۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
یک دلیل جدید برای ترافیک خفه‌کننده تهران
این روز‌ها و این شب‌ها، کلاف پیچیده ترافیک تهران از همیشه سر در گُم‌تر و گره‌های کور ترافیکی آن از همیشه ناگشودنی‌تر است، به نحوی که شهروندان این کلان‌شهر - چه آنها که وسیله نقلیه شخصی دارند و چه آنها که به اجبار از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند - شب‌ها خسته‌تر و رنجورتر و البته کلافه‌تر و عصبانی‌تر از همیشه به خانه‌های خود باز می‌گردند.
کد خبر: ۱۰۸۹۵

به گزارش کارنا، این روز‌ها و این شب‌ها، کلاف پیچیده ترافیک تهران از همیشه سر در گُم‌تر و گره‌های کور ترافیکی آن از همیشه ناگشودنی‌تر است، به نحوی که شهروندان این کلان‌شهر - چه آنها که وسیله نقلیه شخصی دارند و چه آنها که به اجبار از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند - شب‌ها خسته‌تر و رنجورتر و البته کلافه‌تر و عصبانی‌تر از همیشه به خانه‌های خود باز می‌گردند.

یک کارشناس ترافیک در این‌باره می‌گوید: اپلیکیشن‌های مسیریاب بدون اعمال محدودیت‌های قانونی، از معابر محلی استفاده می‌کنند و این موضوع، به افزایش شهود ترافیک در محله‌ها منجر شده است.

حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران با بیان این که نقاط گره‌دار ترافیکی شهر تهران تغییر محسوسی نکرده است، ادامه می‌دهد: به طور مثال اگر تعداد شبکه معابر را حدود ۱۰۰ محدوده تعریف کنیم ما در ۳۰ درصد تکرار ترافیک داشتیم الان هم همان اعداد تکرار شده و تنها تفاوتی که کرده به دلیل تغییر ساعت کاری و افزایش سفر‌های آموزشی شاهد ترافیک‌های سنگین هستیم، اما این که بگوییم که گره ترافیکی تازه را شاهد نبوده ایم.



به اعتقاد برادران یکی از عوامل مهمی که احساس پراکندگی ترافیک در سطح شهر را افزایش داده است، استفاده گسترده از اپلیکیشن‌های مسیریاب است. این ابزار‌ها برای کاهش زمان سفر، بدون محدودیت از معابر محلی و کوچه‌پس‌کوچه‌ها استفاده می‌کنند. این مسئله باعث شده است که ترافیک به محله‌های مسکونی نیز کشیده شود و شهروندان احساس کنند که ترافیک به کوچه‌های فرعی نیز گسترش یافته است.

او تاکید می‌کند: اپلیکیشن‌های مسیریاب بدون اعمال محدودیت‌های قانونی، از معابر محلی استفاده می‌کنند و این موضوع، به افزایش مشهود ترافیک در محله‌ها منجر شده است.

بسیاری از کشور‌های دنیا قوانین خاصی برای محدود کردن استفاده از مسیریاب‌ها در معابر محلی دارند، اما چنین قوانینی در ایران هنوز وجود ندارد.

به گفته برادران گره‌های ترافیکی سنتی همچنان پابرجا هستند، اما اضافه شدن سفر‌های جدید و تغییر رفتار شهروندان، زمان و مکان ترافیک را گسترده‌تر کرده است. استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب نیز تأثیر چشمگیری بر پراکندگی ترافیک در معابر شهری و محلی داشته است.

جعفرتشکری هاشمی؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم با اشاره به این که ترافیک تهران یک معضل پیچیده و بغرنج است، اما در عین حال راهکار‌هایی ساده و شفاف برای حل آن وجود دارد به خبرآنلاین می‌گوید: تا زمانی که این راهکار‌های ساده و پیش پا افتاده که بار‌ها هم آن را تکرار کرده‌ایم، به درستی اجرا نشوند، شهر تهران به همان مشکلاتی که امروز با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه خواهد داد و امیدی به بهبود وضعیت ترافیک نخواهد بود.

او درخصوص این که ترافیک تهران به گستردگی همه معابر پایتخت شده است هم توضیح می‌دهد: یکی از اصلی‌ترین دلایل ترافیک تهران، حجم بالای خودرو‌های شخصی در خیابان‌ها است. این مشکل به‌طور عمده ناشی از کمبود و ضعف حمل و نقل عمومی است. وقتی که حمل و نقل عمومی مناسب فراهم شود، بسیاری از مردم از استفاده از خودرو‌های شخصی خود دست خواهند کشید.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر