نسل سوم سراتو (اتاق YD) که توسط شرکت «اطلس خودرو» به کشورمان آمده بود، حداکثر تا مدل ۲۰۱۸ در ایران به فروش انبوه رسید. پس از آن، دیگر خبری از واردات رسمی این خودرو نبود تا اینکه شرکت «کوشا خودرو» در تابستان ۱۴۰۳ نسل چهارم سراتو (اتاق BD) را به کشورمان آورد.
این نسل جدید، در واقع اولین فیسلیفت نسل چهارم سراتو است که سال ۲۰۲۱ در بازار جهانی عرضه شد، اما با دو سال تاخیر، و نهایتا در مدل ۲۰۲۳ توسط کوشا خودرو به بازار ایران آمد.
نسل چهارم سراتو، نه فقط در بازار ایران بلکه یکی از مدلهای محبوب و پرفروش کیا در سطح جهانی است. سراتو با ترکیبی از طراحی مدرن، فناوریهای پیشرفته و عملکرد قابل توجه، توجه بسیاری از خریداران خودرو را به خود جلب کرده است. اگر به سرگذشت این خودرو از نسل اول تا به الان نگاه کنیم متوجه تغییر و تحول زبان طراحی کیا خواهیم شد که از طراحی ساده نسل اول، این خودرو مسیر جالبی را طی کرد و نسل بعد آن با توجه زیادی روبرو شد.
مونتاژ نسل دوم این خودرو توسط سایپا و عرضه آن برای ناوگان پلیس نیز به این محبوبیت افزود. طراحی نسل سوم آن نیز به مزاج ایرانیها خوش آمد و تعداد قابل قبولی از مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در بازار ایران موجود است.
نکته قابل توجه در مورد این خودرو این است که سراتوهای بازار ایران، در تمام این سالها، اکثرا از موتور ۲ لیتری یکسان و یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته استفاده کردهاند و از آنجایی که این جزئیات فنی هماهنگی خیلی خوبی با هم دارند، تمام افرادی که تجربه رانندگی با سراتو را داشتهاند، از بازده خوب، مصرف بهینه و بیآزار بودن این خودرو رضایت کامل دارند. البته لازم به ذکر است که این موتور قدیمی، در مدلهای جدیدی وارداتی کوشا خودرو، مجددا بهینه سازی شده است.
نکته مثبت دیگری که در سراتوهای وارداتی کوشا خودرو وجود دارد، داشتن کیت GT LINE است چراکه برای ایرانیها، میتواند خاطرات خوش اپتیما جیتی لاین و همچنین سورنتو جیتی لاین را دوباره زنده کند. البته نباید تصور کنیم که سراتوهای GT لاین وارداتی کوشا خودرو همانند اپتیما و سورنتوهای قدیم، مملو از آپشن هستند!
چراکه سقف ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو، باعث شده تا بسیاری از آپشنهای مهم و مشتریپسند این خودرو، متاسفانه برای بازار ایران حذف شود. اما سراتوی کوشا خودرو، به لطف داشتن کیت GT LINE چهره جذابتری پیدا کرده؛ فرمان دیکات، رینگ آلومینیومی، قسمتهای قرمزی که به بدنه خودرو اضافه شده، رکاب جانبی، باله باریکی که روی صندوق عقب تعبیه شده و طراحی سپرها با ورودیهای هوای فیک (تقلبی)، از جمله ویژگیهای کیت جیتی لاین بوده و روح جوانتری به سراتوی وارداتی کوشا خودرو بخشیده است.
محور محرک: دیفرانسیل جلو
گیربکس: 6 دنده اتومات با تیپ ترونیک
پیشرانه: 4 سیلندر MPi
حجم موتور: 2 لیتر
قدرت: 150 اسببخار
گشتاور: 196 نیوتنمتر
شتاب: 10.5 ثانیه
سرعت: 210 کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی: 7.4 لیتر در صد کیلومتر
جهت مشاهده قیمت خودرو کلیک کنید.
ارسال نظر