۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
اختصاصی
قطعات یدکی تولید داخل بی کیفیت و گران است
قطع همکاری تولیدکنندگان قطعات با دنیا مانع انتقال تکنولوژی جدید ساخت قطعات یدکی به کشور شده و از این رو قطعات تولید داخل کیفیتی به مراتب پایین تر از قطعات خارجی دارند.
کد خبر: ۲۷۱۷

به گزارش کارنا، یک تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی عنوان کرد: تولیدکنندگان قطعات یدکی نه تنها در زمینه کمیت بلکه به لحاظ کیفی نیز قادر به تامین نیاز مصرف کننده در بازار لوازم یدکی نیستند.

نوید حبیبی با اشاره به کمبود برخی قطعات یدکی در بازار و با بیان اینکه تولیدات داخل به تنهایی پاسخگوی نیاز بازار لوازم یدکی نیست، اظهار داشت: راهکار دنیا برای تنظیم بازار، تجارت آزاد است و در کشور ما نیز دولت باید با فراهم نمودن امکان واردات قطعات یدکی برای همگان نسبت به رفع نیاز مصرف کننده در بازار اقدام کند، هر چند که دولتمردان ما اعتقادی به اقتصاد آزاد ندارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است تامین کنندگان داخل نه تنها در زمینه کمیت بلکه به لحاظ کیفی نیز قادر به تامین نیاز مصرف کننده در بازار لوازم یدکی نیستند چراکه قطع همکاری تولیدکنندگان قطعات با دنیا مانع انتقال تکنولوژی جدید ساخت قطعات یدکی به کشور شده و از این رو قطعات تولید داخل کیفیتی به مراتب پایین تر از قطعات خارجی دارند و متاسفانه نظارتی نیز در این زمینه وجود ندارد. مضاف بر اینکه امروز نرخ قطعات یدکی در بازار جهانی حتی با ارز ۶۵ هزار تومان کمتر از بازار ایران است.

این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه عدم امکان تجارت آزاد در خودروسازی و ممنوعیت واردات خودرو به اسم حمایت از تولید داخل نیز موجب انحصار در صنعت خودرو و بازار مصرف شده است، یادآور شد: با ممنوعیت واردات خودرو در سالهای گذشته نه تنها کیفیت خودروهای داخلی ارتقا نیافته و قیمت ها کاهش پیدا نکرده است بلکه شاهد افت کیفیت و افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار هستیم.

حبیبی تصریح کرد: خودروهایی که امروز توسط خودروسازان مونتاژکار و به عنوان تولیدات داخل به بازار عرضه می شوند، تولید داخل نیستند و در واقع این خودروها تولیدات چین هستند که به صورت قطعات منفصله وارد کشور شده و در داخل مونتاژ می شوند و با قیمت بالاتر در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند.

این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی یادآور شد: این در حالی است که طبق اعلام دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، واردات خودرو به صورت سی کی دی (با سهم مونتاژ پایین) ارزبری بیشتری نسبت به واردات خودرو به صورت کامل دارد و این نشان می دهد وزارت صمت حتی به نتایج تحقیقات خود توجهی ندارد. بنابراین اگر به دنبال انتقال تکنولوژی، راه اندازی خط تولید و اشتغال زایی در کشور هستیم  باید به موازات حمایت از تولیدات داخل، امکان تجارت آزاد در کشور را فراهم کنیم.

 

ارسال نظر