۲۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
گروه بهمن به پویش ملی «نه به تصادف» پیوست
گروه بهمن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی در کشور با رویکرد مسئولیت اجتماعی و در راستای کمک به فرهنگسازی و حفظ جان هموطنان به پویش ملی «نه به تصادف» پیوسته و به عنوان حامی مالی در این پویش حضور دارد.  
کد خبر: ۱۲۳۳۸

به گزارش کارنا، گروه بهمن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی در کشور با رویکرد مسئولیت اجتماعی و در راستای کمک به فرهنگسازی و حفظ جان هموطنان به پویش ملی «نه به تصادف» پیوسته و به عنوان حامی مالی در این پویش حضور دارد.  

از آنجایی که امروزه تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت بە یکی از معضلات بزرگ جامعه انسانی تبدیل شده است، در آستانە فصل بهار و آغاز تعطیلات نوروزی پویش «نە بە تصادف» با شعار «شیش دونگ برانیم» و با هدف آگاهی بخشی و ارتقای فرهنگ رانندگی و کاهش سوانح جاده‌ای بە کمک آمده است تا با ارتقای فرهنگ رانندگی شاهد کاهش آمار تصادفات در نوروز ۱۴۰۴ باشیم.

در شرایطی که هر ساله با آغاز سفر‌های نوروزی و افزایش حجم تردد در جاده‌ها شاهد تصادفات زیادی در سطح کشور هستیم، همکاری دستگاه‌های اجرایی و پیوستن شرکت‌های بخش خصوصی بە پویش «نە بە تصادف» با شعار «شیش دونگ برانیم» گامی مثبت در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای و عواقب ناشی از آن است که در این گزارش نگاهی به چرایی و اهمیت این پویش ملی خواهیم داشت.  

مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای رو به افزایش است؛ روندی که از سال‌ها پیش شروع شده و تا امروز ادامه دارد. نمونه بارز آن، تصادف غم‌بار اسفند ۱۳۷۶ است که از میان ۳۲ نفر، هفت نفر نابغۀ دانشگاه صنعتی شریف جان خود را از دست دادند و یکی از این بازماندگان، مریم میرزاخانی بود. امسال نیز چهار نفر از دختران مدرسۀ فرزانگان کرمان در تصادف جاده‌ای بهمن۱۴۰۳ رؤیاهایشان ناتمام ماند.

بحران تصادفات رانندگی در ایران؛ زنگ خطر جدی برای کشور ایران در سال۱۴۰۲

بر اساس آمار  پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰ هزار و ۴۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان باختند، به عبارتی هر روز بیش از ۵۵ نفر جان خود را از دست داده اند که این آمار با تعداد شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق که سالانه به طور متوسط ۲۳ هزار شهید شده اند، نزدیک است. مصاف بر اینکه۸۰۳هزار نفر نیز در تصادفات سال گذشته مجروح یا معلول شده‌اند.  

بر اساس این گزارش، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی در ایران در تعطیلات نوروزی در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در سال  ۱۴۰۲ هزار و ۲۱۷ نفر و در سال ۱۴۰۳ هزار و ۸۹ نفر بوده است.

همچنین ۶۶ درصد آمار تلفات تصادفات سال گذشته به ترتیب مربوط به ۱۲ استان کشور یعنی استان‌های فارس، تهران، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، مازندران و گیلان می‌باشد.

طبق گزارش پزشکی قانونی ۶۸.۷۰ درصد تصادفات سال گذشته در محور‌های برون شهری، ۲۴.۵۹ درصد در مسیر‌های درون شهری، ۵.۵۹ درصد در مسیر‌های روستایی و ۱.۱۲ درصد کشته‌ها نیز در سایر مسیر‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که کل هزینه‌های سلامت کشور از تولید ناخالص داخلی کمتر از ۴درصد است، تصادفات رانندگی تا ۷درصد از تولید ناخالص داخلی را بلعیده است. علاوه بر این، ۸ تا ۱۰ درصد هزینه سازمان‌های بیمه‌گر صرف خسارات تصادفات جاده‌ای می‌شود.

اگر نگاهی به تعداد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور‌های منطقه داشته باشیم، بر اساس آخرین اطلاعات سازمان جهانی بهداشت (۲۰۲۱) میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی منطقه حدود ۱۶ در ۱۰۰هزار نفر و این عدد در کشور ۲۰ در ۱۰۰هزار نفر است که از آمار بالای میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در ایران نسبت به منطقه حکایت دارد.

