حدود دو سال پس از عرضه نسخه بنزینی ایما در بازار ایران، شرکت «آرین پارس موتور» تصمیم به عرضه نسخه هیبریدی این خودرو گرفت. ایما هیبریدی، نخستینبار در سال ۲۰۲۳ و با نام T۵ HEV به بازار چین معرفی شد، اما مشتریان ایرانی، حدود یکسال بعد از چینیها، در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی و بصورت دقیقتر از بهار ۱۴۰۳ آنرا تحویل گرفتند.
به لحاظ طراحی، ظاهر خارجی ایما هیبریدی، تغییر عمدهای نداشته است. البته سپرهای جلو و عقب، متفاوتتر هستند و در بخش جلو، عناصر عمودی با ظاهر کروم به بخش پایین سپر نیز اضافه شده و با نسخه معمولی متمایز است. در داخل کابین نیز عناصر جدیدی دیده میشوند؛ برای مثال، صندلیهای یکپارچه و متفاوتی تعبیه شده و تریم فسفری نیز در قسمتهای مختلف کابین نیز دیده میشود. دکمه استارت طراحی الماسی پیدا کرده و اهرم تعویض دنده نیز متفاوت شده است.
به لحاظ فنی اصلیترین تفاوت ایما هیبریدی با ایما بنزینی، قطعا در پیشرانه خلاصه میشود چراکه در نسخه هیبرید، یک موتور الکتریکی (TZ۲۲۰XYL) نیز به کمک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ ایما آمده است. باتری ۲ کیلووات ساعتی آن نیز هم از طریق ترمزگیری و هم با کمک موتور بنزینی شارژ میشود. با اینکه وزن خودرو در نسخه هیبریدی، افزایش یافته، اما شتاب نسخه هیبریدی ۲ ثانیه سریعتر شده و مصرف سوخت نیز حدود ۲ لیتر کاهش یافته است.
نسخه هیبریدی لاماری ایما، تمام آپشنهای نسخه بنزینی را دارد، اما علاوه بر آنها، امکانات جدید دیگری نیز به چشم میخورند. به عنوان مثال، صندلیهای اسپرت و یکپارچه لاماری ایما هیبرید، برای راننده در ۱۰ جهت به طور برقی تنظیم میشوند درحالیکه این تنظیمات در نسخه معمولی ایما، تنها ۶ جهت بود.
همچنین ماساژور پنج حالته، مموری صندلی و آینه، گرمکن و سردکن صندلی نیز برای راننده در دسترس هستند. خبر خوب دیگر اینکه صندلی سرنشین جلو نیز که قبلا تنظیم دستی داشت، در ایما هیبریدی به تنظیم برقی مجهز شده و گرمکن و سردکن هم روی آن نصب است.
آپشنهای دیگری مانند سیستم خودکار تنظیم آینه هنگام حرکت به عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، درب صندوق برقی عقب، نورپردازی داخل کابین، نوربالای اتوماتیک و سقف اسکای لایت (با قابلیت تنظیم نور) از جمله موارد جدیدی هستند که به این خودرو اضافه شده است. اما بدون شک، مهمترین آپشنهای جدید در لاماری هیبرید را باید رادارهای ایمنی آن دانست؛ از نقطه کور (BSD) و تصادف از جلو (FCW) بگیرید تا برخورد هنگام دنده عقب (RCTA) و تغییرلاین (LDWS). البته همگی این رادارها صرفا جنبه «هشدار دهنده» دارند و قابلیت «کنترل فرمان خودرو» و «ترمزگیری خودکار» را ندارند.
محور محرک: دیفرانسیل جلو
گیربکس: DHT
پیشرانه: ۴ سیلندر توربوشارژ (۴E۱۵T) با موتور الکتریکی
حجم موتور: ۱.۵ لیتر
ظرفیت باتری: ۲ کیلووات ساعت
ارسال نظر