به گزارش کارنا، اگرچه سالهاست زیاندهی خودروسازان به عنوان مهمترین چالش این صنعت ایفای نقش کرده و این موضوع در محوریت تصمیمگیریها قرار گرفته، اما حالا ادبیات حاکم در صنعت خودرو تغییر کرده و زمزمههایی مبنی بر سودده بودن خودروسازیها شنیده میشود. به نظر میرسد که این زمزمهها از طرف برخی از ذینفعان و مخالفان جدی خصوصی سازی، برای جلوگیری از واگذاری سهام خودروسازیها مطرح شده است.
آمارهای رسمی حاکی از زیانده بودن صنعت خودروی کشور است. آخرین آمار رسمی در این باره نشان میدهد که این صنعت ۲۷۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. گرچه زیان انباشته میزان زیان در سالهای گذشته را که هنوز جبران نشده نشان میدهد و به معنای ادامه زیاندهی نیست، اما نگاهی به دادههای کدال که از طرف مدیران خودروسازیها ثبت میشود نیز از ادامه زیاندهی شرکتهای مذکور حکایت دارد. اما چرا در برخی از اظهارنظرها صحبت از سود خودروسازها به میان میآید؟
به احتمال زیاد ریشه این موضوع را میتوان به عزم شکلگرفته برای ممانعت از واگذاری سهام دولت در شرکتهای خودروساز مربوط دانست. به نظر میرسد دولت چهاردهم روی واگذاری سهام دولت در دو شرکت بزرگ خودروساز، یعنی ایرانخودرو و سایپا، تمرکز کرده است. مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، و عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در اظهارنظرهای مختلف روی این موضوع تاکید داشتهاند.
همچنین شورای هماهنگی سران قوا نیز بهتازگی به موضوع ورود کرده و طرحی پنجساله برای خریدار اصلی سهام بعد از واگذاری تهیه کرده است. در این ۵ سال خریدار سهام ملزم به رعایت کردن مواردی است که سران قوا آن را در طرح خود مورد تاکید قرار دادند؛ بنابراین با طرح یادشده، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز موافقت خود را با فروش سهام شرکتهای تولیدکننده خودرو اعلام کرده است. بااینحال درست در همین زمان برخی ذینفعان صنعت خودرو تغییر ادبیات دادهاند و برخلاف گزارشهای مربوط به بورس، از سوددهی خودروسازی میگویند. احتمالا این زمزمهها برای منصرف کردن سیاستگذاران از واگذاری است؛ چراکه خروج دولت از این صنعت میتواند شفافیت حاکم بر صنعت خودرو را افزایش داده و برخی منافع آنها را با خطر مواجه کند. از طرف دیگر برخی از خودروسازها نیز با ذینفعان وضعیت موجود و حفظ سهامداری دولت، همراه شده و خبرهای مربوط به سودآوری شرکتها را القا میکنند.
حال این پرسش مطرح میشود که آیا سوددهی خودروسازان که برخی ذینفعان و خودروسازان از آن یاد میکنند تلهای است برای عدم واگذاری سهام؟ یا هدف دیگری پشت این قضیه شکل گرفته است؟
زیان در آمارها، سود در مصاحبهها
نگاهی به عملکرد مالی خودروسازان بزرگ کشور نشان میدهد که زیان انباشته این شرکتها همچنان در حال افزایش است. طبق آخرین آمار رسمی اعلامشده از سوی شرکتهای خودروساز بزرگ کشور، آنها فقط در سه ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۹هزار میلیارد تومان زیان کردهاند.
آنطور که پیشتر «دنیای اقتصاد» نیز طی گزارشی زیاندهی خودروسازان را بر اساس دادهها و اطلاعات موجود در سامانه کدال مورد محاسبه قرار داده بود، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، به عنوان سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت، در مجموع به طور متوسط ماهی بیش از سههزار میلیارد تومان، هفتهای ۷۰۰میلیارد تومان، روزی حدودا ۱۰۰میلیارد تومان، ساعتی ۴.۲ میلیارد تومان، دقیقهای حدودا ۷۰میلیون تومان و ثانیهای نزدیک به یکمیلیون و ۲۰۰هزار تومان زیان را متحمل شدهاند.
روند زیاندهی از سالها پیش آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. در طی این مدت همیشه از مدیریت دولتی و دخالت نهادهای حاکمیتی در این صنعت به عنوان یکی از دلایل اصلی زیاندهی صنعت خودرو یاد شده است. تغییرات مکرر مدیریتی، عدمثبات در سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای غیرکارشناسی، مانع از اجرای برنامههای بلندمدت و اصلاحات ساختاری در این صنعت شده است.
در چنین شرایطی، واگذاری سهام دولتی در شرکتهای خودروساز میتواند راهکاری برای برونرفت از وضعیت فعلی باشد. خصوصیسازی واقعی میتواند منجر به افزایش بهرهوری، بهبود کیفیت محصولات و رقابتی شدن بازار خودرو شده و صنعت خودرو را دستکم از بحران زیان خارج کند. همین موضوع است که سیاستگذاران را راضی کرده که سهام دولت در خودروسازیها را واگذار کنند.
از اظهارنظرهای سران دولت اینطور میتوان برداشت کرد که عزم دولت چهاردهم در این مورد جدی است؛ تا جایی که گفته میشود شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا طرحی را در دست تهیه دارد که طبق آن قرار است مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور احتمالا به طور کامل در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. اما به نظر میرسد ذینفعانی که از شرایط موجود سود میبرند، سعی دارند انگیزه اصلی سیاستگذار برای واگذاری، یعنی رفع «زیاندهی موجود در صنعت خودرو»، را با یک علامت سوال مواجه کنند تا تصمیمگیران را به این نتیجه برسانند که نیازی به واگذاری سهام دولت نیست.
برای مثال روحالله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در مصاحبه با یکی از سایتهای خبری اعلام کرد که یکی از شرکتهای تولیدکننده خودرو مدعی است در سال گذشته دوهزار میلیارد تومان سوددهی داشته است. ادعای این شرکت در صورتی است که همه آماروارقام رسمی حکایت از آن دارد که همه زیرمجموعههای این شرکت در سال گذشته زیانهای هنگفتی را ثبت کردهاند؛ بنابراین اینطور به نظر میرسد که خودروسازان نیز با این زمزمهها همراه شدهاند. اگرچه این شرکتها از برخی مسیرها برای کاهش زیان خود استفاده میکنند و شاید تمامی ادعاهای آنها را نتوان غلط دانست، اما برخی همراهیها با نجواهایی که از برخی ذینفعان به گوش میرسد، مانند ادعای سوددهی، نمیتواند درست باشد.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر