به گزارش کارنا، شرکت پارس خودرو هم خودرو جدیدی را که مبتنی بر پلتفرم P۹۰ طراحی شده، به زودی به بازار عرضه میکند؛ به همین منظور نگاهی به این سدان جدید انداختهایم.
شکل گیری پروژه P۹۰
رنو لوگان یا همان L۹۰ سالها به عنوان خودرویی بادوام و باکیفیت در میان مردم شناخته میشد؛ پس از خروج L۹۰ از خطوط تولید، جای این خودرو در بازار کشور خالی بود تا این که پارس خودرو دست به کار شد و نسخه ایرانیزه شده این خودرو را در قالب پروژهای به نام P۹۰ معرفی کرد.
این خودرو بر روی همان پلتفرم L۹۰ بنا شده و سعی شده با تغییراتی در طراحی و امکانات، خودرویی به روزتر و زیباتر جلوه کند. شاید جالب باشد بدانید که خودروهایی نظیر تندر ۹۰، پارس تندر، تندرپلاس، ساندرو و ساندرواستپ وی بر روی همین پلتفرم توسعه یافتهاند، پس میتوان نتیجه گرفت که این پلتفرم قابلیت تولید چند کلاس خودرو مختلف را دارد.
مشخصات فنی
در بحث فنی دیگر موتور K۴M روی این خودرو نصب نمیشود و به جای آن نسخه بهبودیافته و به روزتر موتور TU۵ یعنی ME۱۶ وظیفه تولید قدرت را در L۹۰ ایرانی دارد. این موتور ۱۵۸۷ سی سی ۱۶ سوپاپ در بهترین حالت، توانایی تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. تمامی این نیرو توسط گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این موتور به سیستمهای به روزی همچون سیستم زمان بندی متغیر میل سوپاپ هوا (VVT) و اویل پمپ دی متغیر مجهز شده است. در مقایسه با موتور K۴M، این موتور شش اسب بخار قدرت و ۱۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید میکند.
یکی از نکات مثبت این موتور، استفاده از آن در خودروهای دیگر همچون سایپاشاهین است که سبب میشود تا بابت تأمین قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی به وجود نیاید.
سیستم تعلیق P۹۰ در جلو مستقل مک فرسون و در عقب، نیمه مستقل میله پیچشی است که در اکثر خودروهای اقتصادی این ترکیب سیستم تعلیق نصب شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی
L۹۰ به عنوان خودرویی اقتصادی تقریباً هیچ آپشنی را به مصرف کنندگان تحویل نمیداد! شرکت پارس خودرو با درک این موضوع و رعایت استانداردهای ۸۵ گانه، فهرست تجهیزات این خودرو را تکمیلتر از گذشته کرد.
با نگاهی به فهرست امکانات این خودرو، مواردی همچون دو کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم کنترل پایداری، دی لایت، سیستم کنترل فشار باد تایرها، مالتی مدیا هفت اینچی با دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، سنسور نور و باران، آنتن کوسه ای، تنظیم آیینه برقی، شیشههای دودی عقب، تنظیم صندلی راننده در شش جهت با گودی کمر، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، فرمان برقی D-TYPE با دکمههای کنترلی سیستم صوتی، تریم داخلی دو رنگ، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ جلو و چراغهای همراهی تا درب منزل مشاهده میشود که به نسبت L۹۰ پیشرفت چشمگیری داشته است.
استاندارد ۸۵ گانهباتوجه به ضرورت رعایت استاندارد ۸۵ گانه توسط شرکت ها، خودروهای تولیدی باید از تجهیزاتی که از آنها به عنوان امکانات ایمنی یاد میشود، بهرهمند شوند. از جمله این امکانات میتوان به دی لایت، سنسور نور، سامانه راهنمای تعویض دنده (GSI)، سیستم کنترل فشار باد تایرها و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد که سبب افزایش ایمنی این خودرو میشود.
طراحی متفاوتمحصول پلت فرم P۹۰ نسبت به ساندرو و تندر ۹۰، حداقل در چهره ظاهری، بسیار تفاوت کرده و در کل، هویت مجزایی نسبت به لوگان دارد. نمای جلو خودرو با جلوپنجره شش ضلعی و ورودیهای هوای در اطراف سپر، یک چهره جدید به خود گرفته که تلاشهای طراحان برای ایجاد حالت تهاجمی را به نمایش میگذارد. در نمای عقب هم چراغهای جدیدی دیده میشود که تا روی درب صندوق کشیده شده اند؛ این در حالی است که چهره جانبی خودرو به جز رینگهای متفاوت و آینههای راهنمادار، هیچ تغییر خاصی نسبت به L۹۰ ندارد.
در داخل خودرو فضا بسیار شبیه رنو ساندرو است و البته با تغییراتی که سبب شده تا در نگاه اول برای سرنشینان خودرویی متفاوت باشد. کلاستر نیمه دیجیتالی، مالتی مدیا لمسی با دوربین دنده عقب، تغییر غربیلک فرمان، انتقال بوق از روی دسته راهنما به وسط فرمان و تغییراتی در کنسول وسط، از جمله بهبودهایی است که اتفاق افتاده تا این خودرو از L۹۰ متفاوتتر باشد.
در نهایت، همه این تغییرات سبب شده تا در کنار پلتفرم و سازه مستحکم، خودرویی با ظاهر به روزتر و امکاناتی به مراتب تکمیلتر برای خانوادههای ایرانی طراحی و ساخته شود.
ارسال نظر