در ادامه پروژههای پلاسسازی محصولات داخلی، ایران خودرو در زمستان ۹۸ برای نخستینبار دست به رونمایی سورن سال جدید است؛ خودرویی که البته در پاییز ۹۹ و با نام «سورن پلاس» به خیابانها آمد.
سورن پلاس، که باید آنرا دومین فیسلیفت خانواده سورن بدانیم، در واقع همان سورن ELX است ولی با این تفاوت که موتور یورو ۵ و کروز کنترل دارد. در قسمت ظاهری نیز، ایران خودرو تغییرات فراوانی در جزییات سورن پلاس انجام داده مانند: تغییر گرافیک چراغها، اضافهشدن باله در انتهای صندوق، اضافهشدن سنسور سوم پارک در سپر عقب، دودیشدن شیشههای عقب، جلوپنجره مشکلی با طرح جدید، رینگ دو رنگ با طرح جدید، دستگیره و رودری و روکش صندلی جدید، فرمان جدید (طرح دنا پلاس) با روکش چرم، تریم کربن برای رودری و کنسول، اضافه شدن ایزوفیکس، کامپیوتر سفری جدید و. شرکت ایران خودرو از تابستان ۱۴۰۱ سیستم مالتی مدیا (مانیتور+دوربین) را هم به لیست تجهیزات سورن پلاس اضافه کرد.
در پاییز ۱۴۰۱ سورن پلاس دوگانهسوز نیز به بازار کشورمان آمد.
در این نسخه، مخزن گاز ۱۰۰ لیتری اضافه شده و به همین دلیل نیز فضای ۵۰۰ لیتری صندوق عقب، کاهش یافته و به ۳۵۰ لیتر رسیده. ضمن اینکه وزن خودرو ۱۲۰ کیلوگرم بیشتر از نسخه بنزینی شده. در سورن پلاس دوگانهسوز، مشخصات خروجی موتور در حالت «بنزین» تغییری نکرده، اما البته اگر در حالت «گاز» باشید، قدرت به ۹۷ اسب بخار و گشتاور به ۱۳۶ نیوتنمتر میرسد. به لحاظ تجهیزات نیز آپشنهایی مانند رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، مالتی مدیا، پاور ویندوز و آنتیترپ، روی سورن پلاس دوگانهسوز وجود ندارد.
شرکت ایران خودرو حدود یکسال پس از عرضه سورن پلاس، و بصورت دقیقتر در اواخر زمستان ۱۴۰۲، تیپ جدیدی از این محصول را با نام سورن پلاس XU۷P معرفی کرد و همانطور که از نامش پیداشت، در این خودرو، موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶۴ لیتری EF۷ حذف شده و با موتور ۸ سوپاپ ۱.۷۶ لیتری XU۷P که قبلا روی پژو پارس XU۷P و همچنین آریسان ۲ امتحانش را پس داده بود، جایگزین شده است.
در قسمت تجهیزات، سورن پلاس XU۷P فاقد کروز کنترل بوده و رینگ آلومینیومی نیز ندارد. اما مالتی مدیا (مانیتور+دوربین عقب) را بصورت استاندارد دارد. همچنین تمام آپشنهایی که قرار بود ایران خودرو در تابستان ۱۴۰۲ روی سورن پلاس EF۷ بنزینی با استاندارد ۸۵ گانه نصب کند (اما به دلیل توقف تولید سورن پلاس با موتور EF۷ اینکار انجام نشد)، حالا روی سورن پلاس XU۷P قرار داده است؛ بنابراین آپشنهایی مانند: سیستم کنترل کشش (TCS) و پایداری (ESC)، ترمز کمکی با تقویت هیدرولیکی (HBA)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، سنسور باد تایر (TPMS) و نشانگر تعویض دنده (GSI) از جمله مواردی هستند که قبلا در سورن پلاس EF۷ بنزینی، وجود نداشتند.
ارسال نظر