به گزارش کارنا، گروه بهمن یکی از قدیمیترین و خوشنامترین خودروسازان بخش خصوصی کشور است که به مناسبت ۷۳ سالگی این شرکت مروری بر دستاوردهای گروه بهمن پس از خصوصی سازی خواهیم داشت.
گروه بهمن فعالیت خود را در شانزدهم بهمن ماه ۱۳۳۱ با به ثبت رساندن شرکت "ایران خلیج کو" آغاز کرد. این شرکت که در ۷ سال نخست، در زمینهی حمل و نقل دریایی فعالیت میکرد، با تولید اولین "وانت سه چرخ مزدا" وارد حوزه خودروسازی شده و مسیر جدیدی را آغاز کرد.
نخستین گام جدی گروه بهمن در حوزه خودروسازی، تولید وانتهای ۱۰۰۰ و ۱۶۰۰ بود که منجر به تغییر نام این شرکت به "کارخانهی اتومبیل سازی مزدا" شد. پس از آن نیز نام "ایران وانت" را برای خود برگزید.
مسیر رشد و توسعه "ایران وانت" از سال ۱۳۷۸ و با ارتقا به یک شرکت چند رشتهای در حوزههای تولید خودرو، بازرگانی و سرمایه گذاری آغاز شد و سپس با عنوان جدید "گروه بهمن"، تولید "خودروی سواری مزدا" را در دستور کار خود قرار داد.
گروه بهمن سال ۱۳۹۵ به بخش خصوصی واگذار شد و در همان سال طبق آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، مزدا ۳ با کسب کمترین نمره منفی و با کسب ۴ ستاره، کیفیترین خودرو تولیدی در رده خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان شناخته شد.
گروه بهمن در اولین سال انتقال مالکیت به بخش خصوصی با افزایش ۵۳ درصدی تولید، تحریمها را با موفقیت پشت سر گذاشته و در سال ۱۳۹۹ توانست از این چالش عبور کند.
گروه بهمن پس از خصوصی سازی با رویکرد توسعه محصولات و خدمات و به رغم شرایط تحریمی حاکم بر کشور توانست ظرفیت تولید خود را از ۳۰ هزار دستگاه به ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال ارتقا دهد که این رقم از رشد ۲۴۲ درصدی تولید نسبت به زمان قبل از تحریمها حکایت دارد. پیش بینی میشود ظرفیت تولید این شرکت طی دو سال آینده به ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو برسد.
در آغاز خصوصی سازی گروه بهمن و در شرایطی که تنوع سبد محصولات بسیار پایین و موج جدید تحریمها موجب خروج شرکای تجاری بین المللی شده بود، گروه بهمن با استراتژی افزایش تنوع سبد محصولات و دارا بودن کیفیت مطلوب به همراه قیمت مناسب توانست سهم تولید محصولات سواری خود را از ۰.۲ درصد به ۲ درصد در بازار خودرو کشور افزایش دهد.
توسعه فضای فیزیکی کارخانههای گروه بهمن از دیگر دستاوردهای این شرکت پس از خصوصی سازی است. مجموع فضای کارخانههای این گروه که پیش از خصوصیسازی، ۱.۳ میلیون متر مربع بود، اکنون به ۴.۸ میلیون متر مربع افزایش یافته است. این توسعه فیزیکی منجر به رشد ۶۰۰ درصدی فضای تولید در شرکت بهمن موتور، افزایش ۷۰ درصدی فضای تولید صنایع ایران و ۲۳۰۰ درصدی در شرکت بهمن دیزل شده است.
گروه بهمن پس از خصوصی سازی با جذب نیروی انسانی به عنوان سیاست راهبردی خود، رشد اشتغال زایی و توسعه سرمایه انسانی را در دستور کار خود قرار داد، به طوری که پس از خصوصی سازی حدود ۴ هزار نفر به این شرکت اضافه شده و تعداد کارکنان این گروه از حدود ۳۴۰۰ نفر به ۷۴۰۰ نفر افزایش یافته و در شرایط سخت تحریمی موفق به کسب رتبه ۲۱ اشتغال زایی در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران شد.
این شرکت خودروساز در حوزه خدمات پس از فروش نیز گامهای موثری برداشته است. یکی از مهمترین این اقدامات، ایجاد سالن پذیرش برای خدمات پس از فروش خودروهای سواری بوده که به عنوان مدرنترین مرکز خدمات خودرویی کشور شناخته میشود. در این مرکز، خدمات تعمیر و نگهداری خودرو در کوتاهترین زمان ممکن و در حضور مشتریان ارائه میشود. همچنین، امکاناتی برای استراحت و پذیرایی از مشتریان در زمان دریافت خدمات فراهم شده است که رضایت مشتریان را به میزان قابلتوجهی افزایش داده است.
این شرکت به منظور ارتباط بهتر و جلب رضایت مشتریان، برای اولین بار در کشور مرکز خشنودی مشتریان را راه اندازی کرده و با پاسخ گویی ۲۴ ساعته در صدد رسیدگی به مشکلات مشتریان است.
همچنین گروه بهمن به منظور ارتقای سطح خدمات به مشتریان، با افزایش ۷۷ هزار متر مربع، فضای بخشهای فروش و خدمات پس از فروش خود را گسترش داده است.
از دیگر دستاوردهای گروه بهمن میتوان به توسعه و تنوع بخشی سبد محصولات اشاره کرد. سبد محصولات تجاری گروه بهمن که در سالهای قبل از خصوصیسازی به وانت کارا، ایسوزو و کشنده J۶ محدود میشد اکنون محصولات متنوعی، چون شیلر، کشنده امپاور، فورس، کاپرا ۲، پیکاپ جی ۹ و ون اینرودز را شامل میشود.
همچنین در بخش خودروهای تجاری مسافری محصولات جدیدی مانند مینیبوس پگاسوس، ون مکسوس، اتوبوس ۱۲ متری شهری و اتوبوس ۱۸ متری شهری به سبد محصولات گروه بهمن اضافه شده است.
گروه بهمن در حوزه سواری نیز توانسته محصولات به روزی، چون ریسپکت، فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم و پرستیژ، هاوال H۲، هاوال H۹، فاو B۳۰، را به بازار عرضه کند و خودروهای وارداتی و تولیدی مانند بی وای دی سانگ، بی وای دی سانگ، هونگچی H۵، کوراندو، ام جی وان، فاو T۷۷، هونگچی E-QM۵، فولکس واگن ID.۴، فیدلیتی XB۱، نتا U، هاوال H۶ و E۵ نیز به سبد محصولات این شرکت اضافه خواهد داشت.
در حال حاضر خانواده گروه بهمن شامل شرکتهای بهمن موتور، بهمن دیزل، سرمایهگذاری بهمن، سیبا موتور، بهمن لیزینگ، ایران دوچرخ، صنایع ایران، شاسیسازی ایران، صنایع ریختهگری ایران، ستاره نیک آریا و تیوان میشود..
شرکتهای زیرمجموعه گروه بهمن به لحاظ پراکندگی نیز در شرایط مطلوبی قرار دارند. به عنوان مثال دفتر مرکزی و شرکتهای بهمن موتور و بهمن لیزینگ در استان تهران، شرکتهای بهمن دیزل، صنایع ایران، ایران دوچرخ، شاسیسازی ایران و قوای محرکه تیوان در استان قزوین، سیبا موتور و ستاره نیک آریا (اسنا) در استان آذربایجان شرقی و شرکت صنایع ریختهگری ایران در استان مرکزی قرار گرفته اند.
سازمان مدیریت صنعتی هر ساله اقدام به رتبهبندی شرکتهای برتر ایران میکند. این رتبه بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی میکند با هدف شناسایی جایگاه بنگاههای اقتصادی و گروههای صنعتی، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام میشود.
گروه بهمن در آخرین ارزیابی این سازمان رتبه ۳۳ را از فروش ۵۵۹,۶۳۷.۱ میلیارد ریال در بین ۱۰۰ شرکت برتر بدست آورده است. فروش سال ۱۴۰۱ این شرکت ۳۴۱,۳۷۸.۱ میلیارد ریال بوده است که رشد فروش این شرکت حکایت دارد.
شرکت بهمن موتور نیز در این رتبه بندی، رتبه ۶۵ را در بین ۱۰۰ شرکت برتر بدست آورد. فروش این شرکت در سال ۱۴۰۲، ۳۲۳,۹۹۶.۱ میلیارد ریال بوده که شاهد رشد فروش نسبت به سال ۱۴۰۱ هستیم (فروش ۱۴۰۱، ۱۹۴,۹۳۱.۹ میلیارد ریال بوده است).
ارسال نظر