۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
اختصاصی
آیا خودرو به بورس کالا باز می گردد؟
با توجه به از سرگیری معاملات خودرو در بورس کالا و شروع مجدد عرضه خودروهایی نظیر کارا و کاپرا، باید دید آیا پای سایر خودروسازها بار دیگر به بورس کالا باز می شود یا خیر؟
کد خبر: ۳۸۴

به گزارش کارنا، در همین راستا ، اتفاقات چند ماه اخیر برای محصول تازه وارد بورس کالا را بررسی کردیم.

میزبانی از خودرو در بورس کالا از اوایل سال ۱۴۰۱ و با عرضه خودروی کارا از محصولات گروه بهمن آغاز شد که به مرور زمان با ملحق شدن محصولات ایران خودرو و سایپا این موضوع پررنگ شد.

پس از عرضه‌های پی در پی در بورس کالا، شاهد رشد چشمگیر مشتریان حقیقی در بورس کالا بودیم، بطوری که این حجم از مشتریان حقیقی تا پیش از این در بورس کالا مشاهده نشده بود.

این اتفاق شمشیری دو لبه برای بورس کالا بود. جنبه مثبت آن شناخته شدن بورس کالا در جامعه بود و از سوی دیگر آشنایی عموم مردم جامعه با بورس کالا، تقاضای ایجاد شده برای استفاده از خدمات موجود (خرید خودرو از بورس کالا) را افزایش داد.

اتفاقی که علی رغم ایجاد درآمد برای بورس کالا و کارگزاران بورس، بدلیل عدم وجود زیرساخت مناسب و برنامه ریزی نشده، منجر به بروز مشکلاتی از قبیل قطعی سیستم ها، عدم توانایی مدیریت درخواست‌ها توسط کارگزاران و ایجاد نارضایتی در مشتریان متقاضی خرید خودرو در بورس کالا را در پی داشت.

ضعف در بستر آنلاین خدمات بورس کالا آنقدر مشهود بود که  کارگزاران بورس کالا، عطای این محصول را به لقایش می‌بخشیدند و از خرید خودرو برای مشتریان سر باز میزدند.

اما باید دید چرا حضور خودرو در بورس کالا برای مشتریان و حتی کارگزاران جذابیت نداشته است؟

عدم امکان سفارش گذاری آنلاین، امکان ویرایش قیمت و در نهایت آنلاین نبودن زیرساخت معاملات، منجر به حجم زیاد تماس مشتریان خودرو به واحد معاملات کارگزاری‌ها شد که با توجه به محدودیت منابع انسانی واحد معاملات در کارگزاری ها، پاسخگویی مقدور نبود و در نهایت اعتراض مشتریان را به دنبال داشت.

طبق شنیده ها، هم اکنون تعداد زیادی از اعتراضات مشتریان به دلیل تاخیر در تحویل خرید در واحد حقوقی بورس کالا در دست اقدام است.

بورس کالا با ایجاد گواهی سپرده در برخی محصولات مانند سیمان و شمش طلا قدم کوچکی در راستای آنلاین سازی معاملات برداشته است که پاسخگوی نیاز مشتریان کالا نیست.

چرا که مشکلات اصلی فعلی، اعتراض مشتریان خودرو، سیمان، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است که بدلیل آنلاین نبودن معاملات، ممکن است حقشان ضایع شود و موفق به ویرایش سفارش خود نشوند.

حال باید دید آیا بار دیگر شاهد حضور گسترده خودرو در بورس کالا خواهیم بود یا نه.

اینکه چرا امکان معاملات آنلاین همانند بورس اوراق در بورس کالا وجود ندارد و آیا استفاده از تجربیات بورس اوراق در آنلاین سازی معاملات  می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد یا نه از سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.

ارسال نظر