به گزارش کارنا، دنیای خودروها، یکی از باورهای نادرست رایج این است که در شرایط آب و هوایی گرم، میتوان به سادگی آب را جایگزین خنک کننده (ضد یخ) در مخزن رادیاتور کرد و از عواقب آن غافل ماند. این رویکرد نه تنها کارایی موتور را کاهش میدهد، بلکه خطراتی مانند یخ زدگی، جوشیدن و خوردگی قطعات را به همراه دارد؛ در ادامه، به بررسی علمی و عملی این موضوع میپردازیم.
آیا میتوان آب در مخزن خنک کننده خودرو ریخت؟
این یک باور نادرست رایج است که در شرایط آب و هوایی گرم، رادیاتور خودرو نیازی به ضد یخ ندارد. اما آیا این ادعا واقعاً درست است؟ بیایید در ادامه بررسی کنیم که آیا میتوان آب را در مخزن خنک کننده ریخت یا خیر.
آیا تاکنون به ذهنتان خطور کرده است که به جای ضد یخ، آب را در مخزن خنک کننده بریزید؟ افراد علاقهمند به آزمایشهای مختلف هستند و این یکی از کارهایی است که صاحبان خودرو در مناطق گرمسیر انجام میدهند.
خنک کننده و آب بدون یکدیگر ناقص هستند. این ترکیب ۵۰:۵۰ از هر دو، برای حفظ خنکی موتور عمل میکند.
این مخلوط به دلیل جلوگیری از یخ زدگی یا جوشیدن خنک کننده در شرایط آب و هوایی شدید، معجزه میکند.
اگر آب به تنهایی کافی بود، نیازی به اختراع چیزی مانند خنک کننده وجود نداشت. در حالی که آب در دماهای پایین یخ میزند، خنک کننده این کار را نمیکند.
برعکس، در دماهای بالا، آب جوش میآید و تبخیر میشود، اما خنک کننده این اتفاق را نمیافتد. خنک کننده یا به عبارت دقیق تر، ضد یخ، در حالت مایع باقی میماند، صرف نظر از میزان تغییرات دمایی.
این واقعیت به تنهایی توضیح میدهد که چرا نمیتوان خنک کننده را با آب جایگزین کرد. علاوه بر این، خنک کننده حاوی افزودنیهای متنوعی است که از خوردگی قطعات موتور جلوگیری میکند.
پس چرا به جای پیروی از قاعده استاندارد و استفاده از آب و خنک کننده به نسبت مساوی، ریسک نکنیم؟ اکنون که به سؤال «آیا میتوان آب را در مخزن خنک کننده ریخت» پاسخ دادیم، بیایید ببینیم جایگزینی چگونه میتواند خطرناک باشد.
عواقب استفاده از ۱۰۰٪ آب در مخزن خنک کننده
بخش فوق توضیح میدهد که چرا استفاده از آب به عنوان خنک کننده ایده بدی است. آنچه ممکن است اکنون برایتان سؤال باشد، این است که اگر از ۱۰۰٪ آب استفاده کنید، چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.
بهتر است بپرسید چه چیزی ممکن است اشتباه نرود، زیرا این موتور شماست که آسیب میبیند. بسیار محتمل است که در زمستان، پلاگهای یخ زدگی بیرون بزنند و پمپ آب به دلیل یخ زدگی آب مسدود شود.
در هوای گرم، جوشیدن آب باعث ورود هوا به موتور میشود که عملکرد کلی موتور را مختل میکند.
با افزایش دما، آب شروع به تبخیر میکند که منجر به داغ شدن بیش از حد موتور میشود. یکی دیگر از معایب آب، زنگ زدگی سریعتر موتور و قطعات مرتبط با آن است.
نکات مهم برای رعایت
پاسخ به سؤال «آیا میتوان از آب به عنوان خنک کننده موتور استفاده کرد»، قطعاً خیر است. با این حال، این به معنای آن نیست که اصلاً نمیتوانید از آب استفاده کنید. نکته اصلی این است که همیشه آب و خنک کننده را به نسبت مساوی مخلوط کنید.
اگر ۵۰٪ آب استفاده میکنید، باید ۵۰٪ خنک کننده نیز داشته باشید. آب با خنک کننده مخلوط میشود، زیرا اولی قادر به انتقال حرارت به سرعت و کارایی بیشتر است.
به یاد داشته باشید که همیشه از آب مقطر به جای آب معمولی استفاده کنید. آب معمولی ممکن است حاوی ناخالصیهایی باشد که فرآیند خنک سازی را مختل کند، در حالی که آب مقطر خالص است.
همیشه به یاد داشته باشید که از آب مقطر به جای آب معمولی در مخزن خنک کننده استفاده کنید.
در نهایت، ترکیب قابلیت انتقال حرارت آب و خاصیت محافظتی خنک کننده است که همه چیز را کامل میکند. برای اطلاعات بیشتر در مورد خنک کنندهها و اهمیت آن ها، به نکات نگهداری مراجعه کنید.
آب به عنوان خنک کننده چقدر مؤثر است؟
به دلیل محدوده باریک نقاط جوش و یخ زدگی و ناتوانی در حفاظت از موتور خودرو، آب نمیتواند به تنهایی جایگزین ضد یخ شود.
علاوه بر این، جذب حرارت را به خوبی انجام نمیدهد. با این حال، در شرایط اضطراری واقعی، میتوانید از آب در مخزن خنک کننده استفاده کنید.
اگر خنک کننده با آب رقیق نشود، چه اتفاقی میافتد؟
سیلیکات ها، فسفاتها و نیتراتهایی که به عنوان افزودنیهای عملکردی استفاده میشوند، باید با افزودن آب به ضد یخ-خنک کننده معلق بمانند.
این افزودنیهای مهم تمایل به ته نشینی بدون حضور آب دارند. اگر این اتفاق بیفتد، حفاظت ضد خوردگی و سایر مزایای اضافی از دست میرود.
چرا آب خنک کننده مؤثرتری نسبت به هوا است؟
در واقع، آب بالاترین ظرفیت گرمایی ویژه را در میان تمام مایعات و گازهای روی زمین دارد. این ویژگی، آب را به یک رسانای حرارتی مؤثرتر تبدیل میکند. در مقایسه با یک لیتر هوا، یک لیتر آب میتواند حدود ۳۰۰۰ برابر انرژی بیشتری از سیستم استخراج کند.
آیا آب برای همه خنک کنندهها ضروری است؟
اگر مجبور به ادامه رانندگی هستید، میتوانید آب را به رادیاتور اضافه کنید تا به مقصد برسید. با این حال، بهتر است از مخلوط ۵۰/۵۰ خنک کننده و آب (یا خنک کننده از پیش مخلوط شده) استفاده کنید.
همیشه بهتر است از مخلوط ۵۰/۵۰ خنک کننده و آب استفاده کنید.
چه نسبتی از خنک کننده در هوای گرم بهترین عملکرد را دارد؟
بنابراین، اگر در جایی زندگی میکنید که دما هرگز به زیر ۲۶ درجه فارنهایت (حدود -۳ درجه سلسیوس) نمیرسد، عملکرد خودرو احتمالاً در نسبت ۹۰/۱۰ (۹۰٪ آب و ۱۰٪ خنک کننده) در تمام سال بهینه خواهد بود.
اگر در منطقهای هستید که دمای زمستان تا -۱۰ درجه فارنهایت (حدود -۲۳ درجه سلسیوس) پایین میآید و تابستان تا ۹۵ درجه فارنهایت (حدود ۳۵ درجه سلسیوس) بالا میرود، نسبت ۶۰/۴۰ (۶۰٪ آب و ۴۰٪ خنک کننده) گزینه بهتری است.
آیا داشتن خنک کننده بیشتر از آب در مخزن خنک کننده بهینه است؟
برای مثال، در مناطق معتدل تر، ترکیب ۳۰:۷۰ (۳۰٪ خنک کننده و ۷۰٪ آب) میتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
با این حال، در مناطقی که دما اغلب به زیر ۰ درجه سلسیوس میرسد، غلظت بالاتری از ضد یخ در خنک کننده لازم است. در تقریباً همه آب و هواها، مخلوطهای ۵۰:۵۰ مؤثر هستند.
منبع:ایلنا
ارسال نظر