به گزارش کارنا، رئیس کمیته کیفیت انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان اظهار داشت: چنانچه قطعات تولید داخل از لحاظ کیفیت و قیمت دارای مزیت رقابتی نسبت به قطعات وارداتی باشند میبایست از ابزار تعرفه در راستای حمایت از تولیدات داخل و عدم صرفه اقتصادی واردات قطعات دارای مشابه داخلی استفاده کرد.
ابراهیم دوستزاده با اشاره به ضرورت تقویت ساخت قطعات و زنجیره تامین در داخل عنوان کرد: در دنیا و در صنایع مختلف از حمایتهای تعرفهای به عنوان ابزار تشویقی در جهت تقویت ساخت داخل استفاده میشود.
وی هوشمندسازی و تعیین عادلانه تعرفهها را راهکاری موثر در جهت تقویت ساخت داخل قطعات عنوان و بیان کرد: وزارت صمت در سالهای گذشته برای ثبت سفارش قطعات وارداتی ابتدا از انجمنهای تخصصی قطعه سازان درباره امکان داخلی سازی قطعات استعلام گرفته و سپس نسبت به واردات قطعات اقدام میکرد، اما این استعلامها از اواسط سال گذشته متوقف شده و یا به ندرت صورت میگیرد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعهسازان خودرو کشور در گفتگو با خبرنگار
کارنا تاکید کرد: این در حالی است که انجمنهای تخصصی
قطعه سازان به واسطه شناخت جامعی که از صنعت
قطعه سازی دارند، مرجع بسیار مناسبی برای ارائه آمار دقیق در خصوص میزان داخلی سازی قطعات میباشند.
دوست زاده یادآور شد: البته این استعلامها باید به نحوی پاسخ داده شود که در کنار امکان داخلی سازی، قطعات ساخت داخل از لحاظ کیفیت و قیمت دارای مزیت رقابتی نسبت به قطعات وارداتی باشند، چراکه برخی مواقع امکان ساخت داخل قطعهای وجود دارد، اما قیمت و کیفیت آن رقابتی نیست.
وی اذعان داشت: چنانچه قطعات تولید داخل از لحاظ کیفیت و قیمت دارای مزیت رقابتی نسبت به قطعات وارداتی باشند میبایست از ابزار تعرفه در راستای حمایت از تولیدات داخل و عدم صرفه اقتصادی واردات قطعات دارای مشابه داخلی استفاده کرد.
رئیس کمیته کیفیت انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان خاطرنشان کرد: این در حالی است که در برخی موارد به رغم اینکه سازندگان داخلی در تولید قطعات با کمیت، کیفیت و قیمت رقابتی توانمند هستند، اما واردات همزمان کالاهای مشابه کار را برای قطعه سازان داخلی سخت میکند.
ارسال نظر