۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹
اختصاصی
داخلی سازی ۷۰ درصدی محصولات کرمان موتور تا پایان برنامه توسعه هفتم
معاون توسعه محصول کرمان موتور در ابتدای اظهارات خود به نمودار لبخند که نشان دهنده ارزش یک محصول بر اساس ارزش افزوده است، اشاره و تشریح کرد: ما در بخش تحقیق و توسعه يا توسعه محصول از بيشترین ارزش افزوده و در قسمت توليد محصول از كمترين ارزش افزوده بهره می بریم. 
کد خبر: ۸۰۳۴

به گزارش کارنا، ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول کرمان موتور در دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور که صبح امروز در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، از برنامه ریزی شرکت کرمان موتور برای تولید 500 هزار دستگاه خودرو در سال و داخلی 70 درصدی محصولات این شرکت تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار کارنا، معاون توسعه محصول کرمان موتور در ابتدای اظهارات خود به نمودار لبخند که نشان دهنده ارزش یک محصول بر اساس ارزش افزوده است، اشاره و تشریح کرد: ما در بخش تحقیق و توسعه يا توسعه محصول از بيشترین ارزش افزوده و در قسمت توليد محصول از كمترين ارزش افزوده بهره می بریم. 

وی افزود: بر اين اساس كشورهای توسعه‌يافته تولید محصول را به ساير كشورها برون سپاری کرده و و توسعه محصول كه بخش نرم موضوع است را داخل كشور انجام می‌دهند.

خلخالی با بیان اینکه اين موضوع توسط مديران ارشد شركت كرمان موتور شناسایی و هدف‌گذاری شده ، ادامه داد: اميدواريم به نقطه ای برسیم كه بتوانيم توسعه محصول را به زنجيره ارزش خودروسازی در شركت كرمان موتور اضافه كنيم.

معاون توسعه محصول کرمان موتور با اشاره به تحقیق و توسعه این شرکت روی سه پلتفرم اصلی بیان کرد: در شركت كرمان موتور سه پلتفرم اصلی وجود دارد؛ پلتفرم PS1 اولين پلتفرم خودروی سواری ما است و بر روی اين پلتفرم سه محصول در سه كلاس مختلف داريم. همچنین دو مگاپلتفرم خودروی سواری كوچک و متوسط KP1 و مگاپلتفرم KP2 كه خودروی سواری بزرگ است را هدف قرار داده ايم. 

وی با اشاره به اینکه هر كدام از اين پلتفرم‌ها برای ١۵ سال در نظر گرفته شده‌اند، افزود: محصولاتی كه بر روی اين پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند، با عمر پنج سال طراحی و تولید خواهند شد.

به گزارش خبرنگار کارنا، خلخالی اضافه کرد: پلتفرم PS1 در سه تایپ بدنه سدان،‌ هاچ بک و SUV و با سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبریدی و فول الكتریک و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن عرضه خواهد شد.

معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره سایر پلتفرم‌ها عنوان کرد: در پلتفرم KP1 چهار نوع بدنه سدان،‌ هاچ بک، كوپه و SUV و در پلتفرم KP2 سه نوع بدنه سدان , SUV و NPV و به لحاظ پیشرانه، چهار نوع پیشرانه بنزينی، EV،PHEV و REV را مدنظر قرار داده ایم که با دو نوع سیستم تحرک خودرو یعنی چهار چرخ متحرک و دو چرخ متحرک عرضه خواهد شد. 

وی درباره برنامه‌ داخلی سازی شرکت کرمان موتور تصریح کرد: هدف سبد محصولات به لحاظ زنجيره تامين، ٣٠ درصد قطعات وارداتی و ٧٠ درصد داخلی سازی می باشد. 

خلخالی با بیان اینکه امروز به طور متوسط نزدیک به ۴٠ درصد داخلی‌ سازی را در کرمان موتور داریم، اذعان داشت: در پلتفرم PS1 بر اساس آخرین دفترچه داخلی سازی، 68 درصد داخلی سازی را ثبت کردیم كه این عدد به زودی به بالای ٧٠ درصد خواهد رسید.

معاون توسعه محصول کرمان موتور یادآور شد: هدف‌گذاری ما در سبد محصولات داخلی، مونتاژی يا وارداتی، ٨٠ درصد محصولات بومی و ٢٠ درصد محصولات مونتاژی می باشد. به لحاظ قوای محركه نیز ١٠ درصد محصولات برقی، ٣٠ درصد قوای محركه هیبریدی و ۶٠ درصد قوای محركه بنزينی را تا پايان برنامه توسعه هفتم یعنی پایان سال ١۴٠٧ هدف قرار داده ایم. 

به گزارش خبرنگار کارنا، وی تاکید کرد: همچنین در بخش توسعه قوای محركه بنزينی كم‌مصرف، كاهش ٢٠ درصدی مصرف سوخت، در قوای محركه برقی، كاهش مصرف سوخت صد در صدی، قوای محركه هیبریدی، كاهش مصرف سوخت ٣۵ درصدی با ساخت داخل ٧٠ درصدی، تيراژ توليد ساليانه ٢۵٠ هزار دستگاه و ۶٠ درصد سبد محصولات عمومی كرمان موتور را هدف قرار داده ایم.

