۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
اختصاصی
چرا خودروهای ایرانی فرصت ورود به بازارهای صادراتی را ندارند؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر در طراحی و تولید خودرو متناسب با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌رفتیم، اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توانستیم همانند کره جنوبی محصولات خود را به کشور‌های دنیا صادر کنیم.
کد خبر: ۷۴۱۲

به گزارش کارنا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر در طراحی و تولید خودرو متناسب با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌رفتیم، اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توانستیم همانند کره جنوبی محصولات خود را به کشور‌های دنیا صادر کنیم.

هادی قوامی درباره دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو کشور اظهار داشت: صنعت خودروسازی در کشور از سال ۱۳۴۲ و با هدف خودکفایی در تولید خودرو تاسیس شد تا با ایجاد کارخانجات خودروسازی نیازی به واردات خودرو‌های خارجی نداشته باشیم و از محل صرفه جویی ارزی به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کنیم.

وی عدم تناسب دانش فنی ساخت خودرو در کشور با تکنولوژی‌های روز دنیا را از عوامل موثر بر عقب ماندگی صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: اگر در طراحی و تولید خودرو متناسب با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌رفتیم، اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توانستیم همانند کره جنوبی محصولات خود را به کشور‌های دنیا صادر کنیم.

نماینده مردم اسفراین و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کارنا عنوان کرد: قطعا اگر خودرو‌های داخلی در کشور بر اساس فناوری روز دنیا تولید می‌شدند، امروز محصولات ایران خودرو و سایپا با بهترین خودرو‌های کره‌ای قابل رقابت بوده و ضمن تامین نیاز داخل به کشور‌های دیگر نیز صادر می‌شد و دیگر نگرانی برای واردات خودرو نداشتیم و مصرف کننده نیز برای خرید خودروی داخلی و خارجی حق انتخاب داشته و رشد و شکوفایی تولید و  اشتغال زایی در کشور را به دنبال داشت.


قوامی در ادامه با ذکر مثالی بر ضرورت اتخاذ سیاست‌های بلند مدت و کلان در صنعت خودرو و آثار آن بر توسعه اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: دولت سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‌کند. اگر دهک‌های آسیب پذیر را کنار بگذاریم و شیوه پرداخت یارانه‌ها به دیگر دهک‌ها را اصلاح کنیم به طوری که از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان را به پروژه برقی سازی قطار تهران- مشهد اختصاص دهیم، با اتصال کارخانه‌ها به شبکه ریلی و اتصال شبکه ریلی به بنادر می‌توان سرعت خط ریلی تهران- مشهد که پرترافیک‌ترین خط ریلی کشور است را افزایش و مدت زمان آن را از ۱۰ ساعت به ۳ ساهت کاهش داد. اتخاذ این سیاست در زمینه حمل مسافر و بار موجب صرفه جویی روزانه ۱۰ میلیون لیتردر مصرف گازوئیل خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف گازوئیل و صادرات آن به کشور‌های افغانستان، پاکستان و ترکیه روزانه ۱۰ میلیون دلار درآمد برای کشور به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: با این اقدام و تنها از کانال صرفه جویی در مصرف سوخت گازوئیل می‌توان سالانه ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارز وارد کشور کرد و منافع آن را در قالب سیاست‌های غیرقیمتی و به طور مثال در حوزه بهداشت و درمان رایگان برای مردم هزینه کرد.

ارسال نظر