اسکوترها دارای دسته بندی و انواع مختلفی هستند که ادونچر اسکوترها که چند سالی از شکل گیری آنها میگذرد، یکی از آن هاست. این موتورها دارای سبک رانندگی شبیه به دیگر اسکوترها هستند، یعنی شما به طور عمودی روی زین نشسته و پاها به شکل جفت روی جاپایی بزرگ پایین قرار میگیرند. اما به واسطه ویژگیهای خاصی مثل بدنه با عناصر و فلاپهای محکم تر، امکان استفاده از لاستیک بزرگتر با آج درشت، فنربندی کاراتر و مقاوم تر، ظاهر خشنتر و... امکان تردد در مسیرهای بیراهه را نیز دارند. ضمن اینکه نصب پیشرانههای حجیم روی این کلاس از اسکوترها نیز عادی است که این رویه حتی تا موتورهای ۷۵۰ سی سی نیز دیده میشود. یکی از محصولات این کلاس که در بازار کشورمان نیز حضور دارد، هوندا ADV۱۵۰ است.
میتوان گفت که این کلاس موتوری، ترکیبی از موتورهایرالی و اسکوترها هستند. اگر از نمای جلو به ساختههای این کلاس نگاه کنیم، موتورسیکلتهای کلاس ادونچر و رالی را میبینیم. در حالی که از نمای بغل یک اسکوتر است که وضعیت و حالت رانندگی با آن نیز دقیقا آن را تایید میکند. طراحی این موتورسیکلت دقیقا همان طراحی مدل X-ADV است که با تغییرات اندکی، خواص آفرودی بیشتری دارد.
البته که برای مدل X میتوان پیشرانههای حجیم و پر قدرت تری نیز سفارش داد. استفاده زیاد از پنلهای پلاستیکی با خطوط تیز و زوایای تند در اطراف موتور باعث شده است که نمای این موتورسیکلت کمی خشن و قلدر باشد. ضمن اینکه نوع طراحی کله چراغ جلو و ارتفاع بالای آن و همچنین وجود بادشکن جلو، باعث شده است که از نمای روبرویی کاملا یک موتور ادونچری و رالی را شاهد باشیم. بادشکن جلو قابل تنظیم است و این کار به آسانی انجام میشود. البته که حتی با کشیدن کامل به سمت بالا، بازهم برای افراد با قد بالای ۱۸۵ سانتیمتر نیزکمی ناکافی و کوتاهاست. یکی از امتیازات بزرگ اسکوترها در وجود فضاهای بسته برای قرار دادن اشیا و لوازم است.
در این موتور نیز یک فضای دو لیتری در داشبورد جلو وجود دارد که مناسب قرار دادن لوازم کوچک مثل گوشی موبایل و کیف مدارک و... است و همچون بسیاری از موتورهای امروزی، دارای یک پورت شارژ ۱۲ ولت نیز هست. یک فضای بزرگ ۲۷ لیتری نیز برای قرار دادن اشیا ولوازم بزرگ مثل خریدهای روزانه و کلاه کاسکت در زیر صندلی در نظر گرفته شده است. نمایشگر موتور کاملا دیجیتالی است و اطلاعاتی از قبیل زمان تعویض روغن، مقدار سوخت، سرعت و دور موتور، مصرف لحظهای سوخت، دمای هوا، وضعیت باتری و... را اطلاع میدهد. در بخش زیرین نیز چراغهای مربوط به راهنما و نور بالا، فلاشر، چراغ چک موتور و دمای آب نیز قرار گرفته است.
پیشرانه نصب شده روی این موتور در برخی از موتورسیکلتهای ۱۵۰ سی سی هوندا مثل PCX که یک اسکوتر شهری است نیز دیده میشود. این موتور دارای ۱۴۹ سی سی حجم بوده و به صورت تک سیلندر است که با وجود داشتن ۲ سوپاپ، اما به لطف ضریب تراکم بالای ۱۰.۶ به یک، قادر است تا ۱۴.۵ اسب بخار قدرت و ۱۳.۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته که ضریب تراکم بالای این پیشرانه، لزوم استفاده از سوخت باکیفیت را بیشتر میکند و به خاطر گرمای بالای موتور نیز، از روش خنک کاری آب خنک برای آن استفاده شده است که معمولا برای پیشرانهای با این حجم دیده نمیشود. وزن موتور در حدود ۱۳۳ کیلوگرم با وجود تمام مایعات مثل روغن موتور، آب، بنزین و... است که با در نظر گرفتن یک راکب، برای قدرت و گشتاور خروجی پیشرانه کافی به نظر میآید. از این رو هرچند نباید شتاب گیری عالی از این موتور سراغ داشت، اما برای کاربری سواری در شهر و بیراهه نوردیهای سبک، راضی کننده است. ضمن اینکه تولید بیشترین گشتاور در دور موتور پایین ۶۵۰۰ دور در دقیقه، به این موتورسیکلت یک کشش خوب میدهد.
