۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
بی‌پولی، دلار را از طلا جدا کرد
برای دومین روز قیمت دلار و سکه در شکستن مقاومت ناکام بودند. قیمت اونس طلا دوباره رکورد قیمتی زد. قیمت دلار مشکوک به الگوی سر و شانه برعکس است/. حرکت الاکلنگی اونس و قیمت دلار می‌تواند برعکس شود؟ معامله‌گران چه می‌گویند؟
کد خبر: ۶۴۷۰

به گزارش کارنا، بازار ارز و سکه برای دومین روز پیاپی به سمت مرز مقاومت حرکت کردند، اما در عبور از آن ناکام بودند؛ مقاومت دلار هرات ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان، مقاومت سکه ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مرز مقاومتی طلای آبشده در ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قرار داشت.

در روزی که بازار طلا و ارز داخلی در پشت خط مقاومتی، نوسان رنجی سپری کردند، قیمت اونس طلای جهانی یک رکورد جدید ثبت کرد. قیمت اونس طلا که در روز جمعه رکورد تازه‌ای در ۲۵۰۸ دلار زده بود، در محدوده همین نرخ نوسان داد و بالاخره در روز سه‌شنبه با افزایش از این مرز عبور کرد و تا ۲۵۳۰ دلار بالا رفت. با افزایش قیمت اونس طلا، ارزش یک شمش برای اولین بار به یک میلیون دلار رسید. قیمت اونس و بازار‌های جهانی بعد از سیگنال عدم رکود از اقتصاد آمریکا و افزایش امید‌ها نسبت به کاهش نرخ بهره بر مدار افزایش قرار گرفته است.

از دیدگاه تحلیلگران، علاوه‌بر این دو مورد، ریسک‌های ژئوپولتیک در خاورمیانه و شروع خرید طلا توسط بانک مرکزی چین بعد از دو ماه نیز از جمله دلایل افزایش قلمداد می‌شد. البته برخی از تحلیلگران هم معتقدند دلیل فاندامنتال خاصی پشت این حرکت اونس وجود ندارد و احتمال کاهش از سقف وجود دارد؛ یعنی درنهایت قیمت از سقف با کاهش دور خواهد شد. در عصر سه‌شنبه قیمت اونس با کاهش از سقف دور شد و به حوالی ۲۵۱۰ دلار رسید.

با شدت گرفتن نوسان اونس طلا، به نظر می‌رسد تاثیراتی هم در بازار ارز و سکه داخل داشت. بعد از افزایش شدید اونس در حوالی ساعت ۱۲ ظهر، قیمت دلار و درهم از مرز‌های مقاومتی دور شدند. از منظر معامله‌گران، وضعیت بلوکه در بازار و بی‌پولی در آخر ماه موجب شده تا قیمت دلار با اونس طلا رفتار الاکلنگی داشته باد. قیمت طلای آبشده نیز با اونس طلا همراهی کرد و از روند بازار داخل جدا شد.

قیمت دلار بعد از کف‌زنی در روز شنبه روند عوض کرد و در دو روز به سمت مرز مقاومت حرکت کرد. البته در روز دوشنبه بازار ارز هرات الگوی سر و شانه برعکس زده بود که نوید افزایش را می‌داد. در روز سه‌شنبه در مرز‌های مقاومتی اشباع خرید و واگرایی منفی شکل گرفت و قیمت‌ها برای تخلیه اشباع فروش باید کاهش می‌دادند.


قیمت دلار هرات روز سه‌شنبه را در ۵۸ هزار و ۵۵۰ تومان شروع کرد و بعد از ناکامی در عبور از مرز مقاومت در نیمه دوم از این ناحیه دور شد. قیمت دلار هرات در نهایت در ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان بسته شد. این درحالی بود که قیمت دلار فردایی تا ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان بالا رفت و از این ناحیه دور شد.

از منظر تکنیکال قیمت دلار هرات همچنان می‌تواند یه الگوی سر و شانه قوی‌تر بزند و بعد از آن روند را کاملا عوض کند. البته این حرکت احتیاج به پول جدید و خریدار در بازار دارد.

قیمت درهم ۱۶ هزار و ۸۰ تومان بازگشایی کرد و در ابتدا با افزایش تا ۱۶ هزار و ۱۲۰ تومان رفت. اما در نیمه دوم قیمت درهم با کاهش به ۱۶ هزار و ۹۰ تومان برگشت. کانال اعلام نرخی هم که از قبل زودتر قیمت درهم را عنوان می‌کرد بعد از بسته شدن بازار، قیمت درهم را پایین‌تر و در ۱۶ هزار و ۲۰ تومان اعلام کرد.

قیمت سکه بعد از لمس ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهشی شده و در روز سه‌شنبه از این سطح دور شد. قیمت سکه در معاملات عصر به ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلای آبشده، اما بر خلاف سایر بازارها، نسبت به معاملات روز گذشته افزایشی بود. قیمت طلای آبشده با توجه به حباب منفی که دارد، افزایش قیمت اونس را در معاملاتش ارزش‌گذاری کرد و تا پله پنجم کانال ۱۵ میلیون مرز مقاومتی بالا رفت و دوباره عقب نشست.

به عقیده معامله‌گران فنی، اگر قیمت اونس به ریزش خودش ادامه بدهد و حرکت الاکلنگی قیمت دلار با آن در جریان باشد، قیمت دلار می‌تواند به سمت صعود قدم بردارد و قیمت دلار از مرز ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کند. گروهی از معامله‌گران معتقدند با توجه به حباب پایین بازار طلا و سکه، این دو بازار هم می‌توانند دوباره به سمت مقاومت حرکت کنند. البته با توجه به نبود نقدینگی در بازار نوسان سنگین در بازار شکل نخواهد گرفت.

منبع:اکوایران

ارسال نظر