؛ کیفیتی که شامل دوام، مصرف سوخت، راحتی رانندگی، ایمنی، پشتیبانی پس از فروش و قطعات یدکی می‌شود.

حال پرسشی که مطرح می شود این است که آیا مصرف کنندگان از کیفیت موتورسیکلت های تولیدی رضایت دارند که برای پاسخ به این سوال با علی عرب، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران و حجت الله دهقانی، نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تهران به گفتگو پرداختیم.

عرب با بیان اینکه استانداردها در صنعت موتورسیکلت بر مبنای استانداردهای اروپایی است و به صورت مستمر به روز رسانی می‌شوند، عنوان کرد: استانداردهای اجباری در صنعت موتورسیکلت بیش از 60 مورد است که این استانداردها هر سال به روز شده و به تعداد آنها اضافه می شود.  

وی در تشریح استانداردهای اجباری صنعت موتورسیکلت افزود: تولیدکنندگان موتورسیکلت برای اخذ گواهی تایید نوع ملزم به رعایت استانداردهای سازمان ملی استاندارد و محیط زیست هستند. از جمله استانداردهای سازمان ملی استاندارد، استاندارد ملی 7558 است که بر مبنای آن سالانه استانداردهای ملی به روز رسانی می شوند.

عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا بیان کرد: از دیگر استانداردهای مهم که نقش به سزایی در ایمنی موتورسیکلت ها دارد می توان به استاندارد روشنایی و چراغ‌ ها، ترمزگیری، تایرها، کلید کنترل و سوئیچ‌ها، پایداری جک و دستگیره‌ها، تجهیزات ضد سرقت، حداکثر سرعت طراحی، باتری موتورسیکلت، استاندارد شاسی و اسکلت موتورسیکلت، حداکثر توان خالص و گشتاور انجین، آیینه های دید عقب، مخزن سوخت، سازگاری الکترومغناطیسی و ... اشاره کرد که این استانداردها مطابق با استاندارد ایمارک اروپا به روز رسانی می شوند.

عرب ادامه داد: از دیگر استانداردهای اجباری در صنعت موتورسیکلت، استاندارد 6626 است که شامل تعیین معیار انتشار دی اکسید کربن، مصرف سوخت و دستورالعمل برچسب انرژی است و توسط سازمان ملی استاندارد به نمایندگی از سازمان بهینه سازی مصرف سوخت اجرایی می شود.

وی با اشاره به استانداردهای محیط زیست اضافه کرد: علاوه بر این، تولیدکنندگان موتورسیکلت ملزم به رعایت استانداردهای محیط زیست هستند که این استانداردها، میزان آلایندگی خروجی و سطح صدای موتورسیکلت ها را اندازه گیری می کند.

عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در ادامه از راه اندازی سامانه ملی خودرو و نیرومحرکه در راستای به روز رسانی استانداردها در صنعت خودرو و موتورسیکلت خبر داد و اظهار داشت: این سامانه برای نخستین بار توسط سازمان ملی استاندارد راه اندازی شده که بر مبنای آن استانداردهای جدید در صنعت موتورسیکلت به روزرسانی خواهد شد.

عرب با اشاره به نقش به روزرسانی استانداردهای ایمنی و کیفی در بهبود کیفیت موتور سیکلت های تولیدی بیان کرد: صنعت موتورسیکلت در ایران به واسطه به روزرسانی استانداردها و از طرفی استانداردهای سختگیرانه و نظارت مستمر سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست به اهداف کیفی خود دست پیدا کرده و بسیاری از برندهای موتورسیکلت موجود در بازار ایران در دنیا نیز تولید می‌شوند.

 وی افزود: از این رو، با مواضع جدی سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد بر رعایت و اجرای استانداردها، موتورسیکلت های تولیدی بدون هیچ گونه مشکل کیفی از کارخانه خارج می شوند و اگر مشکلی نیز باشد از موتورسیکلت های مستهک و رسوبی در پارکینگ‌ها است که از معمولا از طریق مزایده روانه کلان شهرها می شود.

عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه داد: این موتورسیکلت ها با یک بازسازی ظاهری و در واقع کاربراتور، مخزن سوخت و سرسیلندر قدیمی وارد بازار شده و به سبب مصرف بالای بنزین به افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها دامن می زنند.

عرب با تاکید بر اهمیت استفاده از موتورسیکلت های انژکتوری و برقی در کشور خاطرنشان کرد: تنها راه نجات کلان شهرها از انتشار آلایندگی ناشی از موتورسیکلت ها، خروج موتورسیکلت های کاربراتوری از چرخه مصرف و استفاده از موتورسیکلت های انژکتوری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ و همچنین موتورسیکلت های برقی است.

همچنین حجت الله دهقانی، نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تهران با اشاره به رضایت مصرف کنندگان از کیفیت موتورسیکلت های تولیدی در کشور اظهار داشت: رقابت بین شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت باعث شده موتورسیکلت سازان محصولات خود را با کیفیتی مناسب به بازار عرضه کنند، چراکه تولیدکنندگانی که محصول باکیفیت تولید نمی کنند از عرصه رقابت خارج می شوند.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: از این رو شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت به منظور افزایش سهم خود در بازار ناچار به رقابت و عرضه محصولات باکیفیت به بازار هستند و به همین دلیل در حوزه کیفیت مشکلی در صنعت موتورسیکلت نداریم.

نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تهران در ادامه مشکل در ارائه خدمات پس از فروش را از چالش های صنعت موتورسیکلت برشمرد و تصریح کرد: به رغم تلاش شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت به ارائه خدمات کیفی و رعایت حقوق مصرف کنندگان، اما تولیدکنندگان به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز قادر به تامین به موقع قطعات و ارائه خدمات مناسب به مشتریان خود نیستند.

دهقانی با بیان اینکه امروز هیچ تولیدکننده ای نیست که تمایل به ارائه خدمات کیفی نداشته باشد، یادآور شد: به هر حال تامین به موقع قطعات به نفع تولیدکننده است، چراکه با جلب رضایت مصرف کننده می توانند فروش و درآمد بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر مشکل در ارائه خدمات پس از فروش در صنعت موتورسیکلت به دلیل کوتاهی تولیدکنندگان نیست، بلکه تحریم ها و ایجاد برخی موانع از سوی دستگاه های دولتی موجب چالش هایی در این بخش شده که در نهایت به پای تولیدکنندگان نوشته می شود.

 

 

  

ارسال نظر