با توجه به گرایش جهانی مشتریان نسبت به خرید خودروهای شاسیبلند و کراساور، هیوندای درحال اضافه کردن سهم بیشتری از سبد محصولات خود به مدلهایی نظیر سانتافه، توسان و مدل تازه نفس کوناست تا حق انتخاب مشتریان را افزایش دهد. توسان نیز بر مبنای چنین الگویی شکل گرفته است و علیرغم اشتراک فنی با پلتفرم النترا، کراساوری چهارچرخ محرک و نسبتا کارآمد به حساب میآید.
اما متاسفانه افت ارزش قیمتی آن و کاهش حجم پیشرانهاش (از ۲.۴ لیتر به ۲ لیتر) باعث شده تا توسان TL، که از سال ۲۰۱۶ به بازار ایران راه یافته است، در مقایسه با نسل قبلیاش، چندان رقابتی ظاهر نشود. البته ناگفته نماند که نسل قدیمیتر توسان (یعنی اتاق LM) هم در مدل ۲۰۱۶ در خیابانهای ایران حضور دارد.
توسانهای TL موجود در کشورمان، یا آسان موتوری هستند یا کرمان موتوری یا واردات شخصی! فولهای آسان موتوری تقریبا با فولهای کرمانی مشابهاند و هردو، از نوع تک رادار (نقطه کور) هستند درحالیکه توسان فول وارداتی، هم ممکن است ۲ رادار (نقطه کور+تغییرلاین) باشد، هم ممکن است «اتوپارک» داشته باشد و هم اینکه شاید «چراغ شور» هم روی آن نصب باشد.
برای آگاهی بیشترتان باید بدانید که برخی توسانهای لوآپشن بازار ایران ممکن است «تک دیفرانسیل» باشند یا حتی سقفشان فلزی باشد. همچنین دقت کنید که «شیفتر فرمان» جزو آپشنهای هیوندای برای این خودرو نیست پس در هنگام خرید نیز دلیلی هم برای پرداخت هزینه بیشتر ندارید!
محور محرک: دو دیفرانسیل
گیربکس: 6 دنده اتومات
پیشرانه: 4 سیلندر
حجم موتور: 2 لیتر
قدرت: 155 اسببخار
گشتاور: 192 نیوتنمتر
شتاب: 11.8 ثانیه
سرعت: 180 کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی: 8.3 لیتر در صد کیلومتر
ارسال نظر