۲۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۰
اختصاصی

۳۰ ارگان دولتی در صنعت خودرو کشور مداخله می کنند!

۳۰ ارگان دولتی در صنعت خودرو کشور مداخله می کنند!
دولت‌ها عادت کرده‌اند در بحرانی‌ترین شرایط، بدترین تصمیمات را برای صنعت خودرو بگیرند.
کد خبر: ۱۵۵۵۱

به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، قوای محرکه و قطعه سازان خودرو کشور ضمن هشدار نسبت به وضعیت بحرانی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بیان کرد: گویا دولت‌ها عادت کرده‌اند در بحرانی‌ترین شرایط، بدترین تصمیمات را برای این صنعت بگیرند؛ تصمیماتی که در آخرین لحظات و نه از روی درایت و دوراندیشی بلکه از سر ناچاری و اجبار گرفته می‌شوند.

سید محمد مهدی شکورزاده با اشاره به مداخله نزدیک به ۳۰ ارگان دولتی در صنعت خودرو کشور اظهار داشت: همان طور که بار‌ها اعلام کرده‌ایم دولت توانایی مدیریت صنعت خودرو را ندارد، چراکه سیاست‌ها در حوزه خودروسازی توسط یک نهاد واحد اتخاذ نمی‌شود.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا ادامه داد: نه تنها خودروسازان دولتی، بلکه ایران خودرو که مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شده است، همچنان تحت سیاست‌های دستوری دولت قرار داشته و اجازه به روز رسانی قیمت محصولات خود را ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، قوای محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به وضعیت بحرانی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بیان کرد: گویا دولت‌ها عادت کرده‌اند در بحرانی‌ترین شرایط، بدترین تصمیمات را برای این صنعت بگیرند؛ تصمیماتی که در آخرین لحظات و نه از روی درایت و دوراندیشی بلکه از سر ناچاری و اجبار گرفته می‌شوند.

شکورزاده با بیان اینکه ادامه تولید در صنعت خودرو و قطعه در شرایطی که همه اختیارات را از خودروساز و قطعه ساز سلب کرده‌ایم، ممکن نیست، تصریح کرد: در شرایطی که صنعتگر را از ارزی که پیش نیاز اصلی تولید است محروم می‌کنیم و تولیدکننده به سبب وضعیت ناپایدار تخصیص و تامین ارز در کشور قادر به تامین مواد اولیه و برنامه ریزی برای تولید سه ماهه یا شش ماه خود نیست، پایداری تولید نیز دور از انتظار خواهد بود.

وی با صراحت بیان کرد: زمانی مشکلات قطعه سازان تنها به موضوعاتی، چون قیمت گذاری دستوری، عدم به روزرسانی قرارداد‌ها و قیمت قطعات و پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان ختم می‌شد، اما متاسفانه امروز مشکلات تامین ارز و قطعی برق و گاز به چالش اصلی این صنعت تبدیل شده و شرایط تولید را بسیار پیچیده کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ایجاد سامانه‌ها و قوانین متعدد برای تخصیص ارز، فرآیند تامین ارز برای تولیدکنندگان را به معادله چند مجهولی تبدیل کرده است، خاطرنشان کرد: اگر امروز ظرفیت تولید در ایران خودرو و سایپا کاهش پیدا کرده است به دلیل همین تعدد در سامانه‌ها و قوانین است، چراکه پایداری تولید نیاز به قوانین پایدار نیز دارد.

ارسال نظر