۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
در انتقاد به واردات اتوبوس های دست دوم عنوان شد:
رونق صنعت اتوبوس سازی در گرو حمایت دولت از خودروسازان بخش خصوصی است
یک فعال صنعت قطعه سازی با بیان اینکه واردات خودرو و اتوبوس های دست دوم به نفع صنعت خودرو کشور نیست، عنوان کرد: زمانی واردات خودرو مطلوب است که صنعت خودرو داخلی مورد حمایت قرار گرفته و به لحاظ طراحی، تیراژ تولید و کیفیت قادر به رقابت با صنعت خودروسازی جهانی باشد.
کد خبر: ۶۴۱۴

به گزارش کارنا، محسن رزمخواه با اشاره به مصوبه هیات وزیران مبنی بر صدور مجوز واردات اتوبوس های با عمر کمتر از پنج سال اظهار داشت: متاسفانه علیرغم توان تولیدکنندگان داخلی در تامین نیازهای داخل و همچنین صادرات محصولات، نبود استراتژی مشخص در صنعت خودرو زمینه ساز ورود خودروهای کارکرده از جمله اتوبوس های دست دوم به کشور شده است.

 وی با بیان اینکه تولید اتوبوس با تیراژ اقتصادی در کشور به دلیل ارزبری بالا و کمبود نقدینگی شرکت های خودروسازی امکان پذیر نیست، یادآور شد: تیراژ پایین تولید اتوبوس در مقایسه با خودروهای سواری موجب شده ساخت برخی قطعات اتوبوس در داخل توجیه اقتصادی نداشته باشد. در دنیا نیز بعضی قطعات اتوبوس که امکان ساخت داخل دارند توسط سازندگان داخلی تولید شده و سایر قطعات از خارج وارد می شوند.

این فعال صنعت قطعه سازی در گفتگو با خبرنگار کارنا سوء مدیریت را دلیل اصلی وضعیت فعلی صنعت خودرو دانست و عنوان کرد:  علاوه بر خودروسازان دولتی، تولید کنندگان بخش خصوصی نیز به دلیل عدم حمایت های لازم از سوی دولت امکان تولید اتوبوس با تیراژ اقتصادی را ندارند و مادامی که صنعت خودرو توسط دولت مدیریت شده و از تولید کنندگان بخش خصوصی حمایت نمی شود، صنعت اتوبوس سازی نیز رونق نخواهد گرفت.

رزمخواه با اشاره به اینکه واردات خودرو و اتوبوس های دست دوم به نفع صنعت خودرو کشور نیست، تصریح کرد: زمانی واردات خودرو مطلوب است که صنعت خودرو داخلی مورد حمایت قرار گرفته و به لحاظ طراحی، تیراژ تولید و کیفیت قادر به رقابت با صنعت خودروسازی جهانی باشد.

این فعال صنعت قطعه سازی با اشاره به اینکه عده ای به دلیل حفظ منافع خود، پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی را بهانه ای برای واردات خودرو و از همه مهم تر واردات خودروهای کارکرده قرار داده اند، خاطرنشان کرد: قطعا تداوم این سیاست توقف تولید در شرکت های خودروسازی، تامین نیاز داخل از محل واردات و نابودی صنعت خودرو را به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر