۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
اختصاصی
واردات لاستیک‌های کمیاب به تایرسازان واگذار شد
عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر درباره تعیین سهمیه ارز صنعت تایر از سوی بانک مرکزی بیان کرد: تولیدکنندگان تایر برنامه تولید سال جاری خود را در اختیار وزارت صمت قرار داده و بانک مرکزی نیز قول تخصیص ارز به صنعت تایر به میزان موردنیاز را داده است؛ لذا امیدواریم تایرسازان در سال ۱۴۰۳ با چالش‌های ارزی مواجه نباشند.
کد خبر: ۲۸۵۳
به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ضمن تاکید بر تعادل بازار تایر در ماه‌های آینده از تعهد تولیدکنندگان تایر به واردات لاستیک‌های کمیاب در بازار خبر داد.

محمدرضا تقی گنجی در خصوص نقش افزایش نرخ ارز بر تولیدات تایر اظهار داشت: با توجه به تخصیص ارز دولتی (۴۰ هزار تومانی) به صنعت تایر، تولیدات تایر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار نخواهند گرفت، اما نکته مهم و تاثیرگذار در صنعت تایر، افزایش حداقل ۲۰ درصدی نهاده‌های تولید و انرژی و همچنین رشد ۳۵ درصدی دستمزد کارگری در سال جاری است که انتظار می‌رود در صورت آزادسازی نرخ تایر، مجوز افزایش قیمت به میزان مناسب برای تولیدکندگان صادر شود.

وی در ادامه تاکید کرد: محاسبات اولیه تایرسازان حاکی از این است تایر‌های تمام سیمی (TBR) شامل لاستیک‌های باری- اتوبوسی که فروش آن‌ها برای تولیدکنندگان با زیان همراه است باید حداقل ۵۰ درصد و تایر‌های رادیال ۳۵ درصد افزایش قیمت پیدا کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر در گفتگو با خبرنگار کارنا درباره تعیین سهمیه ارز صنعت تایر از سوی بانک مرکزی بیان کرد: تولیدکنندگان تایر برنامه تولید سال جاری خود را در اختیار وزارت صمت قرار داده و بانک مرکزی نیز قول تخصیص ارز به صنعت تایر به میزان موردنیاز را داده است؛ لذا امیدواریم تایرسازان در سال ۱۴۰۳ با چالش‌های ارزی مواجه نباشند.

تقی گنجی در ادامه به الزامات تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» در صنعت تایر اشاره کرد و اذعان داشت: اگرچه، انتخاب شعار‌های سال از سوی مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر پیرامون مسائل اقتصادی بوده است، اما اغلب آن‌ها به سبب فضای نامساعد کسب و کار و تولید در کشور محقق نشده است. با این وجود تولید کنندگان تایر تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال در سال جاری به کار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» سال در صنعت تایر مستلزم کاهش مداخله دولت و افزایش تصدی گری بخش خصوصی در این صنعت است، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم در صنعت تایر بحث قیمت گذاری دستوری است و این سیاست غلط نه تنها در صنعت تایر بلکه باید از همه صنایع حذف شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر بر لزوم قیمت گذاری تایر بر اساس قوانین سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده تاکید کرد و گفت: توسعه هر صنعتی در گرو سودآوری در تولید است و مشارکت مردم در صنعت تایر زمانی تحقق پیدا می‌کند که امکان تولید همراه با سود کافی برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد.

تقی گنجی درباره پیش بینی بازار تایر در سه ماهه نخست امسال اظهار داشت: بازار لاستیک در ماه‌های آینده به تعادل خواهد رسید و با توجه به تامین نیاز بازار داخلی از طریق تولیدات داخل دیگر نیازی به واردات لاستیک به کشور نیز نخواهد بود. همچنین تایرسازان به منظور تامین نیاز بازار در سایز‌هایی که تولید کمتر از مصرف است، متعهد به واردات شده و این به نفع مصرف کنندگان است چراکه تولیدکنندگان با شناختی که نسبت به تایر دارند، تایر‌های باکیفیت را وارد کشور کرده و خدمات پس از فروش آن را نیز تضمین می‌کنند.

ارسال نظر