تویوتا لوین هیبرید، نسخهای پاک از خودروی محبوب لوین است که در کارخانه مشترک GAC-TOYOTA تولید شده و برای نخستینبار در بهار ۱۴۰۳ نیز به بازار کشورمان رسید. لوین هیبرید با وجود شباهتهای زیادی که به نسخههای بنزینی دارد، اما برخی ویژگیهایش منحصر به فرد است.
این خودرو با داشتن «لوگوی آبی»، نشان از وجود موتور برقی و تکنولوژی هیبرید را در خود دارد. البته تفاوت ظاهری لوین هیبرید با لوین توربو، صرفا در لوگوی تویوتا نیست. بعنوان مثال اگر به جلوپنجره خودروها دقت کنید، خطوط افقی را در لوین هیبرید میبینید درحالیکه در لوین توربو، از جلوپنجره با خانههای مشبک (موسوم به لانه زنبوری) استفاده شده. همچنین در مدل هیبرید، قاب مهشکنهای جلو از درون سپر حذف شده و عبارت HYBRID، هم روی گلگیرهای جلو و هم روی درب صندوق، حک شده است.
اگر وارد کابین لوین هیبرید شوید، متوجه چندین تفاوت مهم با کابین لوین توربو میشوید که به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم: (۱) برای نسخه هیبریدی از «تهویه اتوماتیک» استفاده شده درحالیکه در لوین توربو، سیستم تهویه را باید بصورت دستی (دیجیتال) تنظیم کنید. (۲) صفحه کیلومتر آنالوگی که در لوین توربو وجود داشت، حالا حذف شده و جای آنرا یک نمایشگر تمام دیجیتال ۱۲.۳ اینچی گرفته است. (۳) مانیتوری که در بالای داشبورد قرار گرفته، طراحی و کیفیت بهتری نسبت به نسخه بنزینی دارد. ضمن اینکه سایز آن به ۱۰.۲۵ اینچ افزایش یافته که اندکی بزرگتر از مانیتور ۹ اینچی در نسخه توربوست. (۴) سیستم چندرسانهای در لوین هیبرید، قابلیت پشتیبانی اندروید اتو/اپل کارپلی را هم دارد. (۵) در نسخه هیبریدی، کلیدهای موجود در کنار اهرم دنده نیز تغییر کرده طوریکه کلید سیستم استاپ/استارت حذف شده و جای آنرا کلید EV گرفته است.
همچنین کلید SPORT نیز حذف شده و جای آنرا DRIVE MODE گرفته که سه حالت رانندگی را در اختیارتان قرار میدهد.
حال به قسمت فنی خودرو بپردازیم؛ موتور بنزینی تنفس طبیعی در لوین هیبرید، حدود ۹۸ اسببخار و ۱۴۲ نیوتنمتر تولید میکند. قدرت موتور برقی اش نیز به حدود ۹۶ اسببخار میرسد.
اما در حالت هیبرید و طبق گفتههای تویوتا، خروجی این پیشرانه حدود ۱۳۶ اسببخار میشود. جالب است بدانید که پکیج باتریهای لیتیوم ترناری (Ternary lithium) این خودرو توسط شرکت BYD ساخته شده است. همچنین گیربکس ECVT این خودرو، به شما تجربه رانندگی آرام و بینقصی را ارائه میدهد.
متاسفانه در نسخه هیبریدی، دیگر خبری از «ایربگ زانویی راننده» نیست ولی همچنان سطح ایمنی خودرو بسیار بالاست. در لوین هیبریدی، سیستم رانندگی خودکار از نسخه بنزینی، بسیار پیشرفتهتر بوده و سطح ۲.۵ را داراست. همانند لوین توربو، در لوین هیبریدی نیز سیستم کروزکنترل تطبیقی (DRCC) و رادارهای هشدار تغییرلاین (LDA) و ماندن بین لاین (LTA) وجود دارد.
اما آنچه که لوین هیبرید را یک پله بالاتر از لوین توربو قرار میدهد، این است که در نسخه وارداتیاش، سه آپشن جدید شامل ترمز اضطراری هوشمند (EDSS)، دستیار کمکی رانندگی (PDA) و رادار تابلوخوان (RSA) نیز وجود دارد. درباره PDA که اختصاصی شرکت تویوتاست، باید بدانید که به کمک دوربین و سنسورهای فراصوتی، این سیستم توانایی تشخیص عابران پیاده، دوچرخه، خودروهای جلویی و هرگونه شی متحرک و ثابت دیگر را دارد و در برخی شرایط خاص، میتواند کنترل خودرو را در دست بگیرد و مانع از تصادف یا برخوردهای احتمالی شود.
محور محرک: دیفرانسیل جلو
گیربکس: E-CVT با ۱۰ دنده مصنوعی
پیشرانه: ۴ سیلندر با موتور الکتریکی (۸ZR-FXE)
حجم موتور: ۱.۸ لیتر
قدرت: ۱۳۶ اسببخار
گشتاور: ۱۴۲ نیوتنمتر
سرعت: ۱۶۰ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی: ۴.۱ لیتر در صد کیلومتر
ارسال نظر