نایب رییس انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو تهران با بیان اینکه زنجیره تامین همچون سنوات گذشته، سال سختی را پشت سر گذاشتند، عنوان کرد: قطعه سازان با توجه به عدم به روز رسانی قیمت قطعات متناسب با رشد نرخ ارز و نهادههای تولید در سال جاری، حتی با پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان، توان لازم برای تامین مواد اولیه با نرخهای فعلی را نخواهند داشت.
دبیر انجمن قطعهسازان و مجموعههای خودرو، در نشست هماندیشی با سازندگان شبکه تامین که در سالن همایش ساپکو برگزار شد، اعلام کرد: شرکتهای قطعهساز به دور از حواشی و مسائل متفرقه، تمرکز خود را بر تولید و تامین نیازهای خطوط تولید خودروسازان قرار دادهاند
رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور درنشست خبری این انجمن درباره علل کیفیت پایین قطعات خودروهای داخلی اظهار داشت: وقتی ساختار صنعت خودرو از اساس غلط است و دولت به خودروساز دیکته میکند که محصول خود را با قیمت دستوری بفروشد قاعدتا قیمت و کیفیت قطعه را نیز خودروساز مشخص میکند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در نشست خبری این انجمن که عصر روز گذشته (۲۳ بهمن ۱۴۰۳) با حضور خبرنگاران برگزار شد، بدهی جاری دو خودروساز به قطعه سازان را بیش از ۴۵۰ همت و مجموع مطالبات معوقه و تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین از خودروسازان کشور (بخش خصوصی و دولتی) را بالای ۴۵ همت عنوان کرد.
یکی از دلایلی که خودروسازان داخلی را به واردات قطعات از خارج ترغیب میکرد، قیمت پایین قطعات وارداتی با استفاده از ارز نیمایی بود، اما به نظر میرسد با حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی شاهد کاهش حجم واردات قطعات از سوی خودروسازان بزرگ کشور و به تبع افزایش شدید قیمت خودرو در سال آینده خواهیم بود.
با آغاز جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ میلادی و شروع تحریمها علیه روسیه بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا روسیه را ترک و فعالیت خود در این کشور را به حداقل رساندند.
عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور بیان کرد: با سیاستهای انقباضی بانکها به خصوص در یک سال گذشته، قطعه سازان قادر به پرداخت معوقات خود به سازمان امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی پرسنل و تامین کنندگان مواد اولیه نیستند.
توسعه اقتصاد کلان، اشتغال پایدار، رشد تولید ناخالص داخلی و صادرات مستلزم حمایت دولت و حاکمیت از صنایع تولیدی کشور است.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو بیان کرد: شتابزدگی در تولید، مونتاژ وخدمات خودروهای برقی کشور ما را با مشکل مواجه میکند.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور استثمار قطعه سازان توسط خودروسازان داخلی را از دلایل عقب ماندگی صنعت قطعه سازی عنوان و بیان کرد: متاسفانه مدیریت دولتی حاکم بر شرکتهای خودروسازی و اعمال قیمت گذاری دستوری، زیانهای هنگفتی را به خودروسازان وارد کرده و موجب افزایش بدهی آنها به زنجیره تولید که قطعه سازان باشند، شده است.
چشم انداز شرکت کرمان موتور توسط مدیرعامل این شرکت، با عنوان "عهد ۱۴۰۷" در این همایش برای قطعه سازان ارائه گردید.
به گزارش کارنا، مدیرعامل شرکت آذین خودرو با حضور در نخستین همایش قطعه سازان زنجیره تامین کرمان موتور که صبح امروز (۸ دی ماه ۱۴۰۳) در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد، عنوان کرد: از دولت انتظار میرود با توجه ویژه به این صنعت، زمینه رشد و شکوفایی خودروسازی کشور و افزایش رضایتمندی مردم از خودروهای داخلی را فراهم کند.
به گزارش کارنا، مدیرعامل شرکت کادک در نخستین همایش قطعه سازان زنجیره تامین شرکت کرمان موتور بهبود مستمر در روند تولید را از برنامههای این شرکت عنوان و بیان کرد: سیاست کادک، جلوگیری از تکرار هر گونه اشکال در کیفیت تولید توسط قطعه سازان زنجیره تامین است.
خرید نقدی مواد اولیه توسط قطعه سازان زنجیره تامین را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
مدیران دو شرکت خودروساز در جلسهای با قطعهسازان وعده دادهاند که منابع حاصل از افزایش قیمت خودرو را صرف پرداخت بدهی خود به قطعهسازان خواهند کرد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نشست خبری این انجمن پیرامون مشکلات صنعت قطعه سازی برگزار شد، بیان کرد: افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو، انتظارات مردم را در بحث رشد تولید و ارتقای کیفیت افزایش داده و چنانچه این افزایش قیمت به درستی مدیریت نشود نارضایتی عمومی در جامعه را به دنبال خواهد داشت.
رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی از افزایش تولید خودروهای ناقص توسط خودروسازان به دلیل وجود مشکلات نقدینگی در صنایع قطعه سازی و خودروسازی خبر داد.
با آزادسازی قیمت خودرو، تکلیف خودروساز برای تولید و عرضه محصولات رقابتی و باکیفیت روشن است و خودروهای با مزیت رقابتی را برای تامین نیاز داخل و بازارهای صادراتی تولید خواهد کرد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: برای خروج از شرایط فعلی و کاهش زیان خودروسازان و فروش خودرو به مشتریان واقعی، خودرو با قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان عرضه کنند.
در حال حاضر سرمایه در گردش قطعه سازان به سبب قیمت گذاری دستوری نزد خودروسازان بلوکه شده و قطعه سازان به دلیل عدم دریافت به موقع مطالبات از خودروساز و کمبود نقدینگی قادر به سرمایه گذاری برای برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل نیستند.