۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در شهر تهران
اعضای شورای شهر تهران، نرخ پارک حاشیه‌ای در تهران را برای سال ۱۴۰۳ تصویب کردند.
کد خبر: ۱۳۹۴

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در دویست و پانزدهمین جلسه شورا هنگام بررسی لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ گفت: شهرداری تهران لایحه‌ای را ارائه کردند که در کمیسیون بررسی شد و براین اساس نرخ حق توقف حاشیه‌ای وسایل نقلیه در معابر مجاز، بر اساس مدت زمان پارک برای خودرو‌های سواری و وانت به ازای نیم ساعت تا دو ساعت اول سه هزار تومان و برای بعد از دو ساعت به ازادی هر نیم ساعت ۳۹۰۰ تومان و برای مینی بوس و کامیونت هم به ازای نیم ساعت تا دو ساعت اول ۶۱۰۰ تومان و بعد از دو ساعت ۷۵۰۰ پیش بینی شده است.

جعفر تشکری هاشمی افزود: در جدولی که به تصویب شورای ترافیک تهران رسیده، معابر به چهار رده الف، ب، پ و ج تعیین شد که هر کدام یک ضریب دارند مثلا کسی که در معبر درجه ج توقف می‌کند باید ۱.۲ برابر نرخ کرایه بدهد و رده بندی معابر براساس مصوبه شورای ترافیک تهران است و شورا این رده بندی را مشخص می‌کند و البته هر شش ماه یکبار قابلیت بازنگری در رده بندی‌های خیابان وجود دارد.

عضو شورا افزود: نرخ حق توقف باید به صورت هوشمند و ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» و پرداخت الکترونیک شهرداری تهران پرداخت شود و پرداخت نقدی یا در دیگر سامانه‌های شهرداری ممنوع است.

جعفر تشکری هاشمی گفت: برای کسانی که حساب «تهران من» خود را شارژ نگه می‌دارند ۱۰ درصد تخفیف داده می‌شود، همچنین براساس اجرای قانون درآمد پایدار اگر افراد ظرف ۱۰ روز مبلغ حق توقف را پرداخت نکنند، ماهانه دو درصد به این مبلغ پارک اضافه خواهد شد و تا ۲۴ درصد به این عدد در طول یکسال اضافه می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر افراد بعد از ۱۰ روز نرخ خدمات پارک حاشیه‌ای را پرداخت نکنند علاوه بر اینکه ماهانه دو درصد به مبلغ عوارض اضافه می‌شود، پلیس نیز آنها را جریمه می‌کنند، زیرا پرداخت نکردن عوارض هم به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع است و هم پلیس می‌تواند اعمال قانون را انجام خواهد دهد.

عضو شورای شهر تهران گفت: در این لایحه بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای برای وسایل نقلیه با پلاک معلولان و جانباران با پلاک مخصوص در محل‌های مجاز رایگان خواهد بود.

جعفر تشکری هاشمی گفت: کلیه درآمد این لایحه باید به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد و شهرداری باید تا پایان سال ۱۴۰۳ برای گسترش پارک حاشیه‌ای حداقل ۱۲۰ هزار فضای پارک اقدام کند و نرخ حق توقف موتورسیکلت در معابر برابر ۲۰ درصد حق توقف در معابر است.

در ادامه محسن هرمزی معاون حمل ونقل شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران در دفاع از این لایحه با بیان اینکه امیدوارم تا پایان سال قرارداد پارکبان‌ها نهایی شود، گفت: درباره مشاغل مزاحم و تبدیل خودرو‌های کنار معابر به انباری یا مغازه، شرکت ساماندهی مشاغل باید پیگیری و کمک کند.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران به لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ رأی مثبت دادند.

منبع:واحدمرکزی خبر

ارسال نظر