دومین محصول از برند هونگچی که به بازار ایران آمد، خودرویی تمام برقی با نام EQM۵ است. این خودرو در سال ۲۰۲۱ به بازار چین معرفی شده بود، اما نخستین سری آن توسط شرکت بهمن موتور، در تابستان ۱۴۰۳ تحویل خریداران ایرانی شد.
هدف اصلی هونگچی برای ساخت چنین محصولی، استفاده از آن در ناوگان حمل و نقل عمومی چین بود و به همین دلیل است که هم ویژگیهای عجیبی در طراحی این خودرو وجود دارد و هم اینکه سطح آپشنهای آن، بسیار پایینتر از برقی خودروهاست. پلتفرم استفاده شده در EQM۵ دقیقا همان پلتفرمی است که قبلا برای ساخت هونگچی H۵ نیز استفاده شده و فقط مجموعه پیشرانه، تغییر یافته است.
موتور الکتریکی این خودرو، فقط چرخهای محور جلو را به حرکت وامیدارد. پکیج باتریها نیز از نوع «لیتیوم آهن فسفات» ساخته شده و به سیستم بازیابی انرژی و همچنین به سیستم «کنترل هوشمند دما باتری» نیز مجهز است. با اینکه در بازار چین میتوان EQM۵ را در دو نسخه ۱۰۰ کیلوات و ۱۴۰ کیلوات سفارش داد، اما خوشبختانه شرکت بهمن موتور، نسخه ۱۴۰ کیلووات آنرا به کشورمان آورده است، اما متاسفانه در این نسخه، امکان تعویض باتری وجود ندارد.
برای تمایز ظاهری EQM۵ با نسخه بنزینی H۵، طراحان هونگچی تمام تلاششان را انجام دادهاند و تقریبا میتوان گفت که موفق هم شدهاند چراکه چراغهای جلو و عقب، سپرها، جلوپنجره و حتی کابین، ادوات داشبورد و ... نیز مجددا طراحی شده است.
اما همانطور که گفتیم، درباره طراحی EQM۵ نکات عجیب و البته جالبی وجود دارد.
اولین نکته، روی غربیلک فرمان خودرو قابل مشاهده است و بجای آنکه شاهد لوگوی شرکت سازنده باشیم، اسم هونگچی را با حروف چینی میبینیم. حتی روی پشت سری صندلیها نیز این اسم خودنمایی میکند. دومین نکته درباره نداشتن دکمه استارتر است! شما در هیچ کجای کابین EQM۵ دکمه استارت را نمیبینید چراکه برای روشن کردن این خودرو، تنها کافی است پدال ترمز را به مدت چند ثانیه فشار دهید. برای خاموش کردن پیشرانه نیز اگر درون خودرو هستید، کافی است گیربکس را در حالت P قرار دهید و سپس دکمه کیل سوییچ (Kill Switch) که در پنل کلیدهای سمت چپ فرمان جاسازی شده است، را به مدت چند ثانیه نگه دارید. اما اگر قصد پیاده شدن را دارید، پس از خروج از خودرو، باید دکمه قفل (روی ریموت) را فشار دهید تا پیشرانه نیز خاموش گردد.
سومین نکته درباره صفحه کیلومتر بسیار ساده این خودروست که دقیقا برخلاف آن چیزی است که قبلا در H۵ دیده بودیم چراکه دیگر، خبری از صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی نیست. آمپر آنالوگی در سمت چپ این صفحه کیلومتر، برای نمایش میزان «قدرت» استفاده شده است که برحسب % بوده و با رنگ آبی نشان داده میشود. زمانیکه در حالت بازیافت انرژی باشید نیز عقربه آنالوگی در قسمت سبز رنگ، قرار میگیرد. آمپر سمت راست نیز برای نمایش سرعت است. در وسط این دو آمپر نیز یک نمایشگر TFT بکار رفته که اطلاعات سفر را نمایش میدهد. چهارمین نکته، یک خبر نسبتا بد برای سرنشین جلوست؛ در EQM۵ خبری از محفظه داشبورد نیست!
البته از آنجایی که حذف داشبورد، باعث افزایش چشمگیر فضای پای سرنشین جلو شده، شاید برای همه مشتریان این خودرو، خبر بدی نباشد! پنجمین نکته مربوط تنظیمات صندلی راننده است؛ درحالیکه صندلی راننده بصورت دستی تنظیم میشود، اما تنظیمات صندلی سرنشین جلو، بصورت برقی است.
محور محرک: دیفرانسیل جلو
گیربکس: اتومات
پیشرانه: ۱ موتور الکتریکی (CAM۲۱۰PT۵)
ظرفیت باتری؛ ۵۴ کیلووات ساعت
شارژ عادی: ۸.۴ ساعت
شارژ سریع تا ۸۰ درصد: ۳۰ دقیقه
قدرت: ۱۸۸ اسببخار
گشتاور: ۳۲۰ نیوتنمتر
سرعت: ۱۶۰ کیلومتر برساعت
پیمایش: ۴۳۱ کیلومتر
ارسال نظر