محور‌ها و اقدامات برنامه ریزی شده برای دستیابی به اهداف پویش

هدف اصلی از راه اندازی پویش «نه به تصادف» افزایش آگاهی عمومی و تغییر رفتار  رانندگی، درک ملی از اهمیت موضوع تصادفات و مرگ‌ومیر و معلولیت‌های ناشی از آن
و همچنین استفادۀ همه‌جانبه از تمامی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای انتشار محتوا‌های هدفمند و تأکید جدی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بوده است.  

از دیگر اهداف این پویش ایجاد همدلی و وفاق میان مردم و حاکمیت و عزم ملی از طریق جذب چهره‌های مطرح تأثیرگذار و مشارکت عمومی 
بوده است.

همچنین این پویش با طراحی سازوکار‌های تشویقی و جایزه برای رانندگان برگزیده و حوزۀ صنعت منجر به ایجاد انگیزه و تشویق رانندگان و فعالان این حوزه و ترویج فرهنگ صحیح رانندگی در کشور خواهد شد.  

جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مستند و مطمئن و جذب مشارکت‌ها از طریق ارتقاء ظرفیت همکاری بین بخشی داخلی و حتی بین‌المللی و انتقال تجربه‌های موفق از دیگر اهداف پویش نه به تصادف می‌باشد.  

اما هدف از اجرای این پویش کاهش آمار تصادفات و مرگ‌ومیر و صدمات جسمی و روانی ناشی از تصادفات نسبت به بازه‌های زمانی مشابه، جلب‌توجه عمومی و تأکید مجدد بر اهمیت موضوع و سپس آگاهی‌رسانی به جامعه در خصوص ایمنی در جاده‌ها، قوانین ترافیکی و رعایت نکات ایمنی از طریق رسانه‌های رسمی و فضای مجازی همراه با کارگاه‌های آموزشی و همچنین استفاده از ظرفیت رسانه‏ای همه شهروندان و  در نهایت تغییر نگرش و رفتار رانندگان از طریق ارائه آموزش‌های مداوم و تبلیغات محیطی و البته مکانیسم
تشویقی بوده است.  

سه گام پویش «نه به تصادف!» 

به‌منظور کاهش تصادفات، مصدومیت و مرگ‌ومیر جاده‌ای ناشی از آن
این پویش در سه گام و با رویکرد‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار  گرفته است.  
این پویش با رویکرد کوتاه مدت به مدت ۵۰ روز و در بازه زمانی اسفند ۱۴۰۳ تا فروردین ۱۴۰۴ و با هدف کاهش تلفات جاده ای، رویکرد میان‌مدت در بازه زمانی ۱ تا ۲ سال و با هدف جلب مشارکت عمومی و تبدیل این موضوع به دغدغه‌ای ملی 
و رویکرد بلندمدت در بازه زمانی ۳ سال و با هدف فرهنگ‌سازی و کاهش تلفات رانندگی در حد استاندارد خاورمیانه اجرایی خواهد شد.  

پیام‌های محوری پویش ملی نه به تصادف

نه به رانندگی غیر ایمن با تاکید بر اهمیت رانندگی با خودرو ایمن و پرهیز از مصرف داروها، روان گردان‌ها و مواد مخدر، نه به رانندگی با خواب آلودگی با تأکید بر خطرات رانندگی با خستگی و خواب‌آلودگی و توجه به پدیده میکرو اسلیپ (ریزخواب) یا تحت‌تأثیر داروها، الکل و 
[۳/۱۸/۲۵, ۶:۱۷:۳۳ PM]خانم جدیدی: آیا بازار خودرو کشش افزایش قیمت محصولات خودروسازان را دارد؟  

به گزارش کارنا، قیمت خودرو همواره  از موضوعات چالش برانگیز اقتصاد کشور بوده که با حساسیت زیادی از سوی مردم دنبال می‌شود.
از یک طرف قیمت گذاری دستوری و زیان ناشی از آن موجب اعتراض خودروسازان به نحوه قیمت گذاری خودرو شده و از طرف دیگر قیمت بالای خودرو‌های داخلی در مقایسه با کیفیت نه چندان مطلوب آنها نارضایتی مصرف کنندگان از صنعت خودرو کشور را به همراه داشته است.  

در شرایطی که بازار خودرو با رکود سنگینی مواجه است و کمتر خریداری برای خرید خودرو مراجعه می‌کند، درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان آن هم بر اساس بهای تمام شده این روز‌ها به صدر اخبار رسانه‌ها تبدیل شده است.

ارسال نظر