با هدف بهبود تعویض دندهها، افزایش لذت رانندگی و کاهش مصرف سوخت، ایران خودرو در زمستان ۱۳۹۹ از رانا پلاس پانوراما رونمایی کرد؛ خودرویی که البته از اواسط سال ۱۴۰۰ تحویل آن به مشتریان شروع شد.
رانا پلاس پانوراما را باید نخستین محصول ایران خودرو بدانیم که در آن از گیربکس جدید MT۶ استفاده شده است. دنده ششم در این گیربکس جدید باعث شده تا دور موتور (RPM) در سرعتهای بالای ۱۰۰ کیلومتربرساعت، به میزان ۲۰% کاهش یابد. به همین دلیل نیز در کنار کاهش ۷ درصدی مصرف سوخت، فشار وارده روی موتور و در نتیجه استهلاک موتور را نیز کمتر کرده است.
اما در کنار نصب گیربکس جدید، رانا پلاس پانوراما چند مزیت مهم دیگر نسبت به رانا پلاس سقف فلزی (۵ دنده) دارد: اولین نکته درباره موتور بهبودیافته TU۵P آن است؛ موتوری که به تکنولوژی CVVT یا همان زمانبندی متغیر سوپاپها مجهز است که آلایندگی را کمتر کرده و قدرت و گشتاور را چندین واحد افزایش داده است. همچنین ایران خودرو گفته که بهبودهای فنی دیگری نیز در موتور TU۵P انجام داده مانند: بهبود سیستم جرقه زنی و بهبود پاشش سوخت. دومین نکته درباره اضافهشدن سقف شیشهای به خودروست که دقیقا مشابه سقف ۲۰۷ پانوراماست.
سومین نکته درباره «فرمان برقی» خودروست درحالیکه راناپلاس ۵ دنده از فرمان هیدرولیکی بهره میبرد. ایران خودرو به دلیل رعایت استانداردهای ایمنی، در سال ۱۴۰۲ آپشنهای «چراغ دی لایت» و همچنین «چراغ پوزیشن لایت» را به تجهیزات استاندارد خودرو اضافه کرد.
ارسال نظر