در خانواده کراساورهای کیا، سلتوس، یک پله پایینتر از اسپورتیج قرار گرفته و در سگمنت کراساورهای کوچک (ساب کامپکت) جای میگیرد. سلتوس در سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی معرفی شد، اما در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ و به عبارت دقیقتر، در زمستان ۱۴۰۲، اولین سری آن به مشتریان ایرانی تحویل داده شد.
کیا سلتوس، همچنین اولین وارداتی شرکت «کوشا خودرو نگین» نیز محسوب میشود؛ همان شرکتی که بعد از شرکت اطلس خودرو، توانست نمایندگی کیاموتورز را دوباره به ایران بیاورد. تا زمان نگارش این متن، کیا سلتوس فقط ۳ خط تولید در جهان داشت؛ یکی در کره جنوبی، یکی در چین و آخری هم در هند و جالب است بدانید که نسخه وارداتی کوشا خودرو، همان نسخهای است که در بازار هندوستان نیز عرضه شده و آنرا با کد SP۲i نیز میشناسند.
مهمترین نکته منفی در کیا سلتوس، بحث امکانات و تجهیزات این خودروست که باعث شده بسیاری از مشتریان، قیمت و امکاناتش را متناسب با یکدیگر ندانند.
اما درباره این موضوع، باید به ۲ نکته مهم توجه داشت؛ اولا کیا سلتوس در زمانی به بازار ایران آمد که خودروهای وارداتی با محدودیت قیمت ۲۰ هزاردلاری مواجه بودند. به همین دلیل نیز کوشا خودرو، نتوانسته نسخه فول آپشن سلتوس (که امکانات بیشتری مانند مانیتور یکپارچه، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال، تهویه اتومات دوگانه، رادار نقطه کور، سنسور جلو و سقف پانوراما و ...) را به کشورمان بیاورد.
دوما کیا سلتوس، خودرویی در کلاس اقتصادی است و این بدان معنی است که حتی نسخه فول آپشن سلتوس نیز توان رقابت با خودروهای پرآپشن چینی حاضر در بازار کشورمان را ندارد.
یکی از ویژگیهای جالب توجه در سلتوس وارداتی، امکان انتخاب ۳ حالت مختلف برای سیستم مدیریت پایداری خودرو یا VSM است. با کمک موس چرخشی که در سمت چپ اهرم دنده قرار گرفته، میتوانید ۳ حالت NORMAL و ECO و SPORT را برای رانندگیتان انتخاب کنید. اما اگر روی این موس فشار دهید، چراغ TRACTION روشن شده و بازهم میتوانید ۳ حالت SNOW (برای رانندگی در برف) و MUD (برای رانندگی در گل و لای) و SNAD (برای رانندگی در شن) را برای سیستم VSM سلتوس انتخاب کنید.
محور محرک: دیفرانسیل جلو
گیربکس: ۶ دنده اتومات با دکمه شیفت لاک
پیشرانه: ۴ سیلندر MPI
حجم موتور: ۱.۶ لیتر
قدرت: ۱۲۱ اسببخار
گشتاور: ۱۵۴ نیوتنمتر
مصرف ترکیبی: ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر
ارسال نظر