
به گزارش کارنا، خرید خودرو دست دوم بنا به علتهای مختلف در ایران رواج بسیار زیادی دارد. مهمترین دلیل آن قیمت پایین این خودروها و از طرفی کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان است. علیرغم این مزایا در خرید خودرو دست دوم، اما این نوع از خرید با برخی تهدیدها نیز همراه است. چرا که بسیاری از خریداران متوجه میشوند خودرو خریدارای شده توسط آنان، فاقد ویژگیهایی است که توسط فروشنده بیان شده است.
در واقع بسیاری از فروشندگان خودرو در این بازار دلال هستند که با استفاده از ترفندهای مختلف سعی میکنند با وارونه جلوه دادن اطلاعات مربوط به خودرو، آن را با قیمت بیشتری به فروش برسانند.
به همین دلیل تشخیص درست اطلاعات بیان شده از جانب فروشندگان، همواره یکی از دغدغههای اصلی خریداران است. از مهمترین این اطلاعات میتوان به تشخیص رنگخوردگی بدنه خودرو اشاره کرد. ترفندهای مختلفی برای پوشاندن این عیب خودرو وجود دارند که متقلبان از آن استفاده میکنند. از آنجا که رنگخوردگی خودرو میتواند تاثیر قابلتوجهی در قیمت آن داشته باشد، بنابراین باید تلاش کرد که در این خصوص فریب نخورد.
چرا که ممکن است خودروهایی که دارای رنگخوردگی در بدنه هستند، در گذشته دچار برخی تصادفات جدی شده باشند. تصادفاتی که امکان دارد بر روی سایر بخشهای خودرو نیز تاثیر منفی داشته باشد. با این حال، جای نگرانی نیست و با برخی از ترفندهای میتوان نسبت به رنگخوردگی بدنه خودروها اطلاع پیدا کرد.
با استفاده از نوک انگشتان
برخی از نقاط بدنه خودرو وجود دارند که در صورت رنگ شدن دوباره، میتوان به راحتی آن را تشخیص داد. چرا که معمولا تعمیرکاران و نقاشان خودرو نمیتوانند این نقاط را همانند کارخانه رنگ بزنند؛ بنابراین ممکن است در رنگ شدن دوباره شاهد پستی یا بلندی در این نقاط باشیم. البته این کار دقت زیادی را لازم دارد؛ بنابراین برای تشخیص بهتر است از نوک انگشتان خود کمک بگیرید. به این روش که نوک انگشتان خود را در این نقاط قرار دهید و بکشید.
در صورتی که در این نقاط زبری، پستی یا بلندی خاصی را احساس کردید، میتوان گفت که خودرو مورد نظر دارای رنگخوردگی است. از جمله این نقاط میتوان به درب خودرو، لبههای کناری شیشه جلو، ستونهای کابین خودرو و برخی نقاط دیگر اشاره کرد. استفاده از نوک انگشتان در تشخیص رنگخوردگی خودرو بسیار کاربرد دارد. اما در استفاده از این روش باید نهایت دقت را به کار برد. چرا که تشخیص آن به آسانی ممکن نخواهد بود. همچنین بهتر است تمامی نقاط حساس را بررسی کرد.
از زوایای کم به خودرو نگاه کنید
معمولا در مواقعی که نور آفتاب یا نور چراغ به صورت مستقیم بر بدنه خودرو میتابد، امکان تشخیص رنگخوردگی وجود ندارد. چرا که تابش مستقیم نور باعث پوشاندن این نقاط و همچنین خطای دید میشود؛ بنابراین بهتر است از زوایای کم به نقاط مختلف بدنه نگاه کنید. برخی اعتقاد دارند که زاویه ۳۰ درجه یک زاویه مناسب برای این کار است. همچنین میتوانید در قسمت جلو یا عقب خودرو یعنی بغل چراغها به حالت چهار زانو نششته و رنگ دربها و قسمتها جانبی خودرو را مشاهده کنید. در کل بهتر است برای تشخیص رنگ با این روش، از حالت ایستاده استفاده نکنید و بیشتر حالتهای ممکن را امتحان کنید.
از طرفی برخی دیگر از افراد پیشنهاد میدهند که در هنگام غروب آفتاب یا در شب و زیر نور چراغهای خیابان، رنگ بدنه خودرو را بررسی کرد. این کار معمولا بهتر از بررسی آن در زیر نور آفتاب است. خصوصا هنگامی که این نور به صورت مستقیم بر بدنه خودرو تابیده میشود. البته باید دقت کرد که دید کم در شب گاهی اوقات باعث میشود تا نتوانید به خوبی بدنه را مشاهده کنید؛ بنابراین راهحل دیگر آن است که در دو حالت روز و شب بررسی کنید.
رنگپاشیدگی بر روی برخی قطعات
در صورتی که خودرو مورد نظر شما دوباره رنگ شده باشد، به احتمال زیاد لکههای رنگ بر روی سایر قسمتهای خودرو پاشیده شده است. موضوعی که در رنگآمیزی خودرو توسط کارخانه آن را مشاهده نخواهیم کرد. قسمتهایی مانند فضای داخلی درب خودرو یا قسمتهای زیرین آن میتواند بهترین نقاط برای بررسی این کار باشد. چرا که معمولا ماهرترین نقاشان نیز نمیتوانند آنگونه که خودرو توسط کارخانه رنگآمیزی شده، آن را رنگ کنند. معمولا آثاری از رنگپاشیدگی یا لکههای رنگ بر روی قطعاتی که نزدیک به بدنه خودرو هستند، دیده خواهد شد.
منبع: اقتصادآنلاین
ارسال نظر