هوندا که مثل بقیه ساختههای ژاپنیها به مصرف کم مشهور است، برای این موتورسیکلت یک باک ۸ لیتری در نظر گرفته که با داشتن متوسط مصرف ۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر، میتوان با آن در حدود ۴۷۰ کیلومتر را طی کرد که عدد بسیار خوبی است. روی دوشاخه عقب نوشته esp دیده میشود که ربطی به سامانه کنترل پایداری ندارد و مخفف عبارت enhanced Smart Power است و به طراحی خاص ورودی هوا و اگزوز این موتور اشاره دارد. به کمک این سیستم هم اگزوز ابعاد کوچک تری پیدا کرده است و هم سر و صدای خروجی از آن کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه ورود هوا نیز به داخل موتور بهینه شده و در نتیجه آن، شاهد افزایش گشتاور تولیدی در دور موتور پایین تری هستیم که باعث افزایش کشش موتورسیکلت در شروع حرکت و ادامه مسیر در سربالاییها میشود.
این موتورسیکلت دارای سیستم استارت/ استاپ و همچنین کیلس است. وقتی موتورسیکلت برای مدت کوتاهی متوقف باشد، انجین به طور خودکار خاموش شده و به محض حرکت دادن دسته گاز در کسری از ثانیه، موتور روشن شده و میتوان با آن حرکت کرد. هرچند عمده استهلاک این کار روی استارت پیشرانه است، اما به خاطر کاهش مصرف سوخت و آلایندههای خروجی، بازهم مزایای وجود این سیستم به معایب و استهلاک آن میچربد. به همین علت است که به منظور کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها، میتوان این سیستم را روی خودروهای امروزی مشاهده کرد.
وجود سیستم کیلس نیز این امکان را میدهد تا زمانی که سوییچ در جیب قرار دارد، بتوان موتور را روشن و خاموش کرد. البته باید اعتراف کرد که این سیستم امروزه روی برخی از اسکوترهای ارزان قیمتتر بازار نیز وجود دارد.
این موتورسیکلت دارای ترمز دیسکی با قطر ۲۴۰ میلیمتر در جلو است و در حالی که برخی از مدلهای این موتورسیکلت دارای ترمز عقب کاسهای ۱۳۰ میلیمتری هستند، نمونه مورد آزمایش در چرخ عقب نیز دارای ترمز دیسکی است که کارایی بخش ترمز را بهتر کرده است. ضمن اینکه سیستم ترمز ضد قفل باعث افزایش توان توقف و بالا رفتن ایمنی آن نیز شده است.
هوندا ADV۱۵۰ یک اسکوتر تایر بزرگ است. استفاده از تایر ۱۴ اینچی در جلو و لاستیک ۱۳ اینچی در عقب باعث شده است که هم سواری این موتورسیکلت و هندلینگ آن قابل قبول باشد و هم بتوان با آن در مسیرهای بیراهه و خاکی نیز به راحتی تردد کرد. البته که استفاده از تایر مخصوص بیراهه نوردیبرای استفاده از این موتور در این گونه راهها میتواند به قدرت مانور آن اضافه کند و پایداری بیشتری داشته باشد. هرچند که نباید از چنین موتوری با این حجم پیشرانه اندک، انتظار قدرت مانور بالا و عبور از مسیرهای سخت را داشته باشیم.
از دیگر ویژگیهای مثبت این موتور، داشتن سنسور جک برای روشن شدن پیشرانه است. به این معنی که تا وقتی جک بالا زده نشود، نمیتوان پیشرانه را روشن کرد. حرکت با جک پایین در موتورسیکلت میتواند خطر انحراف و چپ شدن را در زمان پیچیدن به همراه داشته باشد. این اتفاق در موتورسیکلتهای دارای لاستیک کوچکتر مثل اسکوترها خطرناکتر نیز هست.
نقطه ثقل این موتور پایین است که مانور دادن با آن را راحتتر و ایمن میکند و هندلینگ آن را بالا میبرد. استفاده از کمک فنرهای showa در جلو و عقب، سواری آن را تضمین میکند و با داشتن بازی کمک فنرها به اندازه ۱۳ سانتیمتر در جلو و ۱۲ سانتیمتر در عقب، امکان مانورهای سنگین در بیراهه را نیز به راننده میدهد. از دیگر نقاط قوت این موتورسیکلت در گیربکس و کلاچ اتوماتیک آن است. تکنولوژی v-matic هوندا یک عملکرد عالی و بدون نقص از شروع حرکت تا دنده کشیها به همراه دارد که هم شتاب گیریها بدون ایراد است و هم لرزشی در حین حرکت دیده نمیشود.
جهت مشاهده قیمت موتور کلیک کنید.
ارسال نظر