امروز اسکوترهای کلاسیک جایگاهی مهم در بازار موتورسیکلت ایران دارند. اگرچه سردمدار این کلاس از موتورها برند وسپا است، اما با توجه به قیمت پایه بالای محصولات وسپا و پیاجیو، بسیاری از تولیدکنندگان موتورسیکلت در دنیا اقدام به کپی برداری از اسکوترهای این برند کرده اند. این موضوع در سالهای اخیر، شکل پررنگ تری به خود گرفته است، چراکه وسپا برخلاف گذشته، دیگر یک موتورسیکلت مخصوص کار نیست و اصولاً وسپا سواری هم تبدیل به فرهنگی برای جوانان شده است. در میان موتورهای طرح وسپا، که در سالهای اخیر به بازار آمده اند، کاوان نامی آشنا و پرطرفدار در بازار است. یک اسکوتر سبک چینی با ظاهری بسیار شبیه به محصولات وسپا که به واسطه قیمت رقابتی مورد استقبال خریداران قرار گرفت. شرکت دینو موتور پس از عرضه موفق کاوان ۱۲۵ سی سی، نسخه ۱۵۰ سی سی این اسکوتر را با ظاهری جدید و با پسوند S روانه بازار کرد.
ظاهر کاوان S نسبت به کاوان ۱۲۵ سی سی، با تغییرات قابل توجهی همراه شده است. هر چند در سبک طراحی کلی آن، همچنان کپی برداری حداکثری از وسپا را میتوان دید. نکته قابل توجه در ظاهر کاوان S نسبت به نسلهای قبلی کاوان، حجیمتر شدن بدنه و استفاده از فلاپهای بزرگتر است که علت آن به بیشتر بودن حجم موتور باز میگردد. چراغ جلو، به سبک کاوان ۱۲۵ سی سی و وسپا، بر روی غربیلک فرمان تعبیه شده است. البته سایز این چراغ نسبت به کاوانهای قبلی بزرگتر است. فلاپ سینه موتور از حالت تخت زاویه دار در کاوان ۱۲۵ سی سی، به فرم منحنی و با خطوط سیال درآمده اند. چراغهای راهنما برخلاف وسپا به شکل افقی هستند. بر روی سینه موتور، یک ردیف چراغ LED عمودی نصب شده است که از بالا تا پایین با پرچم ایتالیا تزیین میشود.
در نمای کناری، اولین چیزی که جلب توجه میکند، فرم بیضی فلاپهای کناری است که بدنه موتورسیکلت را به شکل تخم مرغی درآورده است. جالب این جاست که نوار چراغهای LED بر روی فلاپهای کناری هم دیده میشوند که هنگام روشن بودن در شب، جلوه زیبایی به این اسکوتر میدهند. این نوارها را میتوان امضای طراحی کاوان S دانست که این موتور را نسبت به تمام اسکوترهای طرح وسپا منحصر به فرد کرده اند. در طراحی سایر تزیینات بدنه همچون رینگها و اگزوز هم تلاش شده است روح اسکوترهای کلاسیک بیشتر زنده شود. در بخش عقب، طراحی و نورپردازی چراغ کاوان S را یکی از جذابترینهای بازار میتوان نامید. زین، به سبک وسپا، فرم دوتکه دارد. باکس عقب فابریک نیز مانند کاوانهای قدیم، همراه با موتورسیکلت و همرنگ با آن عرضه میشود. آینهها کرومی هستند و ظاهر کلاسیکی دارند. طلق جلو نیز بر روی این اسکوتر قابل سفارش است. صفحه کیلومتر از نوع تمام دیجیتال است که چندان با روحیه کلاسیک این اسکوتر همخوانی ندارد. درِ داشبورد نیز به تقلید از وسپا در قسمت جلویی فضای پای راکب اضافه شده است.
جهت مشاهده قیمت موتور کلیک کنید.
ارسال نظر