سوال کلیدی که مطرح می شود این است که چرا صنعت خودروسازی کشور به رغم همه حمایت ها در این سال ها تضعیف شده و همگام با فناوری روز دنیا پیش نرفته است؟ برای واکاوی علل این موضوع با محمد رستمی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.
اردوان اکبرپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پایگاه خبری کارنا با نگاهی دقیق و کارشناسانه دلایل افت کیفیت و افزایش قیمت خودرو در کشور را بررسی کرده است.
ما با اصل واگذاری به بخش خصوصی با حفظ منافع ملی موافق هستیم، چراکه ادامه حیات خودروسازی کشور در گرو واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ به بخش خصوصی است.
پاسخ به انتظارات مردم در حوزه خودروسازی نیازمند جسارتی ویژه از سوی دولت است تا با مقابله با ناکارآمدی ها، فساد و سفره رانتی که امروز در بازار خودرو پهن شده تحولی عظیم را در صنعت خودرو رقم بزند.
شورای رقابت با تصمیم واگذاری تعیین قیمت خودرو به وزارت صمت و این وزارتخانه با فریز قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا طی هشت ماه گذشته، علاوه بر تحمیل زیان به دو خودروساز بزرگ، حقوق سهامداران این دو شرکت را نیز تضییع کرده است.
با گذشت دوسال از مطرح شدن موضوع واردات خودرو در قالب طرح ساماندهی بازار به نظر میرسد این طرح نه تنها قادر به تحقق اهداف خود نبوده بلکه به کلافی سردرگم برای فعالان بخش خصوصی واردات خودرو و دولتمردان و راه گریزی برای خودروسازان مونتاژکار ایرانی برای واردات و عرضه محصولات جدید شرکای تجاری شان تبدیل شده است.
با توجه به از سرگیری معاملات خودرو در بورس کالا و شروع مجدد عرضه خودروهایی نظیر کارا و کاپرا، باید دید آیا پای سایر خودروسازها بار دیگر به بورس کالا باز می شود یا خیر؟
بررسی سیاستهای دولت برای مداخله در بازار و تولید خودرو و شیوه قیمت گذاری این کالا توسط شورای رقابت طی بیش از یک دهه گذشته منجر به رشد بیش از ۸ برابری قیمتها در حاشیه بازار خودروهایی شده است که در میدان کیفیتی حرف چندانی برای گفتن ندارند.
عضو هیات مدیره صنعت، معدن تجارت ایران در رابطه با قابلیت رقابت محصولات ایران خودرو و سایپا با خودروهای کارکرده وارداتی به بیان توضیحاتی پرداخت.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از نابسامانی عرضه خودرو گفت: عدم تحویل به موقع خودرو از سوی خودروسازان افزایش نارضایتی مردم از توزیع خودرو را به همراه داشته است.