خلخالی با اشاره به وضعيت هر یک از پروژه‌های توسعه محصول روی پلتفرم‌های یاد شده بیان کرد: در پلتفرم PS1 محصول ايگل بنزينی را به صورت كامل توسعه داده ايم که امروز به عنوان اولین محصول بومی کرمان موتور فروش آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همزمان با محصول ایگل بر روی پلتفرم PS1 محصول PS12 را داریم که تحت عنوان Shadow معرفی خواهد شد که به لحاظ ساخت نمونه‌ها، بالای ٧۵ درصد پيشرفت داشته و توليد آزمايشی آن از اسفندماه ١۴٠٣ آغاز و با فرض فرآيندهای تست و فرآيندهای مربوطه، تجاری سازی آن در شهريورماه سال آينده انجام خواهد شد. 

معاون توسعه محصول کرمان موتور تصریح کرد: همچنین روی پلتفرم PS1 یک محصول برقی را در عرضه و در حال انجام فرآيندهای توسعه يک محصول تمام الكتریکی هستیم که این پلتفرم كاملا بومی است و در بخش‌های مختلف با كمک شركت‌های ايرانی اين فرآیند توسعه پيدا كرده است. مضاف بر اینکه در توسعه این محصول از حمايت‌های معاونت علمی رياست جمهوری نیز بهره‌مند بوده ایم. 

خلخالی با اعلام اینکه همزمان در پلتفرم PS1 یک محصول هیبرید را توسعه داده ایم، افزود: اين محصول نیز تحت عنوان ايگل هيبريدی تا ٣۵ درصد كاهش مصرف سوخت را به همراه خواهدداشت و فرآيند تجاری سازی و ورود به بازار آن تا پایان سال آينده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به شروع توسعه اولین محصول بر روی پلتفرم KP2 توضیح داد: محصول KP21 یک محصول شاسی بلند در گروه سواری بزرگ است که به صورت SUV و فرآيندهای طراحی استایل انجام شده و نمونه‌های طراحی محصول در حال انجام است.

معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره داخلی سازی قوای محرکه بنزينی تصریح کرد: در بخش قوای محركه بنزينی كم‌مصرف يک موتور ١۵٠٠ سی‌سی با ٧٠ درصد داخلی سازی را داریم و در حال حاضر با تعريف پروژه‌های فناورانه ارتقای اين موتور در شرکت کرمان موتور در حال انجام است؛ به گونه‌ای كه مصرف سوخت و آلایندگی آن به صورت قابل توجهی كاهش پيدا خواهد كرد.

وی تشریح کرد: بر اين اساس تا پايان برنامه توسعه هفتم در سال 1407، شرکت کرمان موتور به ۵٠٠ هزار دستگاه تولید دست خواهيم يافت كه بر اساس تقسيم‌بندی یاد شده حدود ٢٠ درصد آن متعلق به محصولات CKD(وارداتی) و الباقی محصولات كاملا ايرانی است كه روی سه پلتفرم یادشده و در سه تيپ قوای محركه برقی، هيبريدی و بنزينی كم‌مصرف عرضه خواهد شد.

خلخالی اضافه کرد: همچنین ميزان ساخت داخل کرمان موتور به ٧٠ درصد خواهد رسید و این شرکت به اندازه نيم درصد درتولید ناخالص داخلی نقش خواهد داشت.

معاون توسعه محصول کرمان موتور در بخش پایانی سخنرانی خود به برنامه‌های شركت كرمان موتور در زيست بوم توسعه فناوری صنعت خودرواشاره کرد و اظهار داشت: شرکت کرمان موتور با همكاری معاونت محترم علمی رياست جمهوری و با هدف نقش آفرینی در زیست بوم فناوری کشور، فرآيندهای مختلفی را تعريف كرده که يكی از مهم‌ترين آنها، تشكيل صندوق سرمايه‌گذاری خطرپذير است كه بر اين اساس برای توسعه فناوری‌های مورد نياز شركت كرمان موتور، از شركت‌های دانش بنيان و استارتاپ‌ها و شركت‌های فناوری حمايت خواهيم كرد. همچنین با انعقاد قراردادهای تحقيقاتی با دانشگاه‌ها موردنظر، دفاتر فناوری در دانشگاه‌ها و پژوهشكده‌ها تاسیس خواهد شد که بر این اساس يک مركز توسعه نرم‌افزار در دانشگاه شريف راه‌اندازی كرده ايم.

خلخالی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه توسعه نرم‌افزارهای خودرویی يک برنامه مشتركی را با همكاری دانشگاه صنعتی شريف هدف‌گذاری كرديم كه در اين راستا يک مركز توسعه نرم‌افزار در داخل دانشگاه شريف تحت عنوان مركز متا راه‌اندازی شده که امروز اين مركز نیز رسما افتتاح خواهد شد و تمام نرم‌افزارهای مرتبط با خودرو در اين مركز هدف ‌گذاری شده و توسعه‌ آن‌ها انجام خواهد شد.

معاون توسعه محصول کرمان موتور در پایان با اشاره به اینکه يكی از مهم‌ترين بخش‌هایی كه آينده و حتی حال حاضر صنعت خودرو را به خود اختصاص می‌دهد، شبكه برق و الكترونيک و سيستم‌های كمک‌كننده است، اذعان داشت: شرکت کرمان موتور آماده همكاری با شركت‌های دانش‌بنيان، فناوری و شركت‌های توليدی داخل كشور كه در حوزه برق و الکترونیک، سنسورها، در حوزه كلاسترهای ديجيتال و كنترلرها فعالیت می‌کنند، خواهد بود.

ارسال نظر