۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
اختصاصی
کرمان موتور؛ سه دهه در مسیر پیشرفت
شرکت کرمان موتور در اسفندماه ۱۳۷۳ در منطقه ویژه اقتصادی ار گ جدید در شهرستان بم آغاز به فعالیت نمود و تا کنون که تولید خودرو‌های گوناگون از شرکت‌های معتبر جهان را در کارنامه خود دارد در حال تولید محصولات بر روی پلتفرم‌های اختصاصی می‌باشد.
کد خبر: ۱۱۹۷۳

به گزارش کارنا، شرکت کرمان موتور در اسفندماه ۱۳۷۳ در منطقه ویژه اقتصادی ار گ جدید در شهرستان بم آغاز به فعالیت نمود و تا کنون که تولید خودرو‌های گوناگون از شرکت‌های معتبر جهان را در کارنامه خود دارد در حال تولید محصولات بر روی پلتفرم‌های اختصاصی می‌باشد.

به مناسب ۳۰ سالگی کرمان موتور نگاهی به به تاریخچه و مسیر تحول و پیشرفت این شرکت در این سه دهه خواهیم داشت.

کرمان موتور که در سال ۱۳۶۹ و در ابتدا فعالیت خود را با واردات مدل‌های مختلف دوو آغاز نمود، در سال ۱۳۷۰ با همکاری برند‌های بین المللی از جمله دوو موتورز کره جنوبی، خودرو‌های محبوبی مانند دوو اسپرو و دوو سیلو را به بازار ایران عرضه کرد.

شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۷۵ پس از عقد قرارداد با شرکت کره‌ای دوو و با استفاده از نیرو‌های مجرب و متخصص خود توانست خط تولید خودروی دوو سیلو و در سال ۱۳۷۹ خط تولید دوو ماتیز را را در منطقه اقتصادی ارگ جدید بم راه اندازی نمود.

اما پس از خروج دوو از بازار ایران به دلیل خریداری آن توسط جنرال موتورز، کرمان موتور همکاری خود را با شرکت لیفان آغاز کرد و در سال ۱۳۸۶ از طریق عقد قرارداد با این شرکت، اولین خودروی سواری در کلاس صندوق دار متوسط با نام لیفان ۵۲۰ را مونتاژ و در سال ۱۳۸۷ روانه بازار کرد.

کرمان موتور در سال ۱۳۹۱ به منظور تکمیل سبد محصولات خود اولین خودروی شاسی بلند خود را با نام لیفان X۶۰ که از پروفروش‌ترین خودرو‌ها در کلاس خود بود را به بازار عرضه کرد.

در همین برهه، کرمان موتور با عقد قرارداد با خودروساز مطرح چینی به نام شرکت JAC خودرو‌های J۳ را در سال ۱۳۹۱ و J۵ گیربکس دستی را در سال ۱۳۹۲ و پس از آن نسخه اتومات آن را روانه بازار کرد. در سال ۱۳۹۳ نیز خودروی S۵، پرتیراژترین محصول کرمان موتور و اولین خودروی تولیدی کشور با گیربکس ۶ دنده دستی و موتور ۲ هزار سی سی توربو شارژ به بازار عرضه گردید.

کرمان موتور مجدد در سال ۱۳۹۴ محصولی از برند لیفان با نام لیفان X۵۰ را که برای قشر جوان طراحی شده بود را در دو مدل CVT و دنده معمولی روانه بازار کرد و اواخر سال ۱۳۹۴ با توجه به احساس نیاز در مشتریان خود به خودروی اتوماتیک، محصول جک S۵ با گیربکس اتوماتیک و سطح امکانات بیشتر نسبت به نسخه دستی را عرضه کرد.

با امضای توافق نامه برجام در سال ۱۳۹۴، کرمان موتور همکاری با شرکت هیوندا را در دستور کار خود قرار داد و با واردات خودرو‌های سانتافه، آزرا، توسان، سوناتا و النترا، رتبه نخست فروش محصولات هیوندا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را کسب کرد. همچنین کرمان موتور در این بازه زمانی مونتاژ محصولاتی، چون I۱۰ و I۲۰ و اکسنت را در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم آغاز کرد.

کرمان موتور در سال ۱۳۹۶ نیز کراس اوور جک S۳ و در سال ۱۳۹۷ سدان خانوادگی و اقتصادی خود با نام جک J۴ را روانه بازار کرد.

خودروسازان کرمان در سال ۱۳۹۹ اولین پیکاپ تجاری خود با نام کی ام سی T۸ و در سال ۱۴۰۰ خودروی شاسی بلند لوکس و باکیفیت خود با نام کی ام سی K۷ را عرضه و افزایش داخلی سازی محصول J۴ به ۱۰۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۱ را در دستور کار خود قرار داد.

کرمان موتور در سال ۱۴۰۲ نیز محصولات متنوعی، چون پیکاپ T۹، کی ام سی A۵، کی ام سی X۵ و BAC X۳ را به بازار عرضه کرد.

شرکت کرمان‌موتور که در ۳۰ سال گذشته به‌عنوان مونتاژکار در بازار ایران شناخته شده است، از دو سه سال گذشته این سیاست را کنار گذاشته و گام‌های موثری در زمینه طراحی و افزایش داخلی‌سازی برداشته است. به طوری که کرمان موتور اولین سدان ملی خود با نام کی ام سی ایگل را در سال ۱۴۰۳ تولید کرد. تاکسی برقی کی ام سی E۵۰A از دیگر محصولات عرضه شده کرمان موتور در سال ۱۴۰۳ است.

کرمان موتور؛ سه دهه در مسیر پیشرفت

ارسال نظر