به رغم اینکه وزارت صمت خودروسازان مونتاژکار را مکلف به افزایش درصد ساخت داخل در محصولات خود کرده است، اما مونتاژکاران در سالهای اخیر تمایلی چندانی به عمق داخلی سازی قطعات نشان ندادهاند.
بنا به گفته عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور واردات خودروهای باکیفیت به عنوان تنها راه ایجاد رقابت در صنعت خودرو و قطعه سازی است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی استان تهران عامل اصلی مرگ و میر در کشور را فرهنگ رانندگی می داند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به واردات خودرو پس از حمله اسرائیل به ایران واکنش نشان داد.
قطعه سازان اعلام کردند اگر برای تامین نقدینگی این صنعت به صورت فوری، چارهای اندیشیده نشود، عملاْ استمرار تولید امکان پذیر نخواهد بود.
با ادامه سیاستهای ضد حمایت از تولیدات داخل، در سالهای آتی شرکتهای خارجی برگزار کننده دورههای بعدی نمایشگاه خواهند بود.
در صورت عدم اصلاح قیمتگذاری خودرو، ادامه فعالیت شرکتهای خودروسازی حتی با مدیریت بخش خصوصی دور از ذهن است .
این روزها حجم تقلب در بازار لوازم یدکی خودرو به قدری افزایش پیدا کرده است که گاها تشخیص قطعات اصلی و تقلبی برای افراد متخصص و باتجربه در این حوزه نیز سخت میشود.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به نقش آتش سوزی بندر شهید رجایی بر جریان تولید قطعات و خودرو عنوان کرد: به نظر میرسد خسارتهای وارد شده به کانتینرهای حاوی مواد اولیه قطعه سازان طی سه تا چهار ماه آینده دامن گیر خطوط تولید قطعات و خودرو شده و سپس فرآیند تولید به روال عادی بازخواهد گشت.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه تداوم ممنوعیت ثبت سفارش ماشین آلات قطعه سازی مخاطرات ناشی از عدم تخصیص ارز برای ورود ماشین آلات را در سالهای آتی افزایش خواهد داد، اظهار داشت: تداوم این سیاست به تدریج صنایع قطعه سازی و خودروسازی را تضعیف کرده و اثر منفی بر کمیت و کیفیت قطعات و خودرو خواهد داشت.
عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور از کمبود منابع ارزی و مالی و عقب ماندگی تولید در صنعت قطعه سازی خبر داد.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با انتقاد از ناکارآمدی سامانههای ثبت سفارش و تخصیص ارز بیان کرد: متاسفانه فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز به تولیدکنندگان به قدری زمان بر است که مدت زمان درخواست تا تخصیص ارز مشخص نیست و قطعه سازان با وضعیتی بلاتکلیف برای خریدهای خارجی مواجه هستند
انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ، با ارسال نامه ای به وزیر صمت ، نسبت به خطر توقف خطوط تولید قطعه سازان و خودروسازان هشدار داد.
کیفیت به عنوان پاشنه آشیل صنعت خودرو همواره مورد غفلت خودروسازان داخلی قرار بوده است. مهمتر از همه اینکه عدم تناسب میان کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی به نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت محصولات داخلی دامن زده است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه جهش تولید و سرمایه گذاری برای تولید نیازمند هم افزایی همه نهادهای ذیربط است، عنوان کرد: سرمایه گذاری در حوزه تولید مستلزم رفع موانع تولید، تسهیل قوانین سختگیرانه و حمایت بانکها از سرمایهگذاریهای جدید است.
نایب رییس انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو تهران با بیان اینکه زنجیره تامین همچون سنوات گذشته، سال سختی را پشت سر گذاشتند، عنوان کرد: قطعه سازان با توجه به عدم به روز رسانی قیمت قطعات متناسب با رشد نرخ ارز و نهادههای تولید در سال جاری، حتی با پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان، توان لازم برای تامین مواد اولیه با نرخهای فعلی را نخواهند داشت.
دبیر انجمن قطعهسازان و مجموعههای خودرو، در نشست هماندیشی با سازندگان شبکه تامین که در سالن همایش ساپکو برگزار شد، اعلام کرد: شرکتهای قطعهساز به دور از حواشی و مسائل متفرقه، تمرکز خود را بر تولید و تامین نیازهای خطوط تولید خودروسازان قرار دادهاند
رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور درنشست خبری این انجمن درباره علل کیفیت پایین قطعات خودروهای داخلی اظهار داشت: وقتی ساختار صنعت خودرو از اساس غلط است و دولت به خودروساز دیکته میکند که محصول خود را با قیمت دستوری بفروشد قاعدتا قیمت و کیفیت قطعه را نیز خودروساز مشخص میکند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در نشست خبری این انجمن که عصر روز گذشته (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) با حضور خبرنگاران برگزار شد، بدهی جاری دو خودروساز به قطعه سازان را بیش از ۴۵۰ همت و مجموع مطالبات معوقه و تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین از خودروسازان کشور (بخش خصوصی و دولتی) را بالای ۴۵ همت عنوان کرد.
یکی از دلایلی که خودروسازان داخلی را به واردات قطعات از خارج ترغیب میکرد، قیمت پایین قطعات وارداتی با استفاده از ارز نیمایی بود، اما به نظر میرسد با حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی شاهد کاهش حجم واردات قطعات از سوی خودروسازان بزرگ کشور و به تبع افزایش شدید قیمت خودرو در سال آینده خواهیم بود.