۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
رنگ و لعاب متفاوت نمایشگاه خودرو؛ وارداتی یا داخلی؟ + فیلم
امسال شرکت‌های زیادی در نمایشگاه خودرو شرکت کردند، اما آنچه در این نمایشگاه خودنمایی می‌کرد تعداد قابل توجه خودرو‌های مونتاژی بود.
کد خبر: ۱۲۷۶

به گزارش کارنا٬امسال در نمایشگاه خودروی تهران، خودروسازان انواع خودرو‌های سواری، سنگین و پیکاپ را به نمایش گذاشتند؛ مهدی تقدسی نژاد مدیر عامل نمایشگاه شهر آفتاب می‌گوید: با توجه به موضوع واردات خودرو، برقی کردن خودرو‌ها و استفاده از خودرو‌هایی که مصرف سوخت کمی دارند، سعی کردیم همین موضوعات را رویکرد نمایشگاه قرار دهیم.
 
در این نمایشگاه خبری از خودرو‌های داخلی نبود و آنچه به چشم می‌خورد تعداد قابل توجه خودرو‌های مونتاژی بود؛ در همین باره یکی از شرکت کنندگان حاضر در این نمایشگاه با گلایه از وجود خودرو‌های مونتاژی در نمایشگاه گفت: توقع داشتیم امسال خودروسازان، خودرو‌های ملی را به نمایشگاه بیاورند، اما این اتفاق رخ نداد و آنچه بیشتر دیدیم، خودرو‌های مونتاژی بود که کیفیت بالایی هم ندارند.  
 
آبان ماه ۱۴۰۲ بود که تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو‌های وارداتی مونتاژی ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافت و بر این اساس قرار شد برای داخلی سازی بالای ۵۰ درصد میزان تعرفه به شدت کاهش پیدا کند و برای داخلی سازی‌های کمتر از ۲۰ درصد میزان تعرفه واردات قطعات با تعرفه واردات خودرو یکسان در نظر گرفته شود.  
 
آقای چریک یکی از تولیدکنندگان می‌گوید: با توجه به اینکه در تعرفه گمرکی برای داخلی سازی ۲۰ تا ۵۰ درصد تفاوتی وجود ندارد، به همین دلیل داخلی سازی سخت است.  
 
این در حالی است که خودروسازان ملزم بودند با ۲۰ درصد داخلی سازی تولید را شروع کنند و هر ساله به این میزان اضافه شود تا صاحب بن سازه خودرویی شوند.
 
آقای احمدی یکی دیگر از تولیدکنندگان می‌گوید: برای مونتاژ خودرو در داخل کشور باید با ۲۰ درصد داخلی سازی، کار را شروع می‌کردیم و سال به سال هم موظف بودیم به این میزان اضافه کنیم. البته خودروساز معتقد است برای افزایش عمق ساخت داخل باید سرمایه گذاری کرد طوری که برای هر درصد داخلی سازی باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه قالب سازی انجام داد.  
 
سیاست تعرفه‌ای وزارت صمت، حمایت از عمق داخلی سازی خودرو و قطعات آن است؛ آقای مجید جلیلی یکی از کارشناسان صنعت خودرو می‌گوید: در سال‌های اخیر با وجود راه اندازی خط تولید، صاحب بن سازه خودرویی نشده ایم؛ داخلی سازی خودرو‌های مونتاژی، مربوط به قطعات غیرمتحرک می‌شود؛ در این زمینه از سال‌های قبل برنامه‌هایی از سوی خودروسازان مونتاژی اجرا شده بود؛ به عنوان نمونه داخلی سازی رینگ، لاستیک و قطعات تزئینی خودرو‌ها انجام شد.  
 
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی ادامه داد: برای افزایش عمق ساخت داخل برای خودرو‌های مونتاژی در زمینه بن سازه، عملا کاری انجام نشده، زیرا خودرو‌ها وارداتی هستند و بن سازه براساس مشخصه‌هایی که شرکت تولیدکننده اعلام کرده باید استفاده شود یا در زمینه قوای محرکه و قوای انتقال نیرو مثل گیربکس، نمی‌توان داخلی سازی کرد.
 
تولید خودروی پیشرفته و جدید، خودرو‌های برقی، متصل و خودران جزء ۸ فرمان رئیس جمهور بود که سال ۱۴۰۰ با هدف ساماندهی صنعت خودرو به خودروسازان ابلاغ شد.

تعداد بازدید : 3

منبع:واحد مرکزی خبر

ارسال نظر