به گزارش کارنا، بررسیها نشان میدهد که با وجود تیراژ بالاتر خودروسازان داخلی (ایرانخودرو و سایپا) نسبت به مونتاژکاران، ارزش قیمت شرکتی آنها از مونتاژیها عقب مانده است. این اختلاف ناشی از قیمتگذاری دستوری است که خودروسازان را محدود کرده است؛ درحالیکه مونتاژکاران آزادی عمل بیشتری در تعیین قیمت دارند.
تیراژ خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی تقریبا ۴.۵ برابر مونتاژکاران است که به دلیل تفاوت در شیوه قیمتگذاری و البته افت و خیز تولید، طی این سالها رابطه ارزش قیمت محصولات خودروسازان و مونتاژکاران تغییر کرده است. حتی اگر فقط ارزش قیمت شرکتی خودروسازان و مونتاژکاران را بررسی کنیم، به این نتیجه میرسیم که مونتاژیها از داخلیها پیش افتادهاند. این در شرایطی است که اگر خودروسازان بزرگ کشور نیز مانند مونتاژکاران آزادی عمل در قیمتگذاری داشتند، حالا فاصله زیادی میان ارزش بازار این شرکتها –به نفع خودروسازان- بود.
با توجه به در دسترس بودن جزئیات تولید و قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی، مجموع ارزش قیمت بازار دو خودروساز بزرگ کشور –ایران خودرو و سایپا- از رقبای مونتاژی بیشتر است. با این حال، مجموع ارزش قیمت شرکتی ایران خودرو و سایپا کمتر از مونتاژکاران است (این آمارها البته مربوط به سال ۱۴۰۲ است).
این وسط اگر قیمتگذاری دستوری در میان نبود، کاهش تولید و فروش نمیتوانست اثری که حالا بر ارزش قیمت محصولات خودروسازان بزرگ گذاشته، بگذارد، اما همدستی این دو عامل، نقش بسیار مهمی در عقب ماندن ارزش قیمت شرکتی ایران خودرو و سایپا –در مجموع- از مونتاژکاران بازی کرده است.
علاوه بر این دو عامل –قیمتگذاری دستوری و کاهش تولید یا تولید بسیار کمتر از ظرفیت خودروسازان بزرگ- رشد تیراژ مونتاژکاران نیز در رخ دادن اتفاق تحت بررسی، نقش مهمی داشته است. مونتاژکاران بهخصوص طی یکی، دو سال گذشته رشد بزرگی در عرصه تیراژ داشتهاند و این موضوع به آنها کمک کرده تا ارزش قیمت شرکتی خود را نسبت به خودروسازان افزایش داده و فاصله ارزش قیمت بازارشان با آنها را نیز کم کنند.
به عنوان مثال، مجموع تیراژ محصولات سواری مونتاژکاران در سال ۱۴۰۲ به بالای ۲۵۰هزار دستگاه رسید که ۷۲درصد بیش از ۱۴۰۱ بود.
طبق آماری که در مهر ماه امسال منتشر شد، روند رو به رشد تولید مونتاژکاران، در نیمه نخست ۱۴۰۳ نیز ادامه داشته و این در حالی است که خودروسازان بزرگ کشور در سالجاری روندی رو به افت –نسبت به پارسال- داشتهاند.
البته به دلیل اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از انتشار آمار تولید خودروسازان و مونتاژکاران خودداری میکند، گزارش دقیقی از روند تولید مونتاژکاران وجود ندارد، بنابراین ارزش قیمت شرکتی و بازار آنها نیز در سالجاری مشخص نیست. با این حال، اگر فرض را بر تداوم رشد تیراژ مونتاژکاران بگذاریم، با در نظر گرفتن ادامه قیمتگذاری دستوری و همچنین افت تولید خودروسازان بزرگ، احتمال اینکه در سالجاری ارزش قیمت شرکتی مونتاژیها همچنان بیش از ارزش قیمت شرکتی محصولات ایران خودرو و سایپا باشد، وجود دارد.
با این پیشفرض، احتمال دارد فاصله ارزش قیمت بازار دو گروه تحت بررسی نیز کمتر شده باشد، هرچند این موضوع بستگی مستقیم به تغییرات قیمت در بازار آزاد دارد و قیمتگذاری دستوری به خودی خود نقش چندانی در آن بازی نمیکند.
به هر حال، به نظر میرسد تا وقتی قیمتگذاری دستوری اعمال شود، ارزش قیمت شرکتی دو خودروساز بزرگ –در مجموع- کمتر از مونتاژکاران خواهد بود و حتی ممکن است فاصله آنها از سهدرصد سال گذشته بیشتر هم شود.
البته تغییر در روند تولید خودروسازان و تیراژ مونتاژکاران میتواند شرایط متفاوتی رقم بزند. به عنوان مثال، اگر تولید مونتاژکاران افت سنگینی را به خود ببیند و از آن سو تولید خودروسازان بالا برود، ممکن است شرایط عکس شده ارزش قیمت شرکتی خودروسازان از ارزش قیمت شرکتی مونتاژکاران پیشی بگیرد. چنین اتفاقی، فاصله ارزش قیمت بازار خودروسازان و مونتاژکاران را نیز بیشتر خواهد کرد.
جزئیات ارزش قیمت خودروسازان و مونتاژکاران.
اما نگاهی بیندازیم به ریز محاسبات صورت گرفته درباره ارزش قیمت شرکتی و بازار خودروسازان و مونتاژکاران در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲.
در سال ۱۴۰۱ مجموع ارزش قیمت شرکتی دو خودروساز بزرگ کشور ۲۰۸هزار میلیارد تومان بوده، اما ارزش قیمت شرکتی مونتاژکاران عدد ۱۷۷هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است؛ بنابراین فاصله ارزش قیمت شرکتی خودروسازان و مونتاژکاران در سال ۱۴۰۱، ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است. نکته دیگر اینجاست که ارزش قیمت شرکتی دو خودروساز بزرگ در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ رشد ۱۱۰ همتی معادل حدودا ۵۰درصد را به خود میبیند.
دلیل اصلی این موضوع، صدور مجوز افزایش قیمت کارخانهای محصولات ایران خودرو و سایپا در اواخر فروردین ۱۴۰۲ است. در آن مقطع، قیمت کارخانهای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور به طور میانگین ۴۹درصد بالا رفت. البته علاوه بر آن، اعمال قیمتهای اصلاحی در نیمه دوم سال نیز به خودروسازان کمک کرد تا ارزش قیمت شرکتی محصولاتشان را افزایش دهند.
در سالجاری نیز خودروسازان افزایش قیمت میانگین ۳۰ درصدی را اعمال کردهاند که طبعا سبب رشد ارزش قیمت شرکتی محصولاتشان نسبت به ۱۴۰۲ شده است.
این در حالی است که در سال گذشته ارزش قیمت شرکتی ایران خودرو و سایپا –در مجموع- نسبت به کل مونتاژیها منفی شده است.
در بخش بازار، اما با افزایش فاصله بین ارزش قیمت خودروسازان و مونتاژکاران مواجه هستیم. طبق محاسبات انجام شده، ارزش قیمت بازار دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۴۰۱، ۲۰۸هزار میلیارد تومان بوده است. در سال تحت بررسی، ارزش قیمت بازار مونتاژکاران ۱۳۸هزار میلیارد تومان برآورد شده که نشان از اختلاف ۷۰ همتی دارد.
در سال ۱۴۰۲، اما ارزش قیمت بازار خودروسازان به ۵۲۱هزار میلیارد تومان و ارزش قیمت بازار مونتاژکاران به ۴۰۰هزار میلیارد تومان رسیده تا اختلاف بین آنها عدد ۱۲۱ همت را ثبت کند.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر