۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
کمیسیون فروش خودرو در ۱۴۰۳
در سال‌های اخیر، خودرو نه به عنوان یک کالای مصرفی، بلکه بیشتر در قالب یک کالای سرمایه‌ای خرید و فروش می‌شود. فروش خودرو و خرید ماشین در بازار آزاد به دو شیوه حضوری و غیرحضوری قابل انجام است.
کد خبر: ۲۷۶۱

به گزارش کارنا، در روش‌های حضوری، بنگاه‌ها و نمایشگاه‌ها واسطه معامله ماشین هستند و در ازای ارائه خدمات خود، مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند. این مبلغ به قیمت فروش خودرو بستگی دارد و طبق اصول خاصی محاسبه می‌شود. هم فروشنده و هم خریدار سهم یکسانی در پرداخت حق کمیسیون خودرو دارند. در حقیقت حق کمیسیون پس از محاسبه و افزودن مالیات بر ارزش‌افزوده، بین طرفین معامله نصف می‌شود. برای معامله ماشین باید با نحوه محاسبه کمیسیون فروش خودرو آشنایی داشته باشید.

حق کمیسیون خودرو چیست؟
در معاملات خودرویی علاوه بر فروشنده و خریدار، شخص ثالثی به عنوان واسط ایفای نقش می‌کند و خدماتی را به دو طرف معامله ارائه می‌دهد. این شخص در ازای خدمت‌رسانی خود، هزینه‌ای را از طرفین دریافت می‌کند که به آن، حق کمیسیون می‌گوییم. حق کمیسیون فروش خودرو به هزینه‌ای گفته می‌شود که بنگاه معاملاتی و نمایشگاه‌دار در ازای مشاوره و انجام خدمات مختلف در زمان معامله از طرفین دریافت می‌کند. تعرفه کمیسیون خودرو به ارزش واقعی ماشین در زمان معامله بستگی دارد و مبلغ آن در شهر‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، فروشنده و خریدار خودرو در شهری مانند تهران، هزینه کمیسیون متفاوتی را نسبت به طرفین معامله در شهر میبد یزد پرداخت می‌کنند.

هزینه کمیسیون در هر شهرستان طی مصوبه‌ای توسط اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل همان شهرستان محاسبه می‌شود. این هزینه از چشم فروشنده و خریدار مخفی نیست و باید در معرض دید و اطلاع عموم قرار گیرد.

هزینه قولنامه خودرو در نمایشگاه یا بنگاه، همان حق کمیسیون اعلام‌شده توسط اتحادیه، یعنی یک درصد قیمت ماشین است. البته ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کمیسیون نیز به این مبلغ اضافه می‌شود. در صورت دریافت کد رهگیری برای قولنامه ماشین، مبلغ جزیی دیگری نیز باید پرداخت شود. همچنین برخی نمایشگاه‌داران و بنگاه‌داران ممکن است به منظور کارشناسی ماشین، هزینه بیشتری را از فروشنده یا خریدار طلب کند.

درصد کمیسیون نمایشگاه
حق کمیسیون نمایشگاه هیچ تفاوتی با حق کمیسیون بنگاه‌های معاملاتی ماشین ندارد. این رقم هر ساله توسط اتحادیه صنفی نمایشگاه‌های اتومبیل محاسبه و به واحد‌های مختلف اعلام می‌شود. تمام بنگاه‌داران و نمایشگاه‌داران ملزم به رعایت نرخ اعلامی توسط اتحادیه هستند و نباید مبلغی بیشتر یا کمتر را به عنوان کمیسیون از فروشنده و خریدار خودرو دریافت کنند.

حق کمیسیون نمایشگاه در سال ۱۴۰۳ به‌طور کلی یک درصد مبلغ فروش ماشین است که سهم هر طرف، ۰.۵ درصد می‌شود. برای یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی، حق کمیسیون در مجموع ۵ میلیون تومان است و هر طرف می‌بایست ۲۵۰۰۰۰۰ تومان بابت حق‌الزحمه پرداخت کنند.

البته پرداخت هزینه مالیات بر ارزش افزوده نیز بر عهده فروشنده و خریدار و برابر ۹ درصد حق کمیسیون است. مالیات بر ارزش‌افزوده کمیسیون خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی، مبلغی معادل ۴۵۰ هزار تومان می‌شود و سهم طرفین معامله، ۲۲۵ هزار تومان خواهد بود؛ بنابراین در هنگام خرید یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی از نمایشگاه، خریدار باید مبلغ ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان را به عنوان حق کمیسیون پرداخت کند.
منبع: اندیشه معاصر

ارسال نظر