۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران:
برقی‌سازی هر تاکسی ۱۳۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف بنزین است
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: هر خودروی برقی تاکسی در سطح شهر با یک بار شارژ مسافتی را طی می‌کند که تقریبا معادل ۱۳۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف بنزین توسط هر تاکسی پایتخت است. بنابراین برقی‌سازی خودروهای ناوگان تاکسیرانی نیازمند حمایت ویژه از سوی دولت است.
کد خبر: ۱۰۷۲۳

به گزارش کارنا، شادی مالکی با اشاره به علت بروز آلودگی هوا در پایتخت اظهار کرد: وجود شرایط جغرافیایی خاص کلانشهر تهران و عدم برون رفت آلاینده‌ها به صورت مطلوب از سطح شهر از عوامل  آلودگی هوا در پایتخت به شمار می رود.

وی افزود: وجود بیش ۱۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری در شهر تهران می‌تواند در آلودگی هوای پایتخت تاثیرگذار باشد و امروز یکی از مشکلات جدی ما شاید این تعداد بیش از حد خودرویی هست که در شهر تهران در حال تردد است؛ همچنین عوامل موثر بر آلایندگی هوا به دو دسته تقسیم می‌شود، منابع ثابت و منابع متحرک که منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی سهم ۸۱ درصدی، در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی و در تولید آلاینده‌های گازی از ۸۱ درصد حدود ۳۷ درصد خودروهای سواری در این موضوع دخیل هستند.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: میزان انتشار کربن توسط یک خودروی شخصی به صورت سالانه با پیمایش حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر یک و نیم تُن هست و برای خودروهای تاکسی این عدد  به چندین برابر مثلاً ۶ تا ۷ تُن حساب می شود؛  از سوی دیگر تاکسی‌ها  از جمله خودروهای پرپیمایش و پر تردد هستند، به طوری که سهم تاکسی‌ها در حمل و نقل عمومی ۱۸ درصد است که شامل  سه و نیم میلیون سفر روزانه از ۲۰ میلیون سفر درون شهری می‌شود.

مالکی گفت: در پایتخت ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که بیش از نیمی از این خودروها فرسوده هستند، در سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهر تهران و در سال جاری از ابتدای سال تا به امروز ۱۵۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شده است و به متقاضیان امسال جزو سال‌هایی است که اتفاقات خوبی در حوزه نوسازی افتاده یعنی ما یک رشد ۱۸ درصدی داشتیم.

وی تاکید کرد: در حوزه نوسازی تعداد محصولاتی که در سبد نوسازی به تاکسیرانان ارائه می‌شود از یک خودرو به چهار خودرو افزایش پیدا کرده است که این موضوع می تواند کمک شایانی به انتخاب بهتر تاکسیرانان در حوزه نوسازی باشد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان و ایجاد مشکل برای تاکسیرانان، گفت: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در راستای خدمت رسانی به تاکسیرانان در حوزه نوسازی بر اساس توافقات موفق شد تا وام‌هایی در اختیار تاکسیرانان قرار دهد که این مبلغ در گذشته ۵۰ میلیون تومان بوده است و سپس از ۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده شده است؛ اما در یک مقایسه در حوزه قیمت خودرویی که در واقع خودروی متعارف است قیمت خودروهای تخصیص داده شده برای تاکسی‌های پایتخت در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده و امسال حدود ۶۰۰ میلیون تومان شده است. یعنی افزایش دو برابری در قیمت خودرو داشتیم که این موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت را با مشکل رو به رو کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: تا به امروز یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و مراحل ترخیص آنها انجام و در مرحله تعیین مدل مالی هستیم. اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسی‌های برقی پس از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساخت‌های شارژ بود که تاکنون در ۱۷ جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعالیت دارد که بیش از نیمی از آنها فرسوده و تعدادی دیگر هم در مرز فرسودگی است.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: موضوع برقی سازی خودروهای ناوگان تاکسیرانی نیازمند حمایت ویژه از سوی دولت است، اگر در محدوده‌های واقع در طرح‌های ترافیکی شما شاهد تردد خودروهای برقی باشید قطعا تاثیرگذار است و با کاهش آلودگی هوا مواجه خواهیم شد.

وی افزود: یک خودروی تاکسی که در شهر تردد می کند پیمایش حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر خواهد داشت که در سال نزدیک به ۶ تا ۷ هزار لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و با احتساب یارانه‌های دولتی بابت سهمیه سوخت که خودروی تاکسی دریافت می‌کند با بنزین قیمت ۱۵۰۰ تومان و یا سه هزار تومان آزاد تقریبا معادل ۱۳۰ میلیون تومان هر تاکسی صرفه‌جویی در مصرف بنزین را دارد.

مالکی تاکید کرد: باید توجه داشت هر خودروی برقی تاکسی در سطح شهر با یک بار شارژ چنین مسافتی را طی می کند که تقریبا معادل ۱۳۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف بنزین توسط هر تاکسی پایتخت است. اگر ۵۰ هزار خودروی تاکسی حال حاضر شهر را برقی سازی کنیم. با یک محاسبه عددی و با توجه به ناترازی بنزین، آیا هزینه واردات بنزین بیشتر است یا میانگین قیمت دلاری یک خودرو کدوم به صرفه تر هست؟

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، در خاتمه گفت: البته این وضعیت در کل کشور قابل رویت است یعنی از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت می‌کنند بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند و یا دچار فرسودگی هستند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر