به گزارش کارنا، به تازگی ابهامات جدی در مورد ارزش گذاری گمرکی خودروهای وارداتی مطرح شده است. در کنار تخلفات پیشفروش، ابهاماتی جدی در ارزشگذاری خودروهای وارداتی (از سوی کمیته ارزش گذاری خودرو) مطرح گردیده که تاکنون واکنش مشخصی در این رابطه از سوی گمرک و صمت شنیده نشده است. بر این اساس گزارشها نشان میدهد که برخی واردکنندگان، ارزش خودروها را بیش از ارزش واقعی اظهار کردهاند. این موضوع منجر به افزایش انتقادات از شفافیت فرآیند ارزشگذاری شده است.
در همین رابطه رسول کوهستانی پزوه مدیر کل پیشین دفتر تعیین ارزش گمرک ایران با اشاره به اینکه، بر اساس ماده ۱۵ قانون امور گمرکی و بند پ ماده ۳ قانون امور گمرکی وظیفه تشخیص و وصول حقوق ورودی و تعیین ارزش گمرکی بر عهده گمرک است، گفت:، اما بر اساس قانون خودرو مصوب ۱۳۷۰ تعیین ارزش خودرو به کمیتهای متشکل از وزرات صمت و گمرک محول شده بود.
از سال ۱۳۷۰ تاکنون کمیتهای در گمرک ایران تشکیل و یا توجه به سوابق مشابه، قیمتهای جهانی همان مدل و استعلام کتبی از نمایندگیها و دریافت پرایس لیستهای معتبر و مورد تایید، ارزش أنواع خودرو و ماشین آلات راهسازی تعیین میگردید. در این تبصره نقش گمرک تعیین کننده بوده است.
این مدیر کل گمرک ایران گفت: با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و قانون الحاق موادی به این قانون، ضمن حذف تبصره ۸ قانون خودرو مصوب ۱۳۷۰ که براساس آن گمرک موظف به تعیین ارزش خودروها و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس نو بود تبصره ۶ قانون خودرو نیز اصلاح گردید.
وی افزود، البته لازم به یادآوری است حذف تبصره ۸ با توجه به تسهیل واردات خودروهای با ساخت کمتر از ۵ سال امری ضروری و لازم بود.
مدرس تعیین ارزش گمرکی گفت: بر اساس اصلاحیه اخیر در قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو ارزش ماشین آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز است اعم از تو و یا کار کرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکتهای تولید کننده و یا قیمت نمایندگیهای اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشین آلات و خودروهای کارکرده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین میشود و مبنای محاسبه حقوق ورودی از جمله حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی قرار میگیرد.
کوهستانی تاکید کرد، با این اصلاحیه نقش و جایگاه گمرک در تعیین ارزش تضعیف گردیدو صرفا یک نقش هماهنگ کننده بجای تعیین کننده را دارد.
وی خاطرنشان کرد، اخیراً (حدود یک ماه قبل) وزیر محترم صمت نیز بر مبنای همین قانون طی نامهای به رییس کل گمرک درخواست نموده تا محل برگزاری کمیته در محل وزارت صمت باشد.
این کارشناس حوزه تعیین ارزش گفت: بهنظر میرسد نقش هماهنگ کننده T چندان جایگاهی در تعیین ارزش ندارد و گمرک نمیتواند نقش تعیین کنندهای در تعیین ارزش داشته باشد. تمامی فرآیند رسیدگی و کنترلها و مقایسهها و .. توسط صمت انجام میشود و صرفاً گمرک نقش اجرا کننده را خواهد داشت.
کوهستانی در خاتمه گفت: طبق ماده ۱۵ قانون امور گمرکی و بند پ ماده ۳ قانون امور گمرکی وظیفه تشخیص و وصول حقوق ورودی و تعیین ارزش گمرکی بر عهده گمرک است و این موضوع مورد تاکید در تمامی موافقت نامههای بین المللی از جمله موافقت نامه تعیین ارزش WTO بوده و حتی در موافقت نامههای منطقهای از جمله اوراسیا و موافقت نامههای ترجیحی نیز اشاره شده است.
منبع: تسنیم
ارسال نظر