به گزارش کارنا، شرکت بهمن موتور یکی از باسابقهترین و موفقترین شرکتهای خودروساز خصوصی کشور است که در سال ۱۳۹۵ با واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی، دگرگونی قابل ملاحظهای در روند فعالیتهای توسعهای بهمن موتور به وجود آمد و استراتژی این شرکت بر محور توسعه و بهسازی زیرساختهای تولید، افزایش تولید و بهره برداری بیشتر از ظرفیتهای خالی، افزایش خودکفایی، ارتقا شاخصهای مالی، ایجاد تنوع در محصولات تولیدی، پویایی شرکتهای تابعه، کسب رضایت هر چه بیشتر مشتریان از طریق بهینه سازی و افزایش کیفیت تولیدات، ارائه خدمات بعد از فروش و تامین قطعات یدکی ارزان و قابل دسترس شکل گرفته است.
شرکت بهمن موتور در زمینه ایجاد زیرساختهای تولید گامی فراتر از سایر خودروسازان برداشته است، به طوریکه سالن بدنه سازی بهمن موتور در حال حاضر یکی از مجهزترین خطوط تولید بدنه خودرو در کشور است که در این گزارش به بررسی و تشریح امکانات و تجهیزات خط بدنه سازی بهمن موتور خواهیم پرداخت.
خطوط بدنه سازی بهمن موتور قابلیت تولید ترکیبی انواع محصولات خودرویی را دارد که این امکان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ۶ سال گذشته و با بهره گیری از تکنولوژیهای نوین و در راستای تولید خودروهای باکیفیت و به منظور جلب رضایتمندی مشتریان فراهم شده است.
علاوه بر این، در سالن بدنه سازی بهمن موتور امکان تولید ساخت بدنه چندین خودرو در کلاسهای مختلف و به طور همزمان وجود دارد. این خط تولید بدنه بسته به میزان خودکفایی دارای تعداد زیادی ایستگاه مجموعه سازی است که بدنههای تکمیل شده پس از اتمام عملیات بدنه سازی به اتاق رنگ ارسال میشوند.
نکته حائز اهمیت در سالن بدنه سازی بهمن موتور این است که علاوه بر کارگران و تکنسینها از رباتها در فرآیند تولید بدنه به خصوص در برخی ایستگاهها مانند تولید فریم بدنه که نیاز به دقت بالا دارند، استفاده میشود که میتواند دقت و سرعت در ساخت بدنه را افزایش دهد.
به گفته رییس سالن بدنه سازی شرکت بهمن موتور، ۲۵۰ نفر نیروی کار در سالن بدنه سازی مشغول به کار هستند که ۸۰ نفر به صورت مستقیم در خط تولید و ۲۰ نفر نیز در واحدهای پشتیبان مانند واحدهای مهندسی، تکنولوژی توسعه و خدمات فنی فعالیت دارند و در مجموع ظرفیت تولید سه خط، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در سال است.
شرکت بهمن موتور با رویکرد افزایش سطح رضایتمندی مشتریان و تولید خودروهای باکیفیت، بخشی از سالن بدنه سازی را به اندازه گیری قطعات بدنه که توسط دستگاه CMM انجام شده و بخش مهمی در فرآیند تولید بدنه میباشد، اختصاص داده است.
دستگاه CMM قطعات بدنه تولیدی را بر اساس طراحی انجام شده اندازه گیری کرده و هر هفته به قید قرعه یک دستگاه از بدنههای تولیدی را برای خط کشی و تطبیق با ابعاد مشخص شده در طراحی که کمتر از میلی متر بوده مورد بررسی قرار میدهد. اگر ابعاد بدنه با ابعاد مشخص شده در طراحی مطابقت داشته باشد، بدنه تولیدی تایید و به خط تولید ارسال شده و با نصب متعلقات لازم از جمله موتور، چراغ، صندلی، سیم کشیها به خودروی سواری تبدیل خواهد شد که این فرآیند تقریبا ۶ ساعت به طول میانجامد.
حال اگر ابعاد بدنه تولیدی دقیق نباشد، نمونه اندازه گیری شده و سایر بدنهها مورد بررسی ویژه قرار گرفته تا مشکل هم در مورد محصولات تولید شده و هم فرآیند تولید برطرف شود.
شایان ذکر است هر بدنه به طور متوسط دارای بیش از ۱۲۰۰ نقطه است که توسط دستگاه CNC اندازه گیری شده و اگر به هر دلیلی مغایرتی در اندازه گیریها مشاهده شود، این مغایرت به واحد کیفیت اعلام شده و واحد کیفیت نسبت به توقف خط اقدام میکند. در نهایت پس از اندازه گیری مجدد توسط دستگاه CMM پرتابل نسبت به جیگهای تولیدی اقدام شده و بدنه جدید جهت اندازه گیری به سی ان ان ارسال میشود.
درباره اهمیت دستگاه CMM در خودروسازی باید گفت برخلاف طراحی خودرو که روی کاغذ و در دو بعد انجام میشود، خودرو یک جسم سه بعدی است و دستگاه سی ان ان ویژه اندازه گیری سه بعدی است که مختصات نقاط کلیدی جوشکاری شده روی قطعات بدنه را نسبت به یک نقطه معین، مشخص کرده و این مختصات را با مدل اصلی در طراحی که به صورت نرم افزاری در برنامه مشخص است تطبیق میدهد.
در ادامه در صورت تایید مشخصات بدنه، مجوز ورود بدنه به بخش رنگ و سپس واحد مونتاژ صادر خواهد شد و در صورت عدم تطبیق اندازه ها، بدنه تولید شده توسط تیم مهندسی تولید برای رفع مشکل بررسی میشود؛ مشکلی که ممکن است با اصلاح شیوه جوشکاری و افزایش دقت در نصب قطعات برطرف شود و یا رفع آن نیازمند جایگزینی برخی قطعات بدنه باشد که ساخت آنها دقیق و در اندازه از پیش تعیین شده نبوده است.
جالب است بدانید از بین شرکتهای خودروسازی در ایران بهمن موتور یکی از به روزترین دستگاههای CMM را دارد که خودروهای بزرگ و چند میلی متری این شرکت مانند فیدلیتی باابعاد میلی متری ساخته میشوند. طول این خودرو ۴ هزار و ۷۳۵ میلیمتر و عرض آن ۱۹۰۰ و فاصله بین محورها نیز ۲ هزار و ۷۲۰ میلی متر تعیین شده است؛ میلی متریهایی که مهندسان ساخت آن را با کمک دستگاه CMM اندازه گیری میکنند.
علاوه بر این، در سالن بدنه سازی بهمن موتور، یک اتاق تحت عنوان تست تخریب جوش تعبیه شده است که یکی از بدنههای تولید شده به صورت تصادفی وارد این اتاق شده و کیفیت نقاط جوشکاری که قطعات بدنه به وسیله آن به یکدیگر متصل شده را مورد ارزیابی و سنجش قرار میدهد.
ارسال نظر