به گزارش کارنا، اولین سیستم گرمایشی خودرو در سال ۱۸۵۶ در انگلستان ساخته شد، اما اولین بخاری خودرو ثبت شده و کاربردی در سال ۱۸۹۳ توسط مارگرات ویلکاس اختراع شد که مشابه به شوفاژهای امروزی بود.
بخاری وکولر در خودرو
بخاری خودرو بسیار زودتر از سیستم سرمایشی در خودروها مورد استفاده قرار گرفت که مهمترین علت آن سیستم سادهتر بود. اولین تلاشها برای ساخت سیستم سرمایشی خودرو در دهه ۳۰ میلادی شروع شد و در سال ۱۹۶۴ شرکت کادیلاک کولر خودرو مشابه به کولر امروزی را تولید کرد که بسیار دیرتر از پیدایش بخاری در خودرو محسوب میشود.
نقش رادیاتور مهمترین اجزای بخاری خودرو، رادیاتور است که به بیان ساده هوای گرم حاصل از عبور آب داغ در رادیاتور را به کمک فن به داخل کابین هدایت میکند. یکی از دلایل عملکرد بهتر بخاری خودروهای امروز نسبت به گذشته جنس رادیاتور است. در گذشته رادیاتور خودروها از جنس مس و برنج ساخته میشد، اما امروز جنس بیشتر رادیاتورها از آلومینیوم است که رسانایی بهتر محسوب میشود.
اهمیت سیستم گرمایشیامروزه نوع سیستم گرمایشی خودرو به عنوان یک آپشن در نظر گرفته میشود. وجود صندلی گرمکن، داشتن دریچه عقب، تعداد دریچهها و... از عوامل مهم امکانات رفاهی به شمار میرود.
سخن پایانیبا نزدیک شدن به فصل زمستان از سالم بودن سیستم گرمایشی خودرو خود مطمئن شوید و در صورت خرابی یا هر مشکل نسبت به رفع آن اقدام نمایید.
منبع:روزگارخودرو
ارسال نظر