۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲
پشت‌پرده اقدام ترکیه علیه ترانزیت ایران
مشکل رانندگان ترانزیتی به مقصد ترکیه به خاطر الزام به حرکت با باک پر از سوخت ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۰۰۷۹

به گزارش کارنا٬مشکل رانندگان ترانزیتی به مقصد ترکیه به خاطر الزام به حرکت با باک پر از سوخت ایجاد شده است.

مشکل کامیون‌های ترانزیتی در مرزهای مشترک با ترکیه از آنجایی شروع شد که در پی تصمیم چند ماه پیش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از طریق شرکت نفت از مرداد ماه سال جاری در مورد سوخت اجرایی شده، اعمال باک پر برای رانندگان ترکیه صورت گرفته است.

این در حالی است که حدود دو سال پیش از اجرای این مصوبه، این امر برای کامیون‌های ایرانی اعمال می‌شده و این کامیون‌ها به ازای هر لیتر سوخت گازوئیل، ۵۵ هزار تومان پرداخت می‌کردند.

به دنبال این اقدام برای کامیون‌های ترک و اعمال مصوبه «فول باک» برای آنها، از همان زمان طرف ترکیه به وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نسبت به لغو این مصوبه برای کامیون‌های ترک اقدام شود و در غیر این صورت آنها در نظر دارند که عمل متقابل انجام دهند، اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و مصوبه «فول باک» برای کامیون‌های ترک از طرف شرکت نفت در مرزهای مشترک با ترکیه اجرایی شد که بر این مبنا طرف ترک نیز عمل متقابل انجام داد و معافیت مالیاتی سوخت برای کامیون‌های ورودی ایرانی به ترکیه را لغو کرد.

حتی این مالیات برای کامیون‌های ایرانی ورودی از مرز بلغارستان به ترکیه نیز اعمال می‌شود، به نحوی که آنها از باقیمانده سوخت موجود در باک کامیون‌های ایرانی نیز به ازای هر لیتر سوخت،  64‌.28  لیر مالیات دریافت می‌کنند.

به دنبال این اقدام متقابل و ترافیک کامیون‌ها در مرزهای مشترک با ترکیه، طی روزهای گذشته و برای جبران هزینه‌های مازاد کامیون های ایرانی و رفع ترافیک موجود، در مرز و بر اساس تصمیمات شورای تامین استان آذربایجان غربی، شرکت نفت تصمیم گرفته است تا برای کامیون‌های ایرانی به مقصد ترکیه تا ۸۰۰ لیتر و به مقصد کشورهای اروپایی تا ۱۴۰۰ لیتر گازوئیل با قیمت دولتی هر لیتر ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شود و مبلغ ۵۵۰۰۰ تومان گرفته نشود، اما با این حال راننده‌های ایرانی از این تصمیم استقبال نکردند و اعلام کردند، کشور ترکیه هنگام برگشت، کامیون‌های ایرانی از اروپا در مرز بلغارستان به سمت ترکیه کماکان مالیات سوخت را لغو نکرده است و از همین رو هزینه‌ها همچنان بالاست. 

به نحوی که با اجرایی شدن تصمیم جدید، در مجموع طی روز گذشته، تعداد ۱۰ دستگاه کامیون از مرز پلدشت و ۷ دستگاه از مرز بازرگان خارج شدند و هیچ کامیونی از مرز سرو خارج نشد و همچنان مشکل لاینحل باقیمانده است. 

این در حالی است که هر دو کشور عضو کنوانسیون‌های بین المللی جهت تسهیل تجارت و تردد کامیون‌ها هستند و تفاهم نامه های متعدد چند جانبه میان دو کشور در گذشته به امضا رسیده است که پیش بینی می شود، در این چارچوب و مذاکرات فشرده در سطح مقامات عالی‌رتبه دو کشور به زودی مشکل تردد کامیون‌ها در مرزهای مشترک با ترکیه رفع و به حالت عادی برگردد.

منبع:فارس

ارسال نظر