۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۹

کیفیت خودرو‌های ما با خودرو‌های خارجی فرقی ندارد!

کیفیت خودرو‌های ما با خودرو‌های خارجی فرقی ندارد!
معاون وزیر راه گفت: در برخی کشورها، شاخص کشته‌ها به ۳ یا ۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، در حالی که این عدد در کشور ما به ۲۴ یا ۲۵ رسیده است. این واقعیت نشان می‌دهد که مشکلات ما فقط به ایمنی خودرو‌ها و جاده‌ها مربوط نیست، بلکه رفتار رانندگان نیز نقش مهمی دارد. کیفیت خودرو‌های ما با خودرو‌های خارج از کشور خیلی فرق نمیکند.
کد خبر: ۱۹۳۸۸

به گزارش کارنا، قربانی گفت: در برخی کشورها، شاخص کشته‌ها به ۳ یا ۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، در حالی که این عدد در کشور ما به ۲۴ یا ۲۵ رسیده است. این واقعیت نشان می‌دهد که مشکلات ما فقط به ایمنی خودرو‌ها و جاده‌ها مربوط نیست، بلکه رفتار رانندگان نیز نقش مهمی دارد. کیفیت خودرو‌های ما با خودرو‌های خارج از کشور خیلی فرق نمیکند.

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید کیفیت خودرو‌های ایرانی تنها مسئله حوادث جاده‌ای نیست و رفتار رانندگان نیز باید تغییر کند.

قربانی معاون حمل‌ونقل وزیر راه وشهرسازی در یک برنامه گفت‌و‌گو محور تلویزیونی توضیح داد: ما در شورای حمل و نقل و ایمنی، به یاد دارم که روز چهارشنبه سردار عزیز تیمور حسینی، فرمانده پلیس راهور، در همان جلسه عنوان کردند که بالاخره ما قبول داریم که در بیش از ۹۰درصد حوادثی که اتفاق می‌افتد، شروع حادثه به هر حال ناشی از اشتباه انسان است.

وی ادامه داد: این اشتباهات می‌توانند به دو شکل بروز پیدا کنند:۱. خطای غیر عمدی: مانند خواب آلودگی و خستگی.۲. خطای عمدی: مانند سرعت‌های بالا یا سبقت‌های نابجا.

وی افزود:بنابراین، ۹۰ درصد حوادث به رفتار‌های انسانی مربوط می‌شود و در ۱۰درصد باقی‌مانده، عواملی مانند وضعیت راه و خودرو به عنوان عوامل تکمیل‌کننده پس از خطای انسان نقش دارند.

وی افزود:برای کاهش حوادث، هرچقدر بتوانیم راه‌ها را بخشنده‌تر و ایمن‌تر کنیم و کیفیت خودرو‌ها را افزایش دهیم، قطعاً کمک خواهد کرد که رانندگان کمتر اشتباه کنند یا در صورت بروز اشتباه، عواقب آن کمتر باشد.

وی ادامه داد:تمام تلاش جامعه راه‌سازی کشور، مهندسین مشاور، پیمانکاران و همکاران ما در سازمان راهداری بر این است که با استفاده از منابع موجود، سطح ایمنی راه‌ها را ارتقا دهند.

او بیان کرد: به عنوان فردی که ۲۷سال در مجموعه وزارت راه فعالیت کرده‌ام و حدود ۲۵ سال به طور مستقیم روی ایمنی کار کرده‌ام، به ویژه در دو سه سال اخیر، رویکرد فعلی نشان می‌دهد که ما در شرایط خوبی برای بهبود ایمنی راه‌های کشور قرار داریم.

قربانی توضیح داد:در دو دهه گذشته، ما هیچ برنامه عملیاتی برای بهبود ایمنی به صورت ملی نداشتیم. اما در قانون برنامه هفتم، ماده‌ای لحاظ شده که به ما اجازه می‌دهد برنامه عملیاتی برای بهبود ایمنی تهیه کنیم و اعتبارات متناسب با آن پرداخت شود.

وی افزود:از اردیبهشت امسال، با ابلاغ ریاست جمهوری، ما صاحب یک برنامه عملیاتی برای بهبود ایمنی راه‌ها خواهیم بود. این برنامه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکلیف می‌کند که برای ۵ سال آینده فعالیت‌های مشخصی انجام دهد. همچنین، پلیس، استاندارد، جمعیت هلال احمر، اورژانس و مراکزی که کار فرهنگ‌سازی انجام می‌دهند، نیز در این برنامه مشارکت خواهند داشت. این یک خبر خوب است که نقشه راه بهبود ایمنی ما در حال آماده شدن است.

وی ادامه داد:روز چهارشنبه هفته گذشته، شورای عالی هماهنگی و ایمنی حمل و نقل با ریاست دکتر عارف برگزار شد و در این جلسه هفت مصوبه مهم به تصویب رسید. به نظر من، این جلسه یک جلسه تاریخی بود.

او بیان کرد:یکی از مصوبات این جلسه به ارتقای ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی مربوط می‌شود. کمیسیون کشور بسته‌ای از اقدامات بهبود ایمنی اتوبوس‌رانی کشور را تهیه کرده بود که در شورا مطرح شد و بر اجرای آن تأکید شد.

وی افزود: در این بسته، موضوع نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. مشوق‌های مالی برای شرکت‌های حمل و نقل لحاظ شده است تا مشارکت آنها در اجرای ایمنی سفر‌ها افزایش یابد. نظارت بر سفر رانندگان: شرکت‌های حمل و نقل باید در مانیتورینگ سفر رانندگان مشارکت کنند تا ایمنی سفر به راننده محدود نشود.

قربانی توضیح داد:موضوع بعدی، ارتقای وضعیت کنترل‌های فنی قبل از سفر است. همچنین، مقرر شده که پکیج‌های آموزشی برای رانندگان و مسافران تهیه شود. برای مثال، در زمان سوار شدن به هواپیما، اطلاع‌رسانی‌هایی صورت می‌گیرد و قرار شد مشابه این روش، در اتوبوس‌ها نیز قبل از شروع سفر، نکات ایمنی و حقوق رانندگان به مسافران اطلاع‌رسانی شود.

او بیان کرد:در کمیسیون ملی راه کشور، بررسی‌هایی انجام شد و مشخص شد که شاخص کشته‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور ما با سایر کشور‌ها مقایسه شده و نتایج نشان می‌دهد که باید دو رویکرد مهم در رفتار رانندگی تغییر کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، در برخی کشورها، شاخص کشته‌ها به ۳ یا ۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، در حالی که این عدد در کشور ما به ۲۴ یا ۲۵ رسیده است. این واقعیت نشان می‌دهد که مشکلات ما فقط به ایمنی خودرو‌ها و جاده‌ها مربوط نیست، بلکه رفتار رانندگان نیز نقش مهمی دارد. کیفیت خودرو‌های ما با خودرو‌های خارج از کشور خیلی فرق نمیکند.

منبع:انتخاب

ارسال نظر