
به گزارش کارنا، بیش از یک ماه از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی میگذرد و حالا تیم مدیریتی جدید در راستای جلب رضایتمندی مشتریان، بهبود و ارتقای سطح کیفی محصولات را در قالب ۱۰ فرمان کلیدی در دستور کار خود قرار داده است.
از آنجا که موضوع کیفیت همواره از دغدغههای اصلی مصرفکنندگان خودروهای داخلی بوده است، تیم مدیریتی جدید ایران خودرو با شناسایی درست نیاز مشتریان، تضمین کیفیت را از مهمترین اهداف توسعهای این شرکت قرار داده است؛ رویکردی که بی تردید ارتقای جایگاه ایران خودرو و اعتماد مصرف کنندگان به کیفیت خودروهای داخلی را به همراه خواهد داشت.
مدیریت جدید ایرانخودرو به منظور ارتقاء کیفیت محصولات در گام نخست نسبت به تغییر ساختار واحد تضمین کیفیت این شرکت اقدام کرده است. طبق اعلام مدیران جدید ایران خودرو، واحد تضمین کیفیت که در دوره مدیریت دولتی، زیر مجموعه یکی از قائم مقامهای ایرانخودرو بود، با واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی و از آنجا که مدیریت جدید این شرکت اهمیت بالایی برای تولید محصولات باکیفیت قائل است، واحد تضمین کیفیت به عنوان یکی از واحدهای مهم، در زیرمجموعه مدیرعامل تعریف شده است. بر این اساس، «واحد تضمین کیفیت» به عنوان یک معاونت مستقل، اختیارات بیشتری برای ارتقای کیفی محصولات ایران خودرو خواهد داشت.
از آنجا که تغییر ساختار واحد «تضمین کیفیت» در ایران خودرو با صدور ۱۰ فرمان همراه بوده است، در این گزارش نگاهی به برنامههای کیفی ایران خودرو در دوره جدید مدیریتی خواهیم داشت.
یکی از نخستین گامهای تیم مدیریتی جدید ایران خودرو در راستای بهبود کیفیت محصولات، کنار گذاشتن پلتفرمهای قدیمی مانند P۱۰۰، P۲۰۰ و P۷۰۰ است که برای تولید ۲۰۷، آریسان، دنا و سورن به کار رفته و قطعا به کارگیری این سیاست از سوی مدیران جدید ایران خودرو، کیفیت زیرساخت محصولات این شرکت را بهبود خواهد بخشید.
ارتقای پلتفرمی که «ریرا» روی آن تولید شده است از دیگر استراتژیهای ایران خودرو برای توسعه محصولات است که بر این اساس و طبق اعلام مدیران ارشد ایرانخودرو ۱۶ ایراد محصولات «تارا»، «دنا» و بهویژه «ریرا» شناسایی و برای رفع آنها برنامهریزی شده است.
همچنین ایران خودرو در نظر دارد تا سال ۱۴۰۵ عرضه محصولات کلاس C را در ابعاد خودرو کرولا، افزایش دهد. به گفته قائم مقام استراتژی و توسعه محصول ایران خودرو، تیم جدید بر تولید خودروهای کلاس B همان خودروهای کوچک شهری و همچنین کلاس C یعنی خودروهای خانوادگی کوچک متمرکز خواهد شد.
از دیگر اهداف مدیریت جدید ایرانخودرو تولید خودروهای هیبریدی است که در گام نخست، بازنگری در پروژه تارای هیبریدی به منظور تغییر ظاهری مطلوب و همچنین ارتقای کیفیت در دستور کار قرار گرفته است.
علاوه بر تغییر و تحول در حوزه پلتفرمها، به کارگیری استانداردهای جدید و سختگیرانهای برای تامین قطعات مورد نیاز از جمله فعالشدن «تیم اقدام سریع» در واحد کیفیت از دیگر برنامههای کیفی ایران خودرو است که با این اقدام نظارت و بررسی دقیقتری بر فرآیند تامین قطعات صورت خواهد گرفت.
نظارت بر خرید قطعات خارجی از دیگر سیاستهای ایران خودرو در راستای ارتقای سطح کیفی محصولات است که با ارتقای گارانتی قطعات خریداریشده، کیفیت قطعات تضمین شده و محصولات باکیفیت تری تولید خواهند شد.
ارتقا و استانداردسازی موتور، از دیگر استراتژیهای مدیریت جدید ایرانخودرو برای بهبود کیفیت خودروها است که نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ناشی از خودروهای داخلی خواهد داشت.
همان طور که در ابتدای این گزارش اشاره شد انتقال واحد تضمین کیفیت به عنوان یکی از واحدهای مهم به زیرمجموعه مدیرعامل قطعا نظارت بر کیفیت تولیدات را افزایش خواهد داد.
همچنین مدیریت جدید ایران خودرو با انتقال بخش «بازرسی پیش از تحویل» از واحد فروش به واحد کیفیت، موضوع «کیفیت» را ملاک اصلی برای تحویل خودرو به مشتریان قرار داده است.
یکی از مهمترین اقدامات تیم مدیریتی جدید ایرانخودرو در راستای توسعه محصولات، آغاز همکاری با یک شریک خارجی معتبر در سال آینده است تا علاوه بر ارتقای برند ایرانخودرو، زمینه تولید محصولی باکیفیت در داخل این شرکت را فراهم شود، چرا که به گفته قائم مقام استراتژی و توسعه محصول ایران خودرو، شریک خارجی فعلی ایرانخودرو حتی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داخلی از اعتبار و قدرت چندانی برخوردار نیست.
در پایان باید گفت با تحقق این ۱۰ گام جدید از سوی مدیریت جدید ایرانخودرو، شاهد ارتقاء کیفیت محصولات و در نهایت رضایت مصرفکنندگان و احیای نام ایرانخودرو در صنعت خودرو کشور و بازار منطقه خواهیم بود.
ارسال نظر