کد خبر: ۸۳۷۸
۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳

مشخصات شاهین G دنده ای

در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز، که در تیرماه ۹۷ برگزار شده، سایپا برای اولین‌بار از خوردویی جدید بنام «رهام» رونمایی کرد. قبل از تغییر نام رهام، سایپا بار‌ها گفته بود که طراحی چهره این خودرو را از پرنده شاهین، الهام گرفته است. سرانجام نیز بعد از پیشنهاد برخی پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و با پیگیری‌های گروهی از حامیان محیط زیست، سایپا به منظور حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم این خودرو را پذیرفت و نهایتا در اسفندماه ۹۸ نامش را از «رهام» به «شاهین» تغییر داد.

 سایپا شاهین، نخستین محصول بومی با پلتفرم SP سایپاست؛ پلتفرمی که قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت در سال‌های بعد از ۱۴۰۰ باشد؛ یعنی علاوه‌بر نسخه سدان (که همین شاهین است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس‌اور و همچنین هاچ‌بک.

سایپا به‌لطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدی‌ترش در بازار روسیه و اروپای شرقی هم افتاده است تا جایی‌که حتی سایپا گفته که شاهین در تست‌های تصادف موسسه ایمنی euroNCAP توانایی کسب ۳ ستاره ایمنی را دارد؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است. سایپا در ابتدا می‌خواست شاهین را با موتور جدید BM۱۶ برلیانس به بازار بفرستد، اما بعد‌ها تصمیمش را عوض کرد و موتور M۱۵-T توربوشارژ را روی آن قرار دارد.

 این موتور با اینکه در نسخه تنفس طبیعی‌اش، روی تیبا و ساینا و کوییک هم نصب شده ولی بدلیل نصب توربو و همچنین پاس کردن استاندارد یورو ۵، تغییرات بسیار زیادی روی آن انجام شده است طوری که حالا می‌توان آنرا یک موتور کاملا جدید محسوب کرد. سایپا بعد از آنکه سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولاتش را در تابستان ۹۹ تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و دو تیپ لوآپشن و فول آپشن برای آن ساخت و تیپ لوآپشن آن با نام سایپا شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام سایپا شاهین G معرفی شد.

 در شاهین اس، سایپا ۴ آپشن «سانروف»، «مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)»، «تهویه اتومات» و «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» را حذف کرده بود. البته با شروع تولیدانبوه شاهین، از تیپ S فقط چندین دستگاه بصورت آزمایشی و به تعداد انگشت‌شمار ساخته شد و همه نسخه‌های دنده‌ای که بدست مشتریان رسید، از تیپ G بود. شرکت سایپا همچنین از مردادماه ۱۴۰۲ و به منظور رعایت استاندارد‌های ایمنی جدید، سه آپشن «کنترل پایداری» و «کنترل کشش» و همچنین «کمکی حرکت در سربالایی» را بصورت استاندارد، روی این خودرو نصب نمود.

محور محرک: دیفرانسیل جلو
گیربکس: ۵ دنده دستی
پیشرانه: ۴ سیلندر توربوشارژ (M۱۵T)
حجم موتور: ۱.۵ لیتر

قدرت: ۱۱۰ اسب‌بخار
گشتاور: ۱۷۸ نیوتن‌متر
شتاب: ۱۳.۲ ثانیه
سرعت: ۱۹۰ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی: ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر

مشخصات شاهین G دنده ای

مشخصات شاهین G دنده ای

برچسب ها:

ارسال